2014-01-15, 09:03
Medlem
(forts rubrik) och tycker ni hastigheten är vettig?

Gör ni det? Själv kör jag i ungefär 15-20 km/h och höjer uppmärksamheten efter gående (och poliser) några snäpp. Egentligen kör jag sällan för fort, håller mig faktiskt till reglerna så länge det inte är riktigt enslig väg med god sikt och yada yada, men gångfartsområden är lite väl overkill hastighetsbegränsning.

Jag tycker att 7 km/h är överdrivet sakta, många bilars hastighetsmätare går inte ens så långt. Man kommer ju fan aldrig fram och man kan ju dessutom undra hur mycket avgaser ens bil hinner spy ut i ett stort gångfartsområde (om man nu håller hastigheten). Det blir ju ganska många varv som motorn får snurra innan man kommit igenom gångfartsområdet.

Jag tycker man ska höja hastigheten till 20 km/h och vara minst lika hård med fortkörningar som vid 30-områden. 20 km/h känns som en lagom balans mellan säkerhet och miljötänk.

Förövrigt är jag starkt emot att gående ska ha företräde i trafiken, bortsett från vid övergångsställen förstås.
Det är lite som att lära barn att "tåget visst kommer stanna om man ställer sig framför det!". Det ger helt enkelt fel signaler, vilket bara leder till fler olyckor med personskador som följd.

Vad blir nästa steg, ska folk kunna gå omkring på vilka 50-vägar som helst? Sen 70-vägar, sen E6:an?

Nej, stoppa vansinnet. Gående ska fan inte gå omkring framför bilarna. Det är för allas trevnad bäst om de håller sig på trottoarer och övergångsställen.
Senast redigerad av Klopski 2014-01-15 kl. 09:06.
Citera
2014-01-15, 09:09
Medlem
cammos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Klopski
Gör ni det? Själv kör jag i ungefär 15-20 km/h och höjer uppmärksamheten efter gående (och poliser) några snäpp. ..... men gångfartsområden är lite väl overkill hastighetsbegränsning. ....
......Gående ska fan inte gå omkring framför bilarna. Det är för allas trevnad bäst om de håller sig på trottoarer och övergångsställen.

Nu ju gångfartsområden inte till för bilar utan för gående i första hand. Alternativet är ju att stoppa all biltrafik.
Senast redigerad av cammo 2014-01-15 kl. 09:25.
Citera
2014-01-15, 09:27
Medlem
FarbrorKruts avatar
Ditt exempel med tåg är på tok irrelevant. Ett godståg har en stoppsträcka på X antal kilometer, finns det verkligen någon bil som har detta? Du kan inte förutspå om någon ska gå ut på rälsen X antal kilometer framöver, men du ser i en bil om någon går över vägen X antal meter framför.

Att gående har företräde är bra, det gör att bilisterna måste hålla extra uppmärksamhet och tänker förhoppningsvis lite mer på säkerheten. Om inte annat så är det deras fel om de kör på någon, vem vill ha det på nacken?

Gångfartsområden är ställen det normalt inte ska förekomma någon trafik, förutom transport, service, osv. Alternativet är att förbjuda trafik, men det underlättar ju inte för transport, service, mm. Eftersom många kan befinna sig på gångfartsområden är det mycket irrelevant att köra över 7 km/h, hinner du stanna om någon går ut framför bilen i 20 km/h (5 m/s)?

Om du aldrig kommer fram så kanske du ska välja en alternativ väg ...
Citera
2014-01-15, 09:32
Medlem
kinesarsles avatar
Ett gångfartsområde är för bilar vad vägar är för fotgängare. Hela poängen är att området är till för fotgängare, men bilister har tillstånd att vara där på fotgängarnas villkor.
Senast redigerad av kinesarsle 2014-01-15 kl. 09:47.
Citera
2014-01-15, 09:34
Medlem
30ischs avatar
ditt tankesätt delas med mycket frustrerade bilister men den dagen du har kört över ett litet barn som olyckligtvis hamnade i rullstol pga att du tyckte dig veta bättre än lagar och förordningar då kommer du förmodligen att tänka helt annorlunda
Citera
2014-01-15, 11:39
Medlem
Ett gångfartsområde är som ett enda stort övergångsställe, om det hjälper dig att tänka på rätt sätt. Du har helt enkelt väjningsplikt mot alla gående.

