Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2014-01-17, 12:15
Medlem
Tjena, nån här som vet vad som händer när jag pantar två stycken 50öre burkar? Får jag 2kr tillbaka eller får man fortfarande 1kr (alltså gamla 50öre burkar på 33cl tex gammal colaburk.)
Citera
2014-01-17, 12:19
Medlem
Dom är så ovanliga nu så du får 10kr st för 50 öres burkarna, men du måste säga till i kassan att det är så, dom missar det annars...
Citera
2014-01-17, 12:20
Medlem
tror inte du får någon pant annars så får du 1 kr
Citera
2014-01-17, 12:25
Medlem
TinyPoliss avatar
Dom går inte att panta längre.
Citat:
Den 15 september 2010 höjdes panten från 50 öre till 1 kr för burk men du som konsument kan fortsätta att panta 50-öresburkar till och med den 31 december 2013.
Källa:pantamera.nu
Citera
2014-01-17, 12:27
Medlem
TheHmms avatar
Men muppar... hade man fått 1kr så hade man kunnat spara 50öres burkar.

Det är tyvärr kört.

http://www.pantamera.nu/sv/panter-ers%C3%A4ttning

"Den 15 september 2010 höjdes panten från 50 öre till 1 kr för burk men du som konsument kan fortsätta att panta 50-öresburkar till och med den 31 december 2013."
Citera
2014-01-17, 12:28
Bannlyst
En viktig fråga som TS sugit på sen Juli 2012
Citera
2014-01-17, 12:31
Medlem
TheHmms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TinyPolis
Dom går inte att panta längre.

Källa:pantamera.nu

Jävla ninja.

Dock är jag fortfarande nyfiken vad som hade hänt om man lämnat in ett pantkvitto på 50öre.

Då avrundades det upp till 1kr? Om man då gör detta om och om igen... då får man 1kr per burk, praktiskt sett.

Var det därför man inte fick panta dem mera?
Citera
2014-01-17, 12:32
Medlem
TheHmms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mousetrap
En viktig fråga som TS sugit på sen Juli 2012

Det var antagligen då TS köpte ölen.
Citera
2014-01-17, 12:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheHmm
Men muppar... hade man fått 1kr så hade man kunnat spara 50öres burkar.

Det är tyvärr kört.

http://www.pantamera.nu/sv/panter-ers%C3%A4ttning

"Den 15 september 2010 höjdes panten från 50 öre till 1 kr för burk men du som konsument kan fortsätta att panta 50-öresburkar till och med den 31 december 2013."
Nej, säg bara till i kassan så får du 10kr/st för 50öres burkarna...
Bara att stå på sig!
Citera
2014-01-17, 12:35
Medlem
Docklands avatar
...vilket osökt får mig in på ett gammalt barndomsminne.
Vi hade en lite udda familj i grannskapet där jag växte upp. De hade något slags skrotupplag på bakgården, vedeldat hus där barnen högg veden själva till huset och makalösa samligar av gammal bråte, möbler m.m.

De hade hört, några år innan man kunde panta burkar, att det skulle införas pant på burkar inom några år så de började samla och samla.
Till slut hade de fyllt mer eller mindre hela deras vindsvåning med burkar, som bara stod/låg där och väntade på inlösen.
Grejen var att de samlat ihop några tusen sylt/glasburkar.

Ridå.
Citera
2014-01-17, 12:41
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av TheHmm
Det var antagligen då TS köpte ölen.

Läs ordentligt i TS exempel/inlägg handlar det om Colaburk/ar, skärpning i ledet!

Man ska inte fara med osanningar, se till att ha torrt på fötterna nästa gång du uttalar dig!
Citera
2014-01-17, 13:02
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Dockland
...vilket osökt får mig in på ett gammalt barndomsminne.
Vi hade en lite udda familj i grannskapet där jag växte upp. De hade något slags skrotupplag på bakgården, vedeldat hus där barnen högg veden själva till huset och makalösa samligar av gammal bråte, möbler m.m.

De hade hört, några år innan man kunde panta burkar, att det skulle införas pant på burkar inom några år så de började samla och samla.
Till slut hade de fyllt mer eller mindre hela deras vindsvåning med burkar, som bara stod/låg där och väntade på inlösen.
Grejen var att de samlat ihop några tusen sylt/glasburkar.

Ridå.

Ha ha den var bra, när jag var ett litet kid så läste inte maskinerna av streckkoden som maskinerna gör idag så jag klippte isär pappas 50cl ölburkar och därmed fördubblade vinsten
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in