Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 4
  • 5
2016-08-23, 16:40
  #49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av har-analys
Du skrev ju, att "det försvann nyligen ur brottsregistet". Alltsa, m.a.o., ditt belastningsregister är rent. USA har inte tillgang till utländska belastningsregister - och om ditt register dessutom inte har nagot om dina gamla brott, vad ska du da oroa dig för? Att vara ärlig är en sak, dum en annan.....

Förstår vill bara vara säker på allt så man inte slänger bort pengar på biljetter o skit och något strular :P
Citera
2016-10-31, 02:27
  #50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fuzzyy
Förstår vill bara vara säker på allt så man inte slänger bort pengar på biljetter o skit och något strular :P
Köp ESTA, kryssa nej paa allt och du ska se att det kommer gaa vägen, saavida du inte darrar som ett asplöv i gränskontrollen
Citera
2016-10-31, 11:24
  #51
Medlem
miikoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fuzzyy
Går inte det att kolla det via domstolar osv om dom skulle vilja göra nån kontroll? Eller är det enbart polisen som kan hitta det nu?

Ja, allt är offentligt, även om det är borta ur belastningsregistret, så kan vem som helst få ut uppgifterna ifrån domstolen.

Vad som finns i belastningsregistret spelar ju annars mindre roll, då endast du kan begära utdrag, och sådana brukar inte krävas in för turistvisum.

Men de lär ju inte göra systematiska kontroller. Så risken är nog minimal.
Citera
2017-04-23, 14:00
  #52
Medlem
AlkoholistFascists avatar
Tjena, jag lånar tråden här lite grann. Nu är det så att jag är dömd för ringa narkotikabrott (THC i blodet, inget innehav) och så som jag förstått det hela ska det inte vara några problem att turista i USA med ESTA förutsatt att man ljugit på ansökan. Men tänk er det här teoretiska scenariot, jag ljuger på ESTA ansökan och reser runt i USA i två månader och allt är frid och fröjd, åker hem och sen några år senare vill jag bosätta mig i USA några år efter min gallring. När jag ansöker kommer de då att få reda på min dom även om den gallrats och se att jag har ljugit när jag ansökte om ESTA och således bannlysa mig från USA för alltid? Det är strafföreläggande jag snackar om här givetvis.

Jag kommer antagligen aldrig vara mer än en turist, men det känns ju väldigt tråkigt att ALDRIG få bo i USA bara för att jag rökte en jävla spliff och blev påkommen av farbror blå. Speciellt med tanke på att cannabis legaliseras i USA med full fart, okej om jag åkt dit för smuggling, men för en jävla spliff? Vad fan är detta? Det är fan inte ens olagligt att ha narkotika i kroppen där borta som i Sverige.
Citera
2017-04-23, 14:50
  #53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AlkoholistFascist
Tjena, jag lånar tråden här lite grann. Nu är det så att jag är dömd för ringa narkotikabrott (THC i blodet, inget innehav) och så som jag förstått det hela ska det inte vara några problem att turista i USA med ESTA förutsatt att man ljugit på ansökan. Men tänk er det här teoretiska scenariot, jag ljuger på ESTA ansökan och reser runt i USA i två månader och allt är frid och fröjd, åker hem och sen några år senare vill jag bosätta mig i USA några år efter min gallring. När jag ansöker kommer de då att få reda på min dom även om den gallrats och se att jag har ljugit när jag ansökte om ESTA och således bannlysa mig från USA för alltid? Det är strafföreläggande jag snackar om här givetvis.

Jag kommer antagligen aldrig vara mer än en turist, men det känns ju väldigt tråkigt att ALDRIG få bo i USA bara för att jag rökte en jävla spliff och blev påkommen av farbror blå. Speciellt med tanke på att cannabis legaliseras i USA med full fart, okej om jag åkt dit för smuggling, men för en jävla spliff? Vad fan är detta? Det är fan inte ens olagligt att ha narkotika i kroppen där borta som i Sverige.

Problemet, ur amerikanska myndigheters ögon, är inte att du rökt på utan att du har ljugit för dem. Var ärlig från början så slipper du problem i framtiden, du blir med stor sannolikhet insläppt som turist trots att du har åkt dit.
Citera
2017-04-23, 15:33
  #54
Medlem
AlkoholistFascists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tobiaslundin
Problemet, ur amerikanska myndigheters ögon, är inte att du rökt på utan att du har ljugit för dem. Var ärlig från början så slipper du problem i framtiden, du blir med stor sannolikhet insläppt som turist trots att du har åkt dit.
Det stämmer inte att man med stor sannolikhet blir insläppt som turist om man är ärlig i ansökan, nej, man sållas bort och sen får man söka genom ambassaden som tar längre tid och är svårare att få. När man ansöker om ESTA får man inte förklara sig, de vet inte vad för brott man dömts för, bara att man är dömd och då blir man inte godkänd.

Och jag inser att det är ett problem att man ljugit, men detta är skitsamma om de ändå inte kommer åt ens gallrade uppgifter och det är väl det jag undrar mer specifikt.
Citera
2017-04-23, 16:05
  #55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AlkoholistFascist
Det stämmer inte att man med stor sannolikhet blir insläppt som turist om man är ärlig i ansökan, nej, man sållas bort och sen får man söka genom ambassaden som tar längre tid och är svårare att få. När man ansöker om ESTA får man inte förklara sig, de vet inte vad för brott man dömts för, bara att man är dömd och då blir man inte godkänd.

Och jag inser att det är ett problem att man ljugit, men detta är skitsamma om de ändå inte kommer åt ens gallrade uppgifter och det är väl det jag undrar mer specifikt.

Även om det är lite krångel med att behöva skaffa ett visa så är det nog ändå värt det för sinnesron. Det är osannolikt att de kommer hitta ett gammalt strafföreläggande, förmodligen skulle de inte ens leta om de inte hade någon sorts misstanke från början, men du verkar ju orolig så

Du kommer nog undan med att mörka men vill du slippa oroa dig så ansöker du om ett visa. Då får du klara besked.
Citera
2018-08-13, 11:27
  #56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OscarTheGrouch
Att ljuga på ESTA första gången är inte straffbart.

Jag misstror dig inte, men har du någon källa du kan hänvisa till?
Jag vill bara med säkerhet kunna fastslå att böter och fängelse inte är en möjlighet om en person som ljuger på sin ESTA-ansökan skulle bli genomskådad av gränskontrollen.
Citera
2018-08-13, 12:14
  #57
Medlem
Novus4212s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Piddah
Jag misstror dig inte, men har du någon källa du kan hänvisa till?
Jag vill bara med säkerhet kunna fastslå att böter och fängelse inte är en möjlighet om en person som ljuger på sin ESTA-ansökan skulle bli genomskådad av gränskontrollen.

Det dom gör är att skicka tillbaka dig med första bästa plan tillbaka där du kom ifrån.

Orkar inte leta upp källa men så är det.

Du riskerar varken fängelse eller böter.

Såvida du inte var på Interpol nivå med dina brott så har USA inga möjligheter att kolla ditt svenska brottsregister annat än om USA gör en specialare och går via Interpol för att kolla upp dig och begär in uppgifter från Sverige.
Citera
2018-08-13, 12:49
  #58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Novus4212
Det dom gör är att skicka tillbaka dig med första bästa plan tillbaka där du kom ifrån.

Orkar inte leta upp källa men så är det.

Du riskerar varken fängelse eller böter.

Såvida du inte var på Interpol nivå med dina brott så har USA inga möjligheter att kolla ditt svenska brottsregister annat än om USA gör en specialare och går via Interpol för att kolla upp dig och begär in uppgifter från Sverige.

Tack!

Om någon skulle ha en källa tillgängligt på detta är jag tacksam för hjälp.
Har letat länge utan att hitta något.
Citera
  • 4
  • 5

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback