Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2014-01-15, 21:32
  #1
Medlem
Skullheads avatar
Köpte en laptop idag, Acer V5-573g, som dessvärre har ett sjukt jobbigt ljud på sin ena fläkt, datorn i övrigt är jag extremt nöjd med, och vill därför ej lämna tillbaks.

Så min fråga är, kan jag köpa en standard 40mm fläkt, och byta ut nuvarande? ex. http://www.inet.se/produkt/6308432/s...aze-silent-fan

http://www.notebookcheck.net/fileadm...-V5-573-24.jpg

såhär ser datorn ut när man öppnar, alltså inga problem att hitta fläktarna, men kommer en sådan från inet att passa in?
Citera
2014-01-15, 21:43
  #2
Medlem
neonothingelses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skullhead
Köpte en laptop idag, Acer V5-573g, som dessvärre har ett sjukt jobbigt ljud på sin ena fläkt, datorn i övrigt är jag extremt nöjd med, och vill därför ej lämna tillbaks.

Så min fråga är, kan jag köpa en standard 40mm fläkt, och byta ut nuvarande? ex. http://www.inet.se/produkt/6308432/s...aze-silent-fan

http://www.notebookcheck.net/fileadm...-V5-573-24.jpg

såhär ser datorn ut när man öppnar, alltså inga problem att hitta fläktarna, men kommer en sådan från inet att passa in?

Varför byta fläkt? Har du dammat av, lagt på ny kylpasta och testat först?
Citera
2014-01-15, 21:46
  #3
Medlem
Skullheads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av neonothingelse
Varför byta fläkt? Har du dammat av, lagt på ny kylpasta och testat först?


Jag köpte den idag som sagt, efter googling så är det fler än jag som tycker högra fläkten låter på tok för mycket, även när den är idle
Citera
2014-01-15, 21:49
  #4
Avstängd
jag tror inte att man bara kan byta fläkten sådär, men du kan ju underklocka gpu, så borde den bli tystare
Citera
2014-01-15, 21:52
  #5
Medlem
Skullheads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av langaren99
jag tror inte att man bara kan byta fläkten sådär, men du kan ju underklocka gpu, så borde den bli tystare


Det är inte gpun som är problemet, den fläkten har jag inte hört än det är fläkten på höger sida, där cpun sitter, oftast är den tyst, men ibland går den upp i högvarv trots att inga program är igång, hittils har jag löst det via att köra strömsparläge, men känns lite B att behöva göra det på en helt ny dator
Citera
2014-01-15, 21:52
  #6
Medlem
neonothingelses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av langaren99
jag tror inte att man bara kan byta fläkten sådär, men du kan ju underklocka gpu, så borde den bli tystare

Varför kan man inte göra det för?

Citat:
Ursprungligen postat av Skullhead
Jag köpte den idag som sagt, efter googling så är det fler än jag som tycker högra fläkten låter på tok för mycket, även när den är idle

Ladda ner Rivatuner, där kan du binda keys till fläkthastighet, eller bara beställa hur snabbt den ska snurra vid olika temperaturer.
Citera
2014-01-15, 21:54
  #7
Medlem
Skullheads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av neonothingelse
Varför kan man inte göra det för?



Ladda ner Rivatuner, där kan du binda keys till fläkthastighet, eller bara beställa hur snabbt den ska snurra vid olika temperaturer.


Najs, försökte hitta liknande inställning i speedfan, men de gick inte, försökt hitta annat program som kunde göra det, ska testa direkt!
Citera
2014-01-15, 21:55
  #8
Avstängd
[quote=neonothingelse|47063063]Varför kan man inte göra det för?



för att fläktarna är anpassade till datorn, så det är troligen svårt att få en annan fläkt att passa in i den.
Citera
2014-01-15, 22:03
  #9
Medlem
neonothingelses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av langaren99



för att fläktarna är anpassade till datorn, så det är troligen svårt att få en annan fläkt att passa in i den.

Jag skrev inget om att just dessa skulle passa.
TS kan utnyttja garantin och supporten om en sådan finns kvar, eller vända sig till återförsäljare som även utför reparationer. Eventuellt fråga vart man kan köpa en sådan fläkt.
Men att det skulle vara tekniskt omöjligt är inte sant.
__________________
Senast redigerad av neonothingelse 2014-01-15 kl. 22:18.
Citera
2014-01-18, 07:04
  #10
Medlem
Hur tänker du som går och köper en skräpdator och sen ska försöka få den tyst genom att byta fläkt och bryta garantin efter en vecka.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback