(forts rubrik) och tycker ni hastigheten är vettig?
Gör ni det? Själv kör jag i ungefär 15-20 km/h och höjer uppmärksamheten efter gående (och poliser) några snäpp. Egentligen kör jag sällan för fort, håller mig faktiskt till reglerna så länge det inte är riktigt enslig väg med god sikt och yada yada, men gångfartsområden är lite väl overkill hastighetsbegränsning.
Jag tycker att 7 km/h är överdrivet sakta, många bilars hastighetsmätare går inte ens så långt. Man kommer ju fan aldrig fram och man kan ju dessutom undra hur mycket avgaser ens bil hinner spy ut i ett stort gångfartsområde (om man nu håller hastigheten). Det blir ju ganska många varv som motorn får snurra innan man kommit igenom gångfartsområdet.
Jag tycker man ska höja hastigheten till 20 km/h och vara minst lika hård med fortkörningar som vid 30-områden. 20 km/h känns som en lagom balans mellan säkerhet och miljötänk.
Förövrigt är jag starkt emot att gående ska ha företräde i trafiken, bortsett från vid övergångsställen förstås.
Det är lite som att lära barn att "tåget visst kommer stanna om man ställer sig framför det!". Det ger helt enkelt fel signaler, vilket bara leder till fler olyckor med personskador som följd.
Vad blir nästa steg, ska folk kunna gå omkring på vilka 50-vägar som helst? Sen 70-vägar, sen E6:an?
Nej, stoppa vansinnet. Gående ska fan inte gå omkring framför bilarna. Det är för allas trevnad bäst om de håller sig på trottoarer och övergångsställen.