• 1
  • 2
2014-01-15, 21:05
Medlem
Pratade med grannen bredvid och hon sa att hennes arbetsgivares företag har postadress 9 mil från hennes bostad, men har ändå jobbet placerat 3 km bort. Hon kör buss och företaget har en buss dom utgår härifrån och resten av företaget 9 mil bort.

Förra året gjorde hon avdrag för 18 mil om dagen, fem dagar i veckan. Minns inte vad hon sa, men runt 25.000 kr fick hon tillbaka. Och hon behövde inte bevisa detta genom bensin kvitton, körjournal eller intyg från arbetsgivare. Hon fyllde i och fick tillbaka utan några frågetecken.

Är det verkligen så enkelt?
Citera
2014-01-15, 21:13
Medlem
sebastian66s avatar
1 av mina vänner arbetar som chaufför..
Han har 15 km till sin plats där hans lastbil står.
Företaget han arbetar för ligger 30 km från hans bostad.
Han åker på Tisdagar och kommer hem på Tisdagar igen sen är han ledig 7 dagar
Dvs 7 dagars arbete sedan 7 dagars fritt.
Han gör avdrag för 6 mil varje dag året om utom semesterdagarna man är berättigad till.
Jag vet för jag hjälpte honom med hans deklaration att han fick tillbaka ca 22.000 när hans deklaration var klar/Han hade lite avdrag från sitt hus men fick allt godkänt utan frågor
.................................................. .................................................. ......................................
Som arbetslös kan du med göra avdrag på resor för mellan 15-22,000:- utan större problem
Citera
2014-01-15, 21:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flashspy
Pratade med grannen bredvid och hon sa att hennes arbetsgivares företag har postadress 9 mil från hennes bostad, men har ändå jobbet placerat 3 km bort. Hon kör buss och företaget har en buss dom utgår härifrån och resten av företaget 9 mil bort.

Förra året gjorde hon avdrag för 18 mil om dagen, fem dagar i veckan. Minns inte vad hon sa, men runt 25.000 kr fick hon tillbaka. Och hon behövde inte bevisa detta genom bensin kvitton, körjournal eller intyg från arbetsgivare. Hon fyllde i och fick tillbaka utan några frågetecken.

Är det verkligen så enkelt?

Det är precis så enkelt, fram till den dagen du blir granskad.
Reglerna säger att du regelmässigt ska spara 2h per dag för att ha rätt att göra avdrag för resa med egen bil till och från jobbet.
Citera
2014-01-15, 21:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gurgelmaz
Reglerna säger att du regelmässigt ska spara 2h per dag för att ha rätt att göra avdrag för resa med egen bil till och från jobbet.

Så hon kan bli granskad nu i efterhand? Vad händer då? Hon lär ju knappast kunna bevisa detta då hon inte ens kört milen...
Citera
2014-01-15, 22:28
Medlem
Citat:

Du kan även göra avdrag om det saknas kollektivtrafik och du har minst 2 km till busshållplats eller liknande. Tänk på att dessa 2 h jämföras med kollektivtrafiken så om det tar 2 h T o R med bil och 3,5 timme med kollektivtrafik får du inte göra avdrag.

http://www.skatteverket.se/privat/sj...e80001517.html

En enkel googling hade gett dig ditt svar men jag är snäll och länkar ändå. Trevlig kväll!

Edit: Och hon får bara göra avdrag till arbetsplatsen dvs inte till postadressen. Så hon har inte rätt till något avdrag alls.
Senast redigerad av FriedrichvonHayek 2014-01-15 kl. 22:33.
Citera
2014-01-15, 23:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flashspy
Så hon kan bli granskad nu i efterhand? Vad händer då? Hon lär ju knappast kunna bevisa detta då hon inte ens kört milen...

Ja, hon kan bli granskad i efterhand, men det är inte troligt, men vem vet hur skatteverket väljer att göra när dom upptäcker att avdragen är felaktiga.
Citera
2014-01-15, 23:25
Medlem
Citat:
Ja, hon kan bli granskad i efterhand, men det är inte troligt, men vem vet hur skatteverket väljer att göra när dom upptäcker att avdragen är felaktiga.

Jag har fått mina reseavdrag granskade 2 år i rad, första året hade jag inte papper att visa upp och fick således avslag på mina avdrag, nu senast hade jag lärt mig av mina misstag och hade mina papper i ordning, men det tog sin tid.

Dom granskade inte bakåt i tiden trots att dom underkände mina avdrag.
Citera
2014-02-13, 12:27
Medlem
Jag är helt out när det gäller forums men jag testar:

Har 1,4 mil till jobbet, det går ingen passande buss som gör att jag skulle komma 1 timme "för tidigt" till jobbet på morgonen, och hem minst 1 timme "för sent".

1,4x2=2,8 mil x arbetsdagar på ett år = om summan överksrider 10.000 kr kan jag göra avdra för mina resor till och från jobbet?
Citera
2014-02-13, 15:34
Medlem
BorgeHs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lunnastrom
Jag är helt out när det gäller forums men jag testar:

Har 1,4 mil till jobbet, det går ingen passande buss som gör att jag skulle komma 1 timme "för tidigt" till jobbet på morgonen, och hem minst 1 timme "för sent".

1,4x2=2,8 mil x arbetsdagar på ett år = om summan överksrider 10.000 kr kan jag göra avdra för mina resor till och från jobbet?

Du kan ju alltid yrka på avdrag för resor. Jag hade försökt. De kan inte göra mer än att neka. De kanske tjafsar att du skall åka kollektivt. Säg då att du ibland behöver bilen i jobbet, fixa något intyg från en chef om detta. Man måste ju ibland åka och hämta paket och annat!

Om du sedan får avdraget så var beredd på att bli granskad. Jag har haft bilavdrag i många år, min sambo också. Ett år fick Skattemyndigheten för sig att vi samåkte till jobbet, fast vi hade olika arbetstider. De ville då se: bensinräkningar, försäkringsbesked mm. som visade att man verkligen körde så mycket.

Eftersom vi körde separat och inte hade hittat på det hela och hade bilarna rätt försäkrade var det en rätt skön känsla att åka in till Skattemyndigheten med pärmarna med bensinräkningar och försäkringsbesked och visa upp.

Min uppfattning är därför: att försöka sig på avdrag när man inte har verifikationer att visa vid en kontroll senare är dumt, mycket dumt!

Det är enklare att köra "by the book" - moderaterna har ju pressat ned skatten jämfört med innan!
Citera
2016-04-13, 17:18
Medlem
Jag har totalt 2 mil till och från jobbet varje dag. Om jag skulle ta bussen tar den en rejäl omväg och det tar över 1 timme att ta sig till jobbet och samma gäller hem.

Jag har jobbat på mitt nya jobb i lite mindre än ett år och har totalt jobbat 190 arbetsdagar.
190 * 37(2mil) = 7.030:-. Detta överstiger då inte 10.000:- och undrar därför vad mer jag kan göra avdrag på eller om jag ändå får 7030 tillbaks. Eller hur går allt detta till? Första gången jag tänkt göra avdrag för transportmedel till och från jobb... MVH

Även fast än jag skulle jobbat från början av 2015 till slutet så skulle uträkningen endast bli 9.287:- och är som ni ser ändå under 10.000:-
Citera
2016-04-14, 01:42
Medlem
nittonhundrafyras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rollsroys
Jag har totalt 2 mil till och från jobbet varje dag. Om jag skulle ta bussen tar den en rejäl omväg och det tar över 1 timme att ta sig till jobbet och samma gäller hem.

Jag har jobbat på mitt nya jobb i lite mindre än ett år och har totalt jobbat 190 arbetsdagar.
190 * 37(2mil) = 7.030:-. Detta överstiger då inte 10.000:- och undrar därför vad mer jag kan göra avdrag på eller om jag ändå får 7030 tillbaks. Eller hur går allt detta till? Första gången jag tänkt göra avdrag för transportmedel till och från jobb... MVH

Även fast än jag skulle jobbat från början av 2015 till slutet så skulle uträkningen endast bli 9.287:- och är som ni ser ändå under 10.000:-

Du har helt enkelt inte tillräckligt långt till jobbet för att vara berättigad avdraget.
Citera
2019-04-17, 16:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BorgeH
Säg då att du ibland behöver bilen i jobbet, fixa något intyg från en chef om detta.
Stämmer detta? Hittar inte den infon på skv hemsida
edit
Jag kör kunder och kollegor i min privatbil när vi jobbar så jag blir bara glad om de granskar
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in