• 1
  • 2
2014-01-18, 18:19
Medlem
Bbobis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anonym.hedonist
De fonderna du skrev om är kassa, höga förvaltningskostnader och stor risk (bara Sverige och dessutom en småbolagsfond). Kasta swedbank-fonderna åt helvete och skaffa fonder av riktiga fondförvaltare som inte försöker lura sina kunder (som banker gör när de ger "tips"). Sen kan du gärna skriva årligt genomsnitt under 10 år, inte totalt mängden fonden växt.

Spps har 0,20 i avgift och är likvärd avanza zero som många förespråkar men inte går att köpa via alla banker och har periodvis högre uppgångar som täcker den kostnaden. Senaste året 0,9 över zero.

Swedbanks småbolagsfond har 1,42. Kolla vad andra småbolagsfonder ligger på. AMF har en.med 0,6 annars ligger dom i närheten.

Jag är mycket väl medveten om deras avgifter och köper därmed ytterst få Swedbank fonder. Jag har inte köpt efter tips av nån bank.

Sedan sa jag väll aldrig att han ska lägga allt i just dessa?

Snitt kan du räkna ut själv. Att dela något på 10 kan alla göra i huvudet. Bara att lägga till en decimal.
Senast redigerad av Bbobi 2014-01-18 kl. 18:45.
Citera
2014-01-18, 19:14
Medlem
anonym.hedonists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bbobi
Spps har 0,20 i avgift och är likvärd avanza zero som många förespråkar men inte går att köpa via alla banker och har periodvis högre uppgångar som täcker den kostnaden. Senaste året 0,9 över zero.

Swedbanks småbolagsfond har 1,42. Kolla vad andra småbolagsfonder ligger på. AMF har en.med 0,6 annars ligger dom i närheten.

Jag är mycket väl medveten om deras avgifter och köper därmed ytterst få Swedbank fonder. Jag har inte köpt efter tips av nån bank.

Sedan sa jag väll aldrig att han ska lägga allt i just dessa?

Snitt kan du räkna ut själv. Att dela något på 10 kan alla göra i huvudet. Bara att lägga till en decimal.
1.42 är jävligt mycket i avgifter dock, men vill du köra större risk med småbolag så får du såklart göra det. Själv hade jag istället skaffat Didner & Gerges småbolagsfond, den kostar lika mycket men de har garanterat bättre avkastning (kolla deras hemsida).
Citera
2014-01-18, 21:00
Medlem
Zyclone-Bs avatar
Det finns en hel del att lära sig om placering ser jag.

Är det långräntefonder som gäller för bäst avkastning jämfört med risken och kostnader?

Placera pengar i något annat EU-land? Finns det något att tjäna på det? Insättningsgarantin gäller väl hela EU eller gäller den bara i det landet man är skriven i?

Jag behöver inte tjäna pengar snabbt på att placera, utan mer en säker och stabil investering som ger bra avkastning efter de förutsättningarna.
Citera
2014-01-18, 22:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av anonym.hedonist
Du snackar ju bara goja. Det tog över 15 år för marknaden att återhämta sig efter 1929 om du köpte in dig precis på toppen, ETT år av de senaste hundra åren har alltså haft ett sådant ras som du pratar om.

Vid alla andra fall så har portföljen återhämtat sig inom ca. 1-5 år beroende på vad du investerat i (ta inte upp IT-bubblan, var man så korkad att man körde all in på IT så förtjänar man skiten), så att påstå att marknaden alltid går upp på sikt är ett korrekt påstående, jävla mongo.

Det glädjer mig att det finns idioter som dig i världen, sälj ni av vid rasen bara och se era förmögenheter förtvina medan jag väntar ut stormen som man skall göra.
Oh herregud. Man blir ju mörkrädd. Kom igen när du "väntat ut stormen".
Jag har runt 9 årslöner netto på börsen just nu, i en portfölj som direktavkastar 5-6% och kunde inte bry mig mindre om kortsiktiga svängningar. Men att som du gå in och predika i var och varannan tråd när du uppenbarligen knappt investerat en månadspeng eller är kapabel att handla på börsen utan att fråga mamma är ju bara beklämmande. Du solkar ner kvalitén på detta delforum genom att ge pinsamt banala råd. En blind som försöker leda andra blinda.
Citera
2014-01-18, 22:41
Medlem
Om du är allergisk mot risk så ska du absolut inte investera pengarna i något annat land. Då får du förutom risken med själva placeringen även en valutarisk, dvs risken att kronan försvagas jämfört med Euron eller vilken valuta du nu placerar i.

Skulle inte heller rekommendera långa räntefonder nu då räntan är historiskt låg. Dessa räntefonder tappar värde när räntan går upp. Dessutom är avkastningen på dessa inte bra just nu.

Hellre en kort räntefond som Spiltan Räntefond Sverige som har låg avgift 0,1% och avkastat mycket stabilt sedan starten.

beroende på hur länge du ska ha dina pengar investerade tycker jag det kan vara värt med en lite högre risk, en blandning mellan en svensk aktieindexfond, en global aktieindexfond samt en kort räntefond. Vilken fördelning avgör du ju såklart själv.
Citera
2014-01-19, 05:58
Medlem
Bbobis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zyclone-B
Det finns en hel del att lära sig om placering ser jag.
.

Finns mycket att lära men samtidigt är det väldigt enkelt. Du ska bara placera i en fond. Tryck på köpknappen i din internetbank och välj summa. Enklare kan det väll inte bli?

Avgifter och avkastning kan skilja sig i fonder inom samma område.

Testa att köpa nån fond, tex spiltan räntefond (0,1% avgift 3,1%+ senaste året) så får du lite "känn".

Men om du inte är redo att ta nån slags risk eller "risk" så kommer du inte heller få nån rolig avkastning. Kul att få ut 20.000/år från 1mille tex.

Ta inte ordet risk för hårt. Fonder och trisslotter är helt olika saker. Det är inte så att du sätter in en summa och antingen så vinner du eller förlorar allt.
Senast redigerad av Bbobi 2014-01-19 kl. 06:00.
Citera
2014-01-19, 12:00
Medlem
anonym.hedonists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Denkmal
Oh herregud. Man blir ju mörkrädd. Kom igen när du "väntat ut stormen".
Jag har runt 9 årslöner netto på börsen just nu, i en portfölj som direktavkastar 5-6% och kunde inte bry mig mindre om kortsiktiga svängningar. Men att som du gå in och predika i var och varannan tråd när du uppenbarligen knappt investerat en månadspeng eller är kapabel att handla på börsen utan att fråga mamma är ju bara beklämmande. Du solkar ner kvalitén på detta delforum genom att ge pinsamt banala råd. En blind som försöker leda andra blinda.
Det är du som är pinsam, du klagade på att börsen inte alltid går upp i längden men nu erkänner du att den gör det och det är enligt den logiken som du investerar.

Idiot.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in