2014-01-16, 21:08
Medlem
Hej, jag är kärringen bestämde om för att skaffa en liten talle för några veckor sedan.
Och nu är alltså bullen på jäsning (V6). Men fröken säger att jag måste engagera mej mer i saken och förstå hur hon mår då humörsvängningar och dylikt är mer regel än undantag. Detta är våran första graviditet, snälla ni som har barn, ge mig tips hur jag listar ut saker och ting ang hennes mående.
Citera
2014-01-16, 21:10
Medlem
eXtremos avatar
Du öppnar käften och pratar med henne?
Citera
2014-01-16, 21:13
Medlem
SlutaCiteraMigTacks avatar
Det finns kurser på teckentolkning som man kan att anmäla sig på.
Citera
2014-01-16, 21:13
Medlem
Det föreslog jag med, men hon vill att jag ska ta reda på hur kvinnor utvecklas vecka för vecka. Hon vill gärna inte berätta för mig utan vill att jag ska veta på måndagen vad som händer på tisdagen så att säga.
Citera
2014-01-16, 21:16
Medlem
XaoqcHs avatar
Avkodning av kvinnoenhetens yttranden beep boop...

jag måste engagera mej mer i saken: visa genom konkreta handlingar att du tar ansvar och känner glädje inför ert kommande barn. Var delaktig i gemensamma beslut som rör barnet.

förstå hur hon mår då humörsvängningar och dylikt är mer regel än undantag: hon kommer att bete sig bisarrt och vill att du ska förstå att det är något naturligt och något hon inte kan rå för. Ta inte dessa humörsvängningar på allvar och trösta henne när hon verkar upprörd.
Citera
2014-01-16, 21:21
Medlem
Katzyns avatar
http://www.minbebis.com/gravid_vecka_6.html

Här är en bra länk. Finns ett par liknande sidor om du söker på google på "graviditet vecka för vecka."

Här får man lite info om vad som händer med fostret och hur mamman mår för varje vecka. Läs på detta och få MVG++ av mamman.

Givetvis är det dock bullshit, man kan inte förutsäga hur kvinnan ska må eftersom det är högst individuellt, och även om alla bebisar såklart följer samma utveckling kan man knappast säga exakt vilken vecka er unge får fingrar heller.

Men kom inte dragande med källkritik till lilla nya mamman, utan prata bara om hur underbart det är att njurarna tar form denna vecka, och fråga om hon har ont i brösten.
Citera
2014-01-16, 21:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Turbojesus
Hej, jag är kärringen bestämde om för att skaffa en liten talle för några veckor sedan.
Och nu är alltså bullen på jäsning (V6). Men fröken säger att jag måste engagera mej mer i saken och förstå hur hon mår då humörsvängningar och dylikt är mer regel än undantag. Detta är våran första graviditet, snälla ni som har barn, ge mig tips hur jag listar ut saker och ting ang hennes mående.
Det kan vara lite klurigt. Min fru är gravid för andra gången och jag har fortfarande ingen aning om när det är "hormonerna" som talar och när hon helt enkelt är allmänt överjävlig.

Min taktik denna gång har varit att utgå från att det är graviditeten som talar när hon får sina känslomässiga utbrott på mig och grabben. Måhända är någon del av dessa inte länkade till graviditeten (utan har med hennes dåliga humör och korta stubin att göra), men det är helt enkelt inte värt att reta upp gravida damer i onödan.

Mitt råd lyder alltså: Var lyhörd, mild och ta mer skit än vad du normalt gör. Det blir lugnast för alla då!
Citera
2014-01-16, 21:29
Medlem
Skinrippers avatar
Fördjävla svårt det där tyckte jag. Ibland spelar det ingen roll vad du gör för du kommer vara en värdelös byracka i hennes ögon. Humörsvängningarna kan vara riktigt tvära vill jag lova. Men det är bara att gå på tå och ta allt med ett leende för att sen gå ut oi skogen och gråta under en gran

Lycka till och grattis till er båda
Citera
2014-01-16, 21:50
Medlem
gör inte ett skit för om du gör något kommer det ändå inte vara bra nog
Citera
2014-01-16, 21:56
Medlem
Lecros avatar
det sköter du nog bäst själv
Citera
2014-01-16, 22:10
Medlem
Knoppys avatar
Det bästa botemedlet mot min sambos humörsvängningar är sömn och mat. I den ordningen. När hon är pigg och mätt fungerar massage utmärkt för att tämja det gravida vilddjuret.

Ovansagda råd om att ta mer skit och stå ut med mer än bra. Räkna med att få ta hand om lite mer hushållssysslor.

Fråga hur hon känner sig, klappa på magen och läs in dig på vad som händer varje vecka. Det kommer gå bra!

Stort grattis får jag också säga
Citera
2014-01-17, 18:22
Medlem
jonte-malmos avatar
Du kan ju alltid fråga.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto