Citat:
Ursprungligen postat av
Lunnastrom
Jag är helt out när det gäller forums men jag testar:
Har 1,4 mil till jobbet, det går ingen passande buss som gör att jag skulle komma 1 timme "för tidigt" till jobbet på morgonen, och hem minst 1 timme "för sent".
1,4x2=2,8 mil x arbetsdagar på ett år = om summan överksrider 10.000 kr kan jag göra avdra för mina resor till och från jobbet?
Du kan ju alltid yrka på avdrag för resor. Jag hade försökt. De kan inte göra mer än att neka. De kanske tjafsar att du skall åka kollektivt. Säg då att du ibland behöver bilen i jobbet, fixa något intyg från en chef om detta. Man måste ju ibland åka och hämta paket och annat!
Om du sedan får avdraget så var beredd på att bli granskad. Jag har haft bilavdrag i många år, min sambo också. Ett år fick Skattemyndigheten för sig att vi samåkte till jobbet, fast vi hade olika arbetstider. De ville då se: bensinräkningar, försäkringsbesked mm. som visade att man verkligen körde så mycket.
Eftersom vi körde separat och inte hade hittat på det hela och hade bilarna rätt försäkrade var det en rätt skön känsla att åka in till Skattemyndigheten med pärmarna med bensinräkningar och försäkringsbesked och visa upp.
Min uppfattning är därför: att försöka sig på avdrag när man inte har verifikationer att visa vid en kontroll senare är dumt, mycket dumt!
Det är enklare att köra "by the book" - moderaterna har ju pressat ned skatten jämfört med innan!