• 1
  • 2
2014-01-16, 01:34
Medlem
ett problem som jag upptäckte var att ksp 90 jammade mycket med länkad ammo. är det nåt som händer med alla länkad ammo vapen eller är det bara ett ksp 90 problem?
Citera
2014-01-16, 02:58
Medlem
Har man skött grejerna rätt så är det i regel aldrig problem ens med 90:an. Men min erfarenhet är att andra sprutor med länkad ammo fungerar ofta klockrent.

Edit: har du prövat med mag?
Senast redigerad av ninepan 2014-01-16 kl. 02:59. Anledning: Tillägg
Citera
2014-01-16, 03:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ninepan
Har man skött grejerna rätt så är det i regel aldrig problem ens med 90:an. Men min erfarenhet är att andra sprutor med länkad ammo fungerar ofta klockrent.

Edit: har du prövat med mag?

japp mag funkar, men länkad ammo så fastnar det alltid och jammar
Citera
2014-01-16, 07:08
Medlem
Haubits77Bs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KalleSvartBoll
ett problem som jag upptäckte var att ksp 90 jammade mycket med länkad ammo. är det nåt som händer med alla länkad ammo vapen eller är det bara ett ksp 90 problem?

För snäv vinkel på bandet, vilket beror på att du inte har en laddare som håller upp det.

Nej, KSP-90 är en ganska onödig spruta. Med magasin i så kan du ju lika bra ha en ak5 med benstöd.

Sedan var det kalibern... 5,56 har inget genomslag - det är ju en kaliber som du inte ens får skjuta älg med. Alltså helt värdelöst om fi gömmer sig bakom något.
Citera
2014-01-16, 07:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Haubits77B
För snäv vinkel på bandet, vilket beror på att du inte har en laddare som håller upp det.

Nej, KSP-90 är en ganska onödig spruta. Med magasin i så kan du ju lika bra ha en ak5 med benstöd.

Sedan var det kalibern... 5,56 har inget genomslag - det är ju en kaliber som du inte ens får skjuta älg med. Alltså helt värdelöst om fi gömmer sig bakom något.

Så du skulle sticka upp huvet medans 800 5,56 i minuten flög förbi över ditt skydd i 900m/s?
KSP90 är en utmärkt bössa som fyller sin roll perfekt. 7,62 och .50 gör sig bäst på fasta installationer, fordon osv.
Citera
2014-01-16, 10:55
Medlem
wellerockss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haubits77B
Dummaste skiten jag läst på länge. KSP90 är ett fantastiskt understödsvapen till skyttegruppen med både god träffsäkerhet såväl som god förmåga till nedhållande eld. De facto att KSP90 inte bara är kapabel att använda 5.56 NATO utan även kan använda STANAG-magasin gör att vapnet kan användas harmoniskt med hela skyttegruppen som utnyttjar båda. Det gör att varken kulsprutan eller kulsprutans understödseffekt påverkas om ksp-skyttens medhavda ammunition tas slut. Gömmer sig FI bakom en sten eller tjockare träd spelar det ingen som helst roll om du använder 5.56 eller 7.62. Strid i stadsmiljö blir allt vanligare i moderna konflikter och där kan 5.56 ha stor fördel. Sen om du skjuter tillräckligt många 5.56 bulor i en tegelvägg så ska du se att det inte dröjer länge förrän du drar igenom den.
Citera
2014-01-16, 11:32
Medlem
skunkjobbs avatar
Om man bara jämför ett band med 100 st skott 5,56 mot lika många 7,62 mm, vad snackar vi för skillnad i vikt?
Citera
2014-01-16, 11:47
Moderator
Unitys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skunkjobb
Om man bara jämför ett band med 100 st skott 5,56 mot lika många 7,62 mm, vad snackar vi för skillnad i vikt?
En patron 5,56 väger 12,31 g. En 7,62 väger 25,40 g. Du får alltså med dig straxt över dubbelt så mycket 5,56 som 7,62 vid samma vikt.
Citera
2014-01-16, 12:09
Medlem
Sinkomiess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wellerocks
Dummaste skiten jag läst på länge. KSP90 är ett fantastiskt understödsvapen till skyttegruppen med både god träffsäkerhet såväl som god förmåga till nedhållande eld. De facto att KSP90 inte bara är kapabel att använda 5.56 NATO utan även kan använda STANAG-magasin gör att vapnet kan användas harmoniskt med hela skyttegruppen som utnyttjar båda. Det gör att varken kulsprutan eller kulsprutans understödseffekt påverkas om ksp-skyttens medhavda ammunition tas slut. Gömmer sig FI bakom en sten eller tjockare träd spelar det ingen som helst roll om du använder 5.56 eller 7.62. Strid i stadsmiljö blir allt vanligare i moderna konflikter och där kan 5.56 ha stor fördel. Sen om du skjuter tillräckligt många 5.56 bulor i en tegelvägg så ska du se att det inte dröjer länge förrän du drar igenom den.

Vill hålla med.

Att helt -ersätta- 7.62xXX Ksp med vapen av Ksp90s typ vore i nästan alla situationer idiotiskt. Men som ett komplement är den på alla sätt utmräkt.

TS, improviserar din Ksp ihop låtar på el-basen?
OnT, troligtvis handhavandefel, dåligt vårdat vapen eller allmänt utslitet exemplar. Vid skjutning med magasin trycker in fjädern in patronerna i vapnet, vid skjutning med band får vapnet själv arbeta för att dra in ammunitionen i sig (man märker faktiskt ibland det vid skjutning med bandmatade vapen, att eldhastigheten kan öka något de sista patronerna i bandet då vikten av det inte längre motarbetar mekanismen.). Ksp 90/FN Minimi inte känd för att ha mer problem än något annat vapen.
Citera
2014-01-16, 19:41
Medlem
wellerockss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sinkomies
Att helt -ersätta- 7.62xXX Ksp med vapen av Ksp90s typ vore i nästan alla situationer idiotiskt. Men som ett komplement är den på alla sätt utmärkt.

Ett intressant alternativ hade varit att komplementera Ksp90 på grupp-nivå med FN minimi 7.62. På så vis får man även 7.62 på gruppnivå utan att besväras av vikten på Ksp58 som dessutom generellt sett endast finns på plutonsnivå. Dessutom kan kaliber därtill delas harmoniskt med eventuell skarpskyttevapen, såsom HK417. Eftersom minimin är i stort sett samma vapen oavsett kalibern blir utbildning densamma. Personligen tycker jag två Ksp90 duger gott per skyttegrupp, men en trend på sistone har varit att komplementera FN Minimi samt FN MAG med FN Minimi 7.62 såsom Australien, Nya Zealand och Storbritannien.
Citera
2014-01-16, 21:15
Medlem
Haubits77Bs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wellerocks

Fast jag väljer en lågvikts-ksp med 7,62 kaliber före en 5,56 8 dagar i veckan. Och då tänker jag INTE på ksp 58 som är omodern och för tung.
Citera
2014-01-16, 21:22
Medlem
Är det inte så att många av FM:s ksp90 är utslitna och därför har många exemplar problem med eldavbrott?

Gick sånt snack när jag gjorde lumpen iaf, och det märktes stor skilland på hur ofta olika ksp-skyttar fick eldarvbrott.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in