Citat:
Ursprungligen postat av
Denkmal
Jag hade passat mig väldigt noga för att lyssna på en nittonårig hemmaboende arbetslös finne som "Anonym Hedonist". Särskilt när hen påstår att det inte finns någon risk förknippad med att gå all in på börsen.
Relativt sett kanske en bred indexfond är ett lågriskalternativ, men att påstå att "marknaden alltid återhämtar sig" är ju bara tragikomiskt. Visst, om tidshorisonten är decennier (plural) kan det nog kännas relativt tryggt, annars inte.
TS investeringshorisont är alltså rätt viktig att veta innan man kläcker ur sig floskler ur "aktiekunskap för dummies" och låter som att man är född igår.
Du snackar ju bara goja. Det tog över 15 år för marknaden att återhämta sig efter 1929 om du köpte in dig precis på toppen, ETT år av de senaste hundra åren har alltså haft ett sådant ras som du pratar om.
Vid alla andra fall så har portföljen återhämtat sig inom ca. 1-5 år beroende på vad du investerat i (ta inte upp IT-bubblan, var man så korkad att man körde all in på IT så förtjänar man skiten), så att påstå att marknaden alltid går upp på sikt är ett korrekt påstående, jävla mongo.
Det glädjer mig att det finns idioter som dig i världen, sälj ni av vid rasen bara och se era förmögenheter förtvina medan jag väntar ut stormen som man skall göra.