Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2014-01-15, 15:43
  #1
Medlem
Hej, ska eventuellt åka till USA men har lite saker i mitt brottsregister.

De jag har är:
Missbruk av urkund
Langning av Alkohol
Falsktillrättaviselse
Tillgrepp av fortskaffningsmedel
Olovlig körning
Vårdslöshet i trafik
Olovlig körning igen


Tror de är allt som jag har men inte säker.

Kommer de att göra så att jag inte kommer att komma in i USA? Allt de här hände när jag var mellan 15-16. Hände lite saker när jag var 14 med men finns nog inte kvar.

Fyllde 18 i år, kommer jag att komma in eller inte?
Citera
2014-01-15, 15:50
  #2
Medlem
RuleBritannias avatar
Tror tyvärr att det blir svårt att få inresetillstånd med den resumén.
Citera
2014-01-15, 15:53
  #3
Medlem
Så länge du inte torskat för våldbrott så finns det en chans att du kan åka dit, Men jag gissar på att dom inte släpper in dig i landet.
Citera
2014-01-15, 15:54
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fucknorrland
Hej, ska eventuellt åka till USA men har lite saker i mitt brottsregister.

De jag har är:
Missbruk av urkund
Langning av Alkohol
Falsktillrättaviselse
Tillgrepp av fortskaffningsmedel
Olovlig körning
Vårdslöshet i trafik
Olovlig körning igen


Tror de är allt som jag har men inte säker.

Kommer de att göra så att jag inte kommer att komma in i USA? Allt de här hände när jag var mellan 15-16. Hände lite saker när jag var 14 med men finns nog inte kvar.

Fyllde 18 i år, kommer jag att komma in eller inte?

Det är helt kört tyvärr, även om du går via ambasaden och ansöker den vägen (inte visa via interwebs så att säga)


Vänta tills det gått 10 år, tala med ambasaden och visa på att det inte finns något sedan du var ung så kommer det gå fint.
Citera
2014-01-15, 16:11
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GrodansRiddare
Det är helt kört tyvärr, även om du går via ambasaden och ansöker den vägen (inte visa via interwebs så att säga)


Vänta tills det gått 10 år, tala med ambasaden och visa på att det inte finns något sedan du var ung så kommer det gå fint.

Dumheter!

Det finns redan flera trådar om detta. OM Ts är så korkad, att han svarar sanningsenligt på frågan om han är straffad, så lär han vägras inresa i USA. Men Ts ska givetvis svara nej på den frågan, så kan han resa dit problemfritt. Jag talar nu om turistresa.
Citera
2014-01-15, 16:23
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av quality1939
Dumheter!

Det finns redan flera trådar om detta. OM Ts är så korkad, att han svarar sanningsenligt på frågan om han är straffad, så lär han vägras inresa i USA. Men Ts ska givetvis svara nej på den frågan, så kan han resa dit problemfritt. Jag talar nu om turistresa.

Kan dock säga på rak arm att jag hade en nästan 3 år gammal bedreägeri dom, vilkorlig 1 månads fängelse, som hindrade mig från att åka in. Detta var i September i år (*förra, 2013). Jag fick vända på JFK och åka hem. Min familj, mina föräldrar etc. fick åka in i landet.

Jag hade svarat nej på moral turpitude frågan.

De sa bara att mina svar inte stämde när jag skulle in i landet, så, jodå, det stämmer visst.

Jag finns ej med i några andra register, har aldrig varit i klammeri med rättvisan på annat sätte ller har suspekta vanor på något vis.
__________________
Senast redigerad av GrodansRiddare 2014-01-15 kl. 16:40.
Citera
2014-01-15, 16:34
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GrodansRiddare
Kan dock säga på rak arm att jag hade en nästan 3 år gammal bedreägeri dom, vilkorlig 1 månads fängelse, som hindrade mig från att åka in. Detta var i September i år. Jag fick vända på JFK och åka hem. Min familj, mina föräldrar etc. fick åka in i landet.

Jag hade svarat nej på moral turpitude frågan.

De sa bara att mina svar inte stämde när jag skulle in i landet, så, jodå, det stämmer visst.

