Citat:
Ursprungligen postat av
Incendio
Som sagt är det svårt att förstå. Man kan bli helt förbytt och faktiskt inte ens se det, inte kunna hjälpa det eller behärska sig. Jag själv har väl inte riktigt varit så illa någon av gångerna, men det är vanligt. Och normalt. Men om man som man inte är beredd att exempelvis ge sig ut mitt i natten(och det förstår jag, till och med som gravid) så är det ju bra att lyssna in varandra och försöka mötas någorlunda halvvägs. Jag upplevde att jag hade lätt att lyssna in min man eftersom han från början var väldigt ärlig med att han inte kan se hur jag mår, han vet inte hur det är att vara gravid och han kan inte läsa mina tankar, men han respekterar att så som jag känner känner jag. Det kommer man väldigt långt med tror jag. Jag upplever att många kvinnor, gravida som ogravida, förväntar sig att en modern man ska förstå graviditet, men det är ju faktiskt nästan omöjligt för en man att sätta sig in i.
Min fetmarkering.
Här sätter du fingret på något som jag tror är ganska vanligt och som ger upphov till besvikelser, bitterhet och gräl.
Helt i onödan.
Hur modern mannen än blir så kan han ju inte till fullo sätta sig in i hur det är att vara gravid, och detta bör inte kvinnan förvänta sig heller. Kvinnor måste bli mer tydliga med vad de menar, tycker och tänker.
Och fortfarande anser jag att man inte kan bete sig som ett bortskämt barn bara för att man är gravid. Givetvis betyder inte det att jag anser att mannen ska vara stenhård mot sin gravida kvinna. En graviditet kan ju vara ansträngande på olika sätt och det måste det tas hänsyn till.
Och en man som läser på om graviditet och engagerar sig peppar förstås sin gravida kvinna. Båda blir vinnare.