2014-01-15, 19:58
Medlem
Hej hopp,

Letat runt lite och hittar inte direkt något nytt kring detta men rätta mig om jag har fel.

Nu är det iaf så att jag ska studera på UCLA till våren eller hösten och jag undrar vad det kostar att bo och leva i West Hollywood och områdena kring UCLA?

Hur mycket ska man räkna med att betala i hyra/månad och hur mycket pengar går åt till mat och att överleva så att säga.

Någon som läst ett certificate program på UCLA och har något trevligt (eller otrevligt) att säga om detta?

Tackar för all hjälp och alla tips!
Citera
2014-01-15, 20:02
Medlem
Cosmo.Kramers avatar
Är en riktig pisstad att bo i. Skulle personligen köra med San Francisco eller Seattle. Egentligen vilken stad som helst förutom Los Angeles i USA.

Du borde nog ta ett snack med din studiehandledare. De brukar kunna ge bra praktisk info om såna här saker
Citera
2014-01-15, 20:06
Medlem
Jag har besökt Los Angeles innan och jag älskar staden så det behöver jag inte direkt någon hjälp kring att reda ut Är även så att det är just UCLA som erbjuder dessa programmen som jag är intresserad av
Citera
2014-01-15, 20:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cosmo.Kramer
Är en riktig pisstad att bo i. Skulle personligen köra med San Francisco eller Seattle. Egentligen vilken stad som helst förutom Los Angeles i USA.

Du borde nog ta ett snack med din studiehandledare. De brukar kunna ge bra praktisk info om såna här saker

men om du nu har bott där får du jättegärna hjälpa mig med svar på mina frågor?
Citera
2014-01-15, 20:16
Medlem
JGGs avatar
Kalifornien och los Angeles har de dyraste boendekostnaderna.

Räkna med $1500-$2000/månad för en etta/liten tvåa omkring UCLA.

Många studenter bor i korridor, $500-$800/månad. Notera att det inte är som svensk studentkorridor, utan här Delar man på ett rum omkring 20m2. Vanligtvis är det tre stycken våningssängar och under dessa har man sitt egna skrivbord.
Citera
2014-01-15, 20:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JGG
Kalifornien och los Angeles har de dyraste boendekostnaderna.

Räkna med $1500-$2000/månad för en etta/liten tvåa omkring UCLA.

Många studenter bor i korridor, $500-$800/månad. Notera att det inte är som svensk studentkorridor, utan här Delar man på ett rum omkring 20m2. Vanligtvis är det tre stycken våningssängar och under dessa har man sitt egna skrivbord.

Tack för svaret har du någon aning om hur det är om man hyr ett hus på 3-4 personer istället ?
Citera
2014-01-15, 21:16
Medlem
JGGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snorrilover
Tack för svaret har du någon aning om hur det är om man hyr ett hus på 3-4 personer istället ?

Gå in och kolla på craiglist. Men jag tror det kommer bli ännu dyrare med hus, fast ni delar 3-4 personer. Om du kollar tråden om Santa Barbara college så bor väldigt många i Isla Vista, ett område med bara hus. Det är sällan man kommer under $400, och då delar man fortfarande själva rummet med minst en person.

Californien är jävligt dyrt, tyvärr.

Hur mkt kostar ett certificate program på UCLA och hur länge kommer du vara där?
Citera
2014-01-15, 21:50
Medlem
Citat:
Gå in och kolla på craiglist. Men jag tror det kommer bli ännu dyrare med hus, fast ni delar 3-4 personer. Om du kollar tråden om Santa Barbara college så bor väldigt många i Isla Vista, ett område med bara hus. Det är sällan man kommer under $400, och då delar man fortfarande själva rummet med minst en person.

Californien är jävligt dyrt, tyvärr.

Hur mkt kostar ett certificate program på UCLA och hur länge kommer du vara där?

$400 känns ju inte särskilt farligt dock. Så länge jag kmr undan under $800/månad känner jag mig rätt nöjd.

Ett certificate program kostar ca $5500 inkluderat studentlitteratur för 3 terminer då alternativt om man väljer att läsa det på ett år. Sen får man även lov att jobba ett år i USA efter ett sådan och det är väl antagligen planen i så fall
Citera
2014-01-15, 22:50
Medlem
JGGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snorrilover
$400 känns ju inte särskilt farligt dock. Så länge jag kmr undan under $800/månad känner jag mig rätt nöjd.

Ett certificate program kostar ca $5500 inkluderat studentlitteratur för 3 terminer då alternativt om man väljer att läsa det på ett år. Sen får man även lov att jobba ett år i USA efter ett sådan och det är väl antagligen planen i så fall

$400 är dock i Santa Barbara. Residence hall på UCLA kostar omkring $600 och då delar man rummet 2 andra personer.

Se till att spara och jobba ihop så mycket pengar du kan innan du åker, dina 3 terminer kommer bli så om du har en del fickpengar att sprätta runt.

Om du kommer bo i ett delat boende som inte är en villa så kommer du garanterat aldrig laga mat, vilket kostar en del. Vanligtvis kan man köpa frukost/lunch på skolan för ca $5/$7
Citera
2014-01-15, 23:13
Medlem
Citat:
$400 är dock i Santa Barbara. Residence hall på UCLA kostar omkring $600 och då delar man rummet 2 andra personer.

Se till att spara och jobba ihop så mycket pengar du kan innan du åker, dina 3 terminer kommer bli så om du har en del fickpengar att sprätta runt.

Om du kommer bo i ett delat boende som inte är en villa så kommer du garanterat aldrig laga mat, vilket kostar en del. Vanligtvis kan man köpa frukost/lunch på skolan för ca $5/$7

Det blir nog inte boende på skolan iaf. Villa hade ju vart det ultimata tror jag men börjar oroa mig lite över boendekostnad. Man ska ändå överleva på ca 15000 i månaden, lägger ju helst inte hälften på boende...

Tack för all hjälp!
Citera
2014-05-05, 13:00
Medlem
Är också väldigt intresserad av detta UCLA extensions och detta certificate program. Det är väldigt tvetydiga åsikter på nätet från studenter som har gått det här programmet. Verkar vara stor skillnad kvalitén på de olika certificate programmen. Kommer man ens ha i närheten av tillgångarna till det riktiga UCLA om man pluggar på UCLA extension?

Pma mig jättegärna, eller skriv här, om ni har några svar på dessa frågor. Tack
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in