Jag finns ej med i några andra register, har aldrig varit i klammeri med rättvisan på annat sätte ller har suspekta vanor på något vis.
Blev akutplacerad på ett institution i 6 veckor förra vintern för jag blev misstänkt för Grovt narkotika brott, tillverkning av narkotika och langning av narkotika. Syns de också i mina papper, att jag var där ett tag? Men blev aldrig dömd för brotten dock.

Segt, vilka mer länder är såhär?
__________________
Senast redigerad av fucknorrland 2014-01-15 kl. 16:36.
Citera
2014-01-15, 16:42
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fucknorrland
Blev akutplacerad på ett institution i 6 veckor förra vintern för jag blev misstänkt för Grovt narkotika brott, tillverkning av narkotika och langning av narkotika. Syns de också i mina papper, att jag var där ett tag? Men blev aldrig dömd för brotten dock.

Segt, vilka mer länder är såhär?


På fråga ett så troligtvis inte. Det finns ju dock med i "socialens" papper förmodar jag?
Dvs. Journalen som KV begär ut från dem vid en personutredning. Men det är ju inget offentligt.


Jag känner inte till några andra länder än just USA. Ett tips är ju att åka till Canada gränsen.
Det måste ju gå att ta sig över den vägen ganska enkelt, tror jag. Det lär ju inte vara kontrollen på varenda liten överfart, eller?
Citera
2014-01-15, 18:13
  #9
Medlem
bjornebarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GrodansRiddare
Kan dock säga på rak arm att jag hade en nästan 3 år gammal bedreägeri dom, vilkorlig 1 månads fängelse, som hindrade mig från att åka in. Detta var i September i år (*förra, 2013). Jag fick vända på JFK och åka hem. Min familj, mina föräldrar etc. fick åka in i landet.

Jag hade svarat nej på moral turpitude frågan.

De sa bara att mina svar inte stämde när jag skulle in i landet, så, jodå, det stämmer visst.

Jag finns ej med i några andra register, har aldrig varit i klammeri med rättvisan på annat sätte ller har suspekta vanor på något vis.

De jämför med brottsregister i hemlandet alltså? Har de sådana möjligheter? :s

Frågan är ju då om du hade svarat ja på frågan, om du isf hade fått åka in.
Citera
2014-01-15, 18:34
  #10
Medlem
miikoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bjornebarn
De jämför med brottsregister i hemlandet alltså? Har de sådana möjligheter? :s

Frågan är ju då om du hade svarat ja på frågan, om du isf hade fått åka in.

Som jag har förstått det så gäller inte det avtalet än, utan är på remiss.

RPS lär då inte ge ut utdrag.

Men teoretiskt så kan de ha fått tag på en dom ifrån domstolen.

Men då kan man ju fråga sig, om de samlar på sig domar, eller om de gör enstaka kontroller.
Citera
2014-01-15, 18:34
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bjornebarn
De jämför med brottsregister i hemlandet alltså? Har de sådana möjligheter? :s

Frågan är ju då om du hade svarat ja på frågan, om du isf hade fått åka in.

Jag har väl bränt mina broar nu - Men om jag hade gått via ambasaden och sökt den vägen, dvs. bokat träff osv. Förklarat syftet m.m och sagt som det var, så hade jag i alla fall haft en chans inbillar jag mig.
Och om ett antal år så kanske även jag kan åka till det stora landet i väst, då även via den vägen.

Hur "slagningen" går till vet jag inte, men de visste i alla fall på flygplatsen att mitt svar inte var sanningsenligt etc.


Så de som påstår att de har en dom som finns med i belastningsregistret, svarat nej och kommit in antingen ljuger eller så har de aldrig varit i landet öht. Det är i alla fall min åsikt.
Citera
2014-01-15, 18:40
  #12
Avstängd
sandiego83s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bjornebarn
De jämför med brottsregister i hemlandet alltså? Har de sådana möjligheter? :s

Frågan är ju då om du hade svarat ja på frågan, om du isf hade fått åka in.

Ja, det gör de. Ljuger du vid ifyllandet av papperana i passkontrollen, så tar de dig, och skickar tillbaka dig. Jag vet en som åkte dit på det. Han sa att han inte hade suttit i fängelse.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback