2014-01-23, 17:42
Moderator
Hamilkars avatar
Det måste vara extremt individuellt hur kvinnor reagerar på graviditeter. Nu var det ett tag sedan min frus sista, men jag har inget minne av något särskilt labilt humör eller några konstiga krav på tillvaron under hennes tre graviditeter. Det enda som jag minns var helt förutsebart: Hon har, gravid eller ej, ett visst behov av att delge omgivningen sitt lidande verbalt, och eftersom man normalt har lite mer ont när man är gravid, i synnerhet höggravid, så blev det lite mer gnällande om att hon hade ont än annars. Annars var hon, vad jag minns nu, alldeles som vanligt.
Citera
2014-01-23, 19:09
Moderator
blomvattnares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Incendio
Som sagt är det svårt att förstå. Man kan bli helt förbytt och faktiskt inte ens se det, inte kunna hjälpa det eller behärska sig. Jag själv har väl inte riktigt varit så illa någon av gångerna, men det är vanligt. Och normalt. Men om man som man inte är beredd att exempelvis ge sig ut mitt i natten(och det förstår jag, till och med som gravid) så är det ju bra att lyssna in varandra och försöka mötas någorlunda halvvägs. Jag upplevde att jag hade lätt att lyssna in min man eftersom han från början var väldigt ärlig med att han inte kan se hur jag mår, han vet inte hur det är att vara gravid och han kan inte läsa mina tankar, men han respekterar att så som jag känner känner jag. Det kommer man väldigt långt med tror jag. Jag upplever att många kvinnor, gravida som ogravida, förväntar sig att en modern man ska förstå graviditet, men det är ju faktiskt nästan omöjligt för en man att sätta sig in i.
Min fetmarkering.

Här sätter du fingret på något som jag tror är ganska vanligt och som ger upphov till besvikelser, bitterhet och gräl.
Helt i onödan.

Hur modern mannen än blir så kan han ju inte till fullo sätta sig in i hur det är att vara gravid, och detta bör inte kvinnan förvänta sig heller. Kvinnor måste bli mer tydliga med vad de menar, tycker och tänker.

Och fortfarande anser jag att man inte kan bete sig som ett bortskämt barn bara för att man är gravid. Givetvis betyder inte det att jag anser att mannen ska vara stenhård mot sin gravida kvinna. En graviditet kan ju vara ansträngande på olika sätt och det måste det tas hänsyn till.

Och en man som läser på om graviditet och engagerar sig peppar förstås sin gravida kvinna. Båda blir vinnare.
Citera
2014-01-26, 00:22
Medlem
Blaavalens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blomvattnare
Vad är detta för galenskaper? Finns det verkligen gravida kvinnor som på fullt allvar menar att deras män ska kasta sig iväg mitt i natten för att införskaffa det som primadonnan råkar bli sugen på?
Och finns det verkligen män som gör det?

Jag kan gå med på vissa humörsvängningar. Hormonkaos och allt det där.
Men det ger ju inte den gravida kvinnan frikort att uppföra sig hur som helst. Man kan uppföra sig som folk även om man är gravid.
Jag måste va onormal som aldrig haft dessa "svängningar" vare sig vid mens el graviditet! Däremot mår man ju inte så bra fysiskt alla ggr, men det är en annan sak... Det blir nog lite abstrakt för en kille i början att verkligen fatta att grav är på riktigt, inte så konstigt tycker jag... Blir nog lättare när grav blir mer påtaglig.
Citera
2014-01-26, 00:25
Medlem
Blaavalens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blomvattnare
Mitt tips till TS är att läsa på om graviditeter. Det blir mycket roligare för er båda om ni är insatta i vad som pågår.
Sant. Min kille o jag läste varje ny grav.vecka vårdguidens "vecka-för-vecka" om fostrets utveckling m m, t ex.
Citera
2014-01-26, 10:11
Medlem
Usch va jobbigt! Lite typiskt den svenska/västerländska kvinnan som ser graviditet som något frikort att "få" bete sig hur som helst och proppa i sig kakor/godis/chips och bli fet.

Att humöret kan svänga under graviditeten är givet, men att uttalat se det som något som partnern ska anpassa sig till låter mer som att hon vill bete sig hur som helst och han ska toffla efter hennes pipa.

Att vara där för henne i övrigt är förstås självklart, men akta er för fan att skaffa barn med små primadonnor. Kom även ihåg att många kvinnor blir smått korkade under graviditeten, så var inte elaka när de klämmer ut sig något fullkomligt ologiskt.
Citera
2014-01-26, 10:15
Bannlyst
Det där är typiskt östrogenpsykgnäll, varför måste du veta hur hon mår?
det finns ingen rimlighet i det, huvudsaken är väl att du är snäll mot henne och hjälper henne nu när hon är gravid, men att du måste veta hur hon mår och vara pseudogravid du också är bara trams,

behandla henne väl, var snäll, stötta henne om hon mår dåligt, men du har absolut ingen anledning i att låtsas vara gravid du också, män kan inte bli gravida!
Citera
2014-01-26, 10:17
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av CatoHectorian
Att vara där för henne i övrigt är förstås självklart, men akta er för fan att skaffa barn med små primadonnor. Kom även ihåg att många kvinnor blir smått korkade under graviditeten, så var inte elaka när de klämmer ut sig något fullkomligt ologiskt.

östrogen=psykbryt

Det är förresten östrogenet som orsakar agressiva utbrott hos personer som missbrukar anabola och inte testosteronet, det säger väl en hel del...
Citera
2014-04-01, 10:48
Medlem
Bästa är att fråga och var försiktig när du frågar.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in