Citat:

Ursprungligen postat av 
Bunkz

Att komma någonstans geografiskt kan väl vara en stor personlig framgång. Ponera att TS har haft en dröm om att flytta till New York och tack vare att han bott hemma nu har råd att åka dit. Själv skulle jag säga att han passerar sina kompisar med hästlängder,ifall nu inte deras mål är att bo i hemstaden resten av livet.
Ett försök till att vara lite filosofisk.

Håller med delvis, "Att komma någonstans" (Icke ordagrannt) kan absolut vara att bo hemma, tjäna tillräckligt mycket pengar för att sedan flytta till New York, om det nu var denna individens personliga målsättning.
Men bedriften är, enligt mig, inte att förflytta sig och bofästa sig i New York. Bedriften är mer att ha lyckats tjäna dessa pengar. När personen sedan är i New York och fortsätter med samma syssla som i hemorten tycker inte jag det är "att komma någonstans" i den bemärkelsen jag tänker det.
Jag tycker inte att man inte kan avgöra "hur långt en person har kommit" genom att bara titta på VAR personen HAR bott och var den BOR och kanske var den SKA bo. Det är snarare: Vad har hen lärt sig? Vad har hen gjort? Och så vidare...
Tycker verkligen att man har "kommit någonstans" ifall man bor kvar i sin hemort, har utbildat sig, fått ett jobb, avancerat i jobbet, skaffat familj, O.s.v.