Om jag ser en bil som kommer i ganska hög fart, kan jag tänka mig att gå mitt på gångfartsområdet och tvinga vederbörande att vänta på mig. Bara för att jag kan.
Citera
2014-01-15, 19:34
Medlem
EMMA1994s avatar
Nä kör inga 7 km/h är ju fan omöjligt 20-30 är mera lagom och man hinner stanna ändå man får ju ha ögonen öppna kör ju inte 30 bredvid en gående med 5 cm mellanrum . Använd sunt förnuft för tusan
Citera
2014-01-15, 22:41
Medlem
provocative77s avatar
Min automatväxlade bil gör 20 på tomgångsfart. Så då kör jag i 20. Är det barn i närheten så åker foten ner på bromsen. Oavsett så går det i 20 med foten på bromsen.
Citera
2014-01-15, 23:35
Medlem
usmccs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av provocative77
Min automatväxlade bil gör 20 på tomgångsfart. Så då kör jag i 20. Är det barn i närheten så åker foten ner på bromsen. Oavsett så går det i 20 med foten på bromsen.

Det är väll rätt normalt att du får bromsa om bilen ska glida på i 7 km/h. Känns mest som en lam bortförklaring. Säger du så till polisen om de plockar dig?

OnT: Ja, det gör jag. Du kan inte brumma på i 20 km/h i ett gångfartsområde. Oftast är gatorna smala eller "körfältet" väldigt smalt. Nära till hus, människor och saker på gatan. Dessutom barnfamiljer. Man ser rätt enkelt om nån kör för fort i dessa områden.
Citera
2014-01-16, 00:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nils.Lind
moget

Vilket fantastiskt bidrag till tråden du gör med detta underbara meddelande. Har du verkligen kommit på detta alster själv, eller har du plagierat någon?

Ja, det är moget. Coola Ola ska inte tro att han äger vägen bara för att han har en knullputsad blattomobil (bmw) och kör med rutan nere och stereon på mitt i vintern. Han får helt enkelt lära sig respektera sina medtrafikanter.
Citera
2014-01-16, 01:23
Medlem
provocative77s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av usmcc
Det är väll rätt normalt att du får bromsa om bilen ska glida på i 7 km/h. Känns mest som en lam bortförklaring. Säger du så till polisen om de plockar dig?

OnT: Ja, det gör jag. Du kan inte brumma på i 20 km/h i ett gångfartsområde. Oftast är gatorna smala eller "körfältet" väldigt smalt. Nära till hus, människor och saker på gatan. Dessutom barnfamiljer. Man ser rätt enkelt om nån kör för fort i dessa områden.
Det gångfartsområde du beskriver är väldigt olikt det vi har i den här byn. Här är ytan 100x100m ungefär.
En annan ort jag ofta är i är ytan som minst 20m bred men lång som fan.

Om polisen plockar mig brukar jag fråga vad det kostar i dag.
Men om du ser det som en förklaring så måste jag bedöma dig utifrån hur du tänker. Du ser saker som bortförklaringar vilket gör att du nog bör fundera mer över dig själv än andra. Jag står för mina handlingar i stället för att försöka förklara bort dem.
O hade du läst mitt inlägg så ligger det alltid en fot på bromsen när jag kör på dessa områden även om jag inte brukar bromsa mig upp i uppförsbackar.
Citera
2014-01-16, 08:16
Medlem
Jag såg en polisbil komma farande i sisådär 50 km/h en gång (givetvis utan blