Citat:
Ursprungligen postat av
madmwazel
Flera i min klass tar studielån fastän de inte behöver - just för att det är det mest "lönsamma" lånet man kan ta. De sparar alltså undan pengarna till typ kontantinsats för bostad m.m.
This!
Det beror på hur du är som person...
Många poängterar att CSN är det det bästa lånet du kan kan ta.
Jag säger: LÅN ÄR LÅN. Dvs. aldrig bra.
Min motfråga blir alltid: "Vad är du för person? Vill du skuldsätta dig och vara låst? Eller vill du kunna känna dig fri, be chefen dra åt helvete, eller kanske resa några år?"
- Rannsaka dig själv: Är du den ekonomiska personen? Isof, ta studiebidrag och jobba ihop resten av slantarna, lite helgarbete skadar aldrig.
- Är du person nr. 2 som vill plugga, och vara bunden till att betala av dina lån och vara skuldsatt resten av livet?
Ex. 1:
Jag själv. Gick enbart gymnasiet. Jobbat 10 år, aldrig lånat pengar/tagit saker på avbetalning, det jag har köpt har jag SPARAT till, jobbat hårt och målmedvetet, sparat 5000:-/mån. Läst på om aktier, och investerat långsiktigt. Skuldfri idag, och miljonär. Började från noll.
Mina sparade pengar/investeringar ger mig idag ca 100.000:-/år i avkastning. Vill jag återinvestera dessa pengar och ge mig ränta-på-ränta/resa/spara/köpa nya bil/betala mitt hus. Det är upp till mig att välja. Kanske jag inte vill jobba alls detta år, inga problem, mitt boende är betalt. Vill jag leva snålt, och bara peta mig i naveln 1 år kan jag göra det, tack vare avkastningen.
Ex. 2:
Min bästa väns storebror: Tog studiebidraget, och jobbade helger. Tog sig igenom högskolan utan en lånad krona. Pluggade PR, drar idag in mellan 40-50k/mån på en av stockholms största PR byråer. G.Persson är hans arbetskamrat idag. Fri att göra vad han vill med både sina pengar, och sitt liv.
Vi kan båda be våran chef att dra åt helvete, och gå på stört.
Ex. 3:
Mitt ex. Hade bra gymnasiebetyg. Jobbade, men varken sparade eller investerade något av sin lön.
Började på högskolan efter många års uppehåll från studierna, tog fullt bidrag och lån. 3 år på högskolan har satt henne i skuldfällan. Jobba och betala av resten av livet, hon har 30k på sitt sparkonto idag, och svårt att få jobb. Hon får dras med sitt studielån resten av livet.
VAD ÄR DU FÖR PERSON?
Har du svaret på den frågan, har du även svaret på din egen fråga....