• 1
  • 2
2014-01-18, 14:48
Medlem
Zyclone-Bs avatar
Helt blå på detta så jag behöver lite råd.

Har fått c:a 900 000 skattefritt och vill ha ett säkert placeringsalternativ med hyffsad avkastning.
Håller mig ifrån fonder, aktier m.m pga riskerna. Antar att det inte blir så mycket andra alternativ kvar än sparkonto?

Hur fungerar den statliga insättningsgarantin? 100k EUR. Är det per bank eller per person, oavsett antal banker och konton?

Tacksam för svar.
Citera
2014-01-18, 15:00
Medlem
John-Pauls avatar
Sparkonto med insättningsgarantin vilket alla stora "inlånare" har, obundet ger upp mot 3% bundet några tiondelar till.
http://www.compricer.se/sparande/
Alternativt kort räntefond som tex. Spiltan Räntefond Sverige som med ganska hög sannolikhet ger 2-5% framöver.
Sätt det i en ISK så slipper du nästan all skatt (i runda slängar annars 30%) på avkastningen.
Senast redigerad av John-Paul 2014-01-18 kl. 15:08.
Citera
2014-01-18, 15:10
Medlem
Zyclone-Bs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av John-Paul
Sparkonto med insättningsgarantin vilket alla stora "inlånare" har, obundet ger upp mot 3% bundet några tiondelar till.
http://www.compricer.se/sparande/
Alternativt kort räntefond som tex. Spiltan Räntefond Sverige som med ganska hög sannolikhet ger 2-5% framöver.
Sätt det i en ISK så slipper du nästan all skatt (i runda slängar annars 30%) på avkastningen.

Vad är ISK och hur fungerar insättningsgarantin?
Citera
2014-01-18, 15:24
Medlem
John-Pauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zyclone-B
Vad är ISK och hur fungerar insättningsgarantin?

Investeringssparkonto, du kan läsa om det på b.la. skatteverkets sida, i princip och grovt räknat så betalar du 1-2% på beloppet i stället för 30% på avkastning, över skattsedeln, en gång om året
Nackdelen är att om du gör förluster, vilket du inte gör på ett räntekonto, så är dessa inte avdragsgiltiga. Vinster/utdelningar på kapital beskattas annars normalt med 30% per år.
http://www.skatteverket.se/privat/sk...800037851.html

Insättningsgarantin är per person och institut och upp tom 100 000 euro
Citera
2014-01-18, 15:36
Medlem
Bbobis avatar
Raderade ursprungliga inlägget då jag först nu att du inte vill köpa fonder. Varför kan man undra när det finns många bra alternativ.

Ska du låta dina pengar ligga på räntekonto? Du kommer tjäna 0 eller skatt och inflation.

Själv har jag en hel del i tex;

Spp serige fond; 10år 177%, senaste året 24%
Swedbank robur småolagsfond; 10år 284%, senaste året 37%

Finns många bra stabila fonder.

Dela upp pengarna. Du behöver ju inte lägga majoriteten av dem i fonder men varför inte testa lite och låta kapitalet växa?
Senast redigerad av Bbobi 2014-01-18 kl. 15:42.
Citera
2014-01-18, 17:31
Medlem
anonym.hedonists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zyclone-B
Helt blå på detta så jag behöver lite råd.

Har fått c:a 900 000 skattefritt och vill ha ett säkert placeringsalternativ med hyffsad avkastning.
Håller mig ifrån fonder, aktier m.m pga riskerna. Antar att det inte blir så mycket andra alternativ kvar än sparkonto?

Hur fungerar den statliga insättningsgarantin? 100k EUR. Är det per bank eller per person, oavsett antal banker och konton?

Tacksam för svar.
Du kommer aldrig att få "hyfsad avkastning" om du tror att indexfonder eller liknande (t.ex. ETF:s) är "för riskabla". Det finns i princip ingen risk i det, även om det kommer en krasch så återhämtar sig marknaden alltid (marknaden kommer inte att sluta växa för om den gjorde det så skulle ALLA vara jävligt illa ute, speciellt de med pengarna på börsen som i princip är alla rika människor).

Det lönsammaste sättet att spara privatekonomiskt har alltid varit aktie- eller fondinvesterande.
Citera
2014-01-18, 17:33
Medlem
anonym.hedonists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bbobi
Raderade ursprungliga inlägget då jag först nu att du inte vill köpa fonder. Varför kan man undra när det finns många bra alternativ.

Ska du låta dina pengar ligga på räntekonto? Du kommer tjäna 0 eller skatt och inflation.

Själv har jag en hel del i tex;

Spp serige fond; 10år 177%, senaste året 24%
Swedbank robur småolagsfond; 10år 284%, senaste året 37%

Finns många bra stabila fonder.

Dela upp pengarna. Du behöver ju inte lägga majoriteten av dem i fonder men varför inte testa lite och låta kapitalet växa?
De fonderna du skrev om är kassa, höga förvaltningskostnader och stor risk (bara Sverige och dessutom en småbolagsfond). Kasta swedbank-fonderna åt helvete och skaffa fonder av riktiga fondförvaltare som inte försöker lura sina kunder (som banker gör när de ger "tips"). Sen kan du gärna skriva årligt genomsnitt under 10 år, inte totalt mängden fonden växt.
Citera
2014-01-18, 17:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av anonym.hedonist
Du kommer aldrig att få "hyfsad avkastning" om du tror att indexfonder eller liknande (t.ex. ETF:s) är "för riskabla". Det finns i princip ingen risk i det, även om det kommer en krasch så återhämtar sig marknaden alltid (marknaden kommer inte att sluta växa för om den gjorde det så skulle ALLA vara jävligt illa ute, speciellt de med pengarna på börsen som i princip är alla rika människor).

Det lönsammaste sättet att spara privatekonomiskt har alltid varit aktie- eller fondinvesterande.
Jag hade passat mig väldigt noga för att lyssna på en nittonårig hemmaboende arbetslös finne som "Anonym Hedonist". Särskilt när hen påstår att det inte finns någon risk förknippad med att gå all in på börsen.
Relativt sett kanske en bred indexfond är ett lågriskalternativ, men att påstå att "marknaden alltid återhämtar sig" är ju bara tragikomiskt. Visst, om tidshorisonten är decennier (plural) kan det nog kännas relativt tryggt, annars inte.
TS investeringshorisont är alltså rätt viktig att veta innan man kläcker ur sig floskler ur "aktiekunskap för dummies" och låter som att man är född igår.
Citera
2014-01-18, 17:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av anonym.hedonist
De fonderna du skrev om är kassa, höga förvaltningskostnader och stor risk (bara Sverige och dessutom en småbolagsfond). Kasta swedbank-fonderna åt helvete och skaffa fonder av riktiga fondförvaltare som inte försöker lura sina kunder (som banker gör när de ger "tips"). Sen kan du gärna skriva årligt genomsnitt under 10 år, inte totalt mängden fonden växt.
Vad har du själv för erfarenhet av fondförvaltning?
Citera
2014-01-18, 17:42
Medlem
utan.att.stannas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Denkmal

Varje lördagspeng investerad tungt i chokladaskar!
Citera
2014-01-18, 17:59
Medlem
anonym.hedonists avatar
Citat:
Jag hade passat mig väldigt noga för att lyssna på en nittonårig hemmaboende arbetslös finne som "Anonym Hedonist". Särskilt när hen påstår att det inte finns någon risk förknippad med att gå all in på börsen.
Relativt sett kanske en bred indexfond är ett lågriskalternativ, men att påstå att "marknaden alltid återhämtar sig" är ju bara tragikomiskt. Visst, om tidshorisonten är decennier (plural) kan det nog kännas relativt tryggt, annars inte.
TS investeringshorisont är alltså rätt viktig att veta innan man kläcker ur sig floskler ur "aktiekunskap för dummies" och låter som att man är född igår.
Du snackar ju bara goja. Det tog över 15 år för marknaden att återhämta sig efter 1929 om du köpte in dig precis på toppen, ETT år av de senaste hundra åren har alltså haft ett sådant ras som du pratar om.

Vid alla andra fall så har portföljen återhämtat sig inom ca. 1-5 år beroende på vad du investerat i (ta inte upp IT-bubblan, var man så korkad att man körde all in på IT så förtjänar man skiten), så att påstå att marknaden alltid går upp på sikt är ett korrekt påstående, jävla mongo.

Det glädjer mig att det finns idioter som dig i världen, sälj ni av vid rasen bara och se era förmögenheter förtvina medan jag väntar ut stormen som man skall göra.
Senast redigerad av anonym.hedonist 2014-01-18 kl. 18:01. Anledning: edit
Citera
2014-01-18, 18:00
Medlem
anonym.hedonists avatar
Citat:
Vad har du själv för motargument som visar att bankernas skitdyra fonder skulle vara en bra investering?

Sen hade jag gärna vetat vad logiken i ditt inlägg var, behöver jag erfarenhet av fondförvaltning för att kunna välja en bra fond? Har ju fan inget med saken att göra, ditt argument är ologiskt. Med ditt tankesätt borde jag kunna bygga ett hus för att köpa en villa.
Senast redigerad av anonym.hedonist 2014-01-18 kl. 18:03. Anledning: edit
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in