Citat:
Ursprungligen postat av
rakjuridik
Åberopat vad som sagts i detta forum framstår det som meningslöst att argumentera i sakfrågor med personer som inte kan affärsjuridik. Jag har följt vad som har sagts här och konstaterar att ordvalen inte tillhör ”normala” personer uttryck, vilket kanske inte heller var väntat!
Nej jag är ingen ”knatte” som har återuppstått, som jag ser ni haft ”törnar” med! Han blev ju avstängd när han kritiserade detta forums ägare, och det får man tydligen inte göra trots att det uppenbarligen är befogat.
Svaret är ändock, att en säljare som är privatperson utan bolag, enskild firma etc. är befriad från distansavtalslagen. Köpt är köpt.
Ja - Distans- och hemförsäljningslagen SFS 2005:59. gäller inte mellan två privatpersoner.
Men!
Och här är kärnpunkten varför vi vill ha fram organisationsnummer (Som nu börjar visa sig vara en privatperson och inte en firma....)
Hela hemsidan
http://studerrevox.se , skryter om att vara ett företag/firma o.s.v.
Om det är en privatperson som ligger bakom detta "påhitt" så skall det klart och tydligt framgå av hemsidan. Eftersom det utmålas på ett sådant sätt att det är ett företag som kör detta....
Bl.a. så är även mobilnumret registrerat på ett icke existerande företagsnamn "Studer Sweden" och med anledning av detta så förutsätter jag som konsument att Distans- och hemförsäljningslagen följs och gäller eftersom det är ett företag jag handlar ifrån och inte en privatperson.
Detta ställer till med problem om det inte är ett företag då det helt simpelt kan då handla om bedrägeri!
Och den andra aspekten som personen bör ha i åtanke? Hur gör individen med skatteverket?
Men du kan fortfarande INTE AVTALA BORT EN LAG!
Citat:
Ursprungligen postat av
rakjuridik
Garantibestämmelser är ingen tvingande lag det är upp till företagen. En privatperson om det är en sådan skriver i stort vilka avtal han så önskar, helst med stöd enligt avtalslagen. Många rättsforum finns för intresserade i avtalsfrågor och jag föreslår ni vänder er dit. Jag har vidrört det formella kring företagets villkor, och som sak expert i avtalsfrågor hävdar jag att de kanske kan formuleras om på aktuell hemsida, men för att göra det begripligt har man förenklat, men är i grunden försäljningsvillkor som håller i domstol, kan jag försäkra.
Man korkskalle , jag har aldrig diskuterat garantibestämmelser.
Jag har framfört att individen som gör sidan inte har någon som helst juridisk rätt att avtala bort en lag. Dom meningarna har ingen som helst betydelse för konsumenten ifråga.
1) Om studerrevox.se är ett företag så gäller Distans- och hemförsäljningslagen
2) Om studerrevox.se är en privatperson så gäller inte Distans- och hemförsäljningslagen
Dock skall personen bakom studerrevox.se vara medveten om en massa problem som kommer att uppstå om detta drivs som privatperson och inte företagsform.
Som sidan ser ut nu så skulle det nog antagligen bli att Distans- och hemförsäljningslagen eftersom hela hemsidan uppmålas som att det är ett företag som ligger bakom och inte en privatperson.
(6000 delar i lager?)
Citat:
Ursprungligen postat av
rakjuridik
Man kan ju dissekera alla hemsidor och hittar alltid något som man retar upp sig på. Många har inte jurister till hands när man skriver sina avtal på hemsidor, andra kopiera andras avtal som låter bra!
Och dissekera, är ju det ni sysslar med på detta forum. Jag fick inte heller något direkt välkomnande.
Jag visste inte ens att er sajt existerade i Sverige. Jag hittade er via Studerrevox.
Den röda tråden i detta ärende, organisationsnummer och gatuadress har förvandlats till andra hatobjekt, på företaget, som avtalsvillkor, att hemsidan är dålig, att man har kontantkort (hur vet man att det är kontantkort?) Har inte alla dolda nummer. Det har t.o.m. Skatteverket! Men numret finns annars på Hitta.se.
Om det inte är ett företag - varför är numret registrerat på ett påhittat företagsnamn?
Om det är ett företag - varför försöker man lura folk i sina villkor och tro att man kan avtala bort en lag?
Korten på bordet!
TVÅ enkla frågor vill vi ha besvarad
1) Är det ett företag bakom studerrevox.se?
1a)Om ja - vilket namn?
1b)Om nej - varför påskinas det överallt att det är ett företag?
S