Citat:
Ursprungligen postat av
Aboutme
Hejhej!
Jag har tänkt flytta till Eriksberg, Uppsala. Nån som vet hur det är att bo där, träningsanläggningar, politiska partier, gym, mataffärer o.s.v.
Ja allt om Eriksberg egentligen är välkommen att skrivas ner här.
Du behöver först en liten orientering i området Eriksberg. Titta på följande kartbild:
http://www.n0.se/f/f/33eb0_eriksberg.jpg
Till att börja med. De bägge rosa områdena är skolor. Det ljusröda området högst upp är ett riktigt trevligt och mysigt område med endast mindre villor. Det är synnerligen lugnt. Har man familj så skulle jag säga att detta är ett ypperligt område att bo i.
Det oranga området därunder kallas Sommaro. Området domineras av lägenheter; hus på 3-4 våningar för det mesta. I området finns en kyrka, cykelaffär, en liten matbutik och en sushirestaurant som vissa anser är stans bästa. Ett pizzahak fanns förut men vet inte om det är kvar. En nedlagd bensinmack. Där jag varit inne har det varit modell äldre, snyggt och trevligt. Fina hus.
Det gula området är lite av gräddhyllan. Lite större villor än i det ljusröda området samt ännu lugnare. Väldigt fint familjeboende men då för de med pengar.
Det gröna området är lägenhetsområde. 3-4 våningshus med en viss dragning åt det lite sunkigare hållet. Det finns någon enstaka lägenhet som är fräsch men det här är Svenssons av lite olika slag. Vissa hus känns rätt slitna.
Det blå området är i princip att betrakta som slum. Husen på andra sidan gatan från det gröna området sett är höga betongklumpar där Ali Baba och de fyrtio rövarna bor. Marmorvägen är lite fräschare men... nja. Täljstensvägen är det WT-varning på och att åka in på Blodstensvägen är som att besöka Bagdad eller Teheran.
Det svarta området är Västertorg. Här finns bank, några mataffärer, pizzeria och lite annat smått och gott. I anslutning finns en vårdcentral.
Eriksberg är som helhet ett blandat område, ett slags mini-Sverige. Det är i utkanten av Uppsala då Hågadalen ligger västerut. Väldigt vackert i mitt tycke. Framför allt på vintern då det är många som åker skidor där. Du har fotbollsplanerna och kolonilotterna (Ekebydalen) precis norr om det gröna området och söker du gym så finns det i Ekebybruk på andra sidan Ekebydalen. Du har som du ser nära till Stadsskogen där det bl.a. finns ett väldigt fint löpspår på 2,5 km. Förutom skog så att det räcker och blir över. Vill du bo nära centrum men ändå nära natur så är detta ett mycket bra område. Framför allt Sommaro erbjuder en bra mix på trevliga lägenheter (BR) som ligger nära till allt. Västertorg är det inget speciellt med men den fyller sin funktion.
Är det något du undrar över?