Flashback bygger pepparkakshus!
2014-01-16, 09:50
Medlem
rasismes avatar
Jag har druckit kaffe till och från och i varierande mängd i tio års tid nu och jag har aldrig ansett mig vara beroende av drycken. Jag har i perioder druckit tio koppar om dagen för att sen sluta cold turkey utan vidare bekymmer eller besvär. Likväl så infinner ju sig ett speciellt lugn när jag väl får i mig en kopp igen. Jag snackar inte om någon koffeinkick, det är en annan känsla som infinner sig. Ungefär som om jag vore beroende av drycken upplevs det som en fix, men det utan nån abstinens eller ens vidare sug. Jag tycker att det är märkligt.

Är jag beroende av kaffe? Är ni?
Citera
2014-01-16, 09:53
Medlem
Mcreadys avatar
Nja, när jag slutade med kaffe efter att kommit på hur jävla beroende jag var så följdes det upp av huvudvärk, dåligt temperament och att jag kunde bli trött helt random under dagens lopp.

Så om du kunde sluta utan att känna nått sug efter det så skulle jag väl säga att du inte hade nått beroende av det.

Detta är dock enbart baserat på min egna upplevelse.
Citera
2014-01-16, 09:59
Medlem
Melange5738s avatar
Lyckades i höstas sluta helt med kaffe trots att jag var tvungen att gå upp kl 5.30 på vissa mornar men nu är jag tillbaka i mörka Mordor-Sverige där jag klunkar i mig omkring 1.5 koppar om dagen förrutom energidrycker när jag gymmar.

Abstinens: koncentrationssvårigheter, huvudvärk. Kaffe är typ ultra light-tjack.
Citera
2014-01-16, 10:01
Medlem
rasismes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Lyckades i höstas sluta helt med kaffe trots att jag var tvungen att gå upp kl 5.30 på vissa mornar men nu är jag tillbaka i mörka Mordor-Sverige där jag klunkar i mig omkring 1.5 koppar om dagen förrutom energidrycker när jag gymmar.

Abstinens: koncentrationssvårigheter, huvudvärk. Kaffe är typ ultra light-tjack.

Men tjo kan väl inte skapa ett fysiskt beroende?
Citera
2014-01-16, 10:05
Medlem
Doktordonkas avatar
Det är klart man kan få ett visst fysiskt beroende av kaffe. Men abstinensbesvären är inte värre än att de är överlevbara.

Men typiska astinensbesvär är iaf: huvudvärk, lätt irritation, svårt att fokusera, nått känns "fel" men man kan inte riktigt säga vad. Och så fort man får två koppar kaffe är allt som vanligt :-)
Citera
2014-01-16, 10:45
Medlem
FM-Hilos avatar
Precis, jag får huvudvärk om jag inte dricker kaffe under första halvan av dagen. Känns som någon sorts "saknad" som är svår att sätta fingret på. Visst är det beroendeframkallande men i en lätt form. Värre med snus....
Citera
2014-01-16, 11:18
Medlem
madmwazels avatar
Pappa var beroende i en period, han blev grinig/arg och trött, ont i huvudet. Själv får jag lite ont i huvudet om jag inte druckit kaffe på ett tag. Vad jag har läst finns det ett fysiskt beroende till koffein vid stor konsumtion (typ mer än fem normalstora koppar om dagen). Däremot är man fri från beroendet om man inte dricker koffein på någon enstaka dag - det går ur otroligt snabbt.
Citera
2014-01-16, 11:27
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rasisme
Men tjo kan väl inte skapa ett fysiskt beroende?

Säger vem och varför? Kaffe påverkar nervsystemet på minst tre sätt om jag minns rätt. Det är inte bara som med vissa andra droger att den aktiverar någon viss receptor, koffein förändrar dessutom substansnivåerna i hjärnan, bl.a. leder den in calciumjoner.

Citat:
Translocations of intracellular calcium
Increasing accumulation of cyclic nucleotides
Adenosine receptor blockade

edit: ser nu att du skrev "tjo" och inte kaffe vilket jag antar referar till tjack. Kan hålla med att åsikterna går isär om tjack men jag skulle nog tippa mer än 75% på att tjack är fysiskt beroendeframkallande.
Senast redigerad av Melange5738 2014-01-16 kl. 11:31.
Citera
2014-01-16, 11:54
Medlem
Uncle Dukes avatar
Jag tror att majoriteten av den vuxna svenska befolkningen är mer eller mindre beroende av kaffe. Jag dricker mellan 0,7 och 1,5 liter per dag. Skulle jag inte dricka alls drabbas jag av trötthet, huvudvärk, koncentrationssvårigheter, irritation och nedstämdhet.
Citera
2014-01-16, 12:12
Medlem
frihetskrigares avatar
När jag inte har druckit kaffe så blir jag väldigt trött och har ingen som helst lust att göra någonting. Sen två koppar senare så blir det lättare att koncentrerar sig och man känner sig genast gladare. Det är inte ofta jag får ont i huvudet när jag inte har druckit på ett tag, så kaffeabstinens kan vara helt olika från person till person.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in