2014-01-16, 23:22
Medlem
Fiffiliciouss avatar
Hej,
Nu ligger det till som såhär att jag har fått en gammal MacBook. När jag fick den fungerade den fint för att ha några år på nacken. Men från ingenstans så kraschade den när jag var ute på nätet. Jag ringde till Apple för att beställa en Snow Leopard skiva som tydligen skulle fungera.

Jag får igång datorn med skivan men det kommer ett knastrande ljud när jag startar datorn. Vet inte om det spelar någon roll?
Men jag kommer inte vidare i installationen, det står bara "markera den skiva du vill installera Mac OS X på " men jag kommer inte vidare därifrån.

Jag har googlat som en idiot men jag fattar inte...
Har försökt med skivverktyg osv men jag kan inte göra något...

Är datorn helt sönder? Eller gör jag fel ?

Jag ber hemskt mycket om ursäkt om jag lagt frågan i fel avdelning eller om det redan finns en tråd om detta.. Men jag hittade ingen tråd som jag fick någon hjälp av eftersom jag inte kan gå in i någon hårddisk och formatera osv.

Snälla hjälp en flicka i nöd
Citera
2014-01-16, 23:31
Medlem
Låter som att hårddisken är trasig. Du kanske har en extern hårddisk över som du kan installera Mac OS X på, för att se om resten av datorn fungerar? Om så är fallet kan det vara värt att köpa en ny hårddisk, beroende på datorns ålder.
Citera
2014-01-17, 00:01
Medlem
Fiffiliciouss avatar
Jag låter som en riktig retard men nu har jag kopplat in den i datorn och nu står det att jag ska partitionera om skivan med en guid partitionstabell. Men sen står de även att om jag partitionerar om skivan går all data förlorad.

Betyder det att allt jag har på den externa hårddisken försvinner eller är det bara allt i datorn ?
Citera
2014-01-17, 00:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fiffilicious
Jag låter som en riktig retard men nu har jag kopplat in den i datorn och nu står det att jag ska partitionera om skivan med en guid partitionstabell. Men sen står de även att om jag partitionerar om skivan går all data förlorad.

Betyder det att allt jag har på den externa hårddisken försvinner eller är det bara allt i datorn ?
Ja, när du partitionerar om en skiva går dess data förlorad. I det här fallet datan på den externa (eftersom den interna överhuvudtaget inte verkar upptäckas av programmet). Så om du vill behålla datan på den externa ska du inte partitionera den.

Men är du helt säker på att den interna inte hittas? Du skriver (innan du kopplat in den externa) att du inte "kommer vidare därifrån", vad betyder det exakt? Hur ser dialogrutan ut, ev. felmeddelanden etc.
Citera
2014-01-17, 00:37
Medlem
Fiffiliciouss avatar
Citat:
Ja, när du partitionerar om en skiva går dess data förlorad. I det här fallet datan på den externa (eftersom den interna överhuvudtaget inte verkar upptäckas av programmet). Så om du vill behålla datan på den externa ska du inte partitionera den.

Men är du helt säker på att den interna inte hittas? Du skriver (innan du kopplat in den externa) att du inte "kommer vidare därifrån", vad betyder det exakt? Hur ser dialogrutan ut, ev. felmeddelanden etc.

Hm..

Såhär ser det ut för mig .

http://www.bilddump.se/bilder/201401...28.246.247.jpg

Senast redigerad av Fiffilicious 2014-01-17 kl. 00:40.
Citera
2014-01-17, 00:54
Medlem
Okej, det verkar onekligen som att den interna är kaputt…

En sak du kan testa är programmet Apple Hardware Test, men jag är inte säker på att det finns på den dvd du köpt. Enligt Google verkar en del Macar ha det inbyggt, och man får fram det genom att hålla in D vid uppstart, medan man i andra fall hittar programmet på CD nr 2 som medföljde datorn.
Citera
2014-01-17, 08:29
Medlem
Dille24s avatar
Kan du testa hårddisken i en annan dator?

Kanske kan du se detta som det perfekta tillfället att utan dåligt samvete skaffa en SSD.
Citera
2014-01-17, 09:15
Medlem
ei96byods avatar
Att disken inte dyker upp skulle normalt sett kunna betyda att det är glappkontakt (väldigt ovanligt i en Mac) någonstans, men eftersom du säger att det knastrar så betyder det med 99% sannolikhet att hårddisken är totalt kaputt. Ljud från en hårddisk är aldrig bra.

Du måste hur som helst öppna datorn för att se hur det ser ut. Byt mot en SSD, de börjar bli riktigt billiga nu. Den SSD:n kan du ta ur och föra över till en annan dator om du i framtiden bestämmer dig för att skaffa en ny.

En extern hårddisk måste partitioneras och formateras med GUID partitionstabell och HFS+ Journalförd som filsystem för att du skall kunna installera systemet, så allt som ligger på hårddisken kommer att försvinna. Det finns inget sätt att komma runt detta, om inte hårddisken redan är formaterad med GUID, vilket den inte verkar vara i ditt fall.

Skaffa en ny extern hårddisk, om du har råd. Du kommer ändå vilja ha en som TimeMachine-hårddisk.
Då kan du i alla fall testa och se så att det inte är några andra problem med datorn.

Har du en hyfsat stor USB-sticka så kan du ju installera på den också, bara för att testa. Det blir lite långsamt, men du får reda på om datorn fungerar i övrigt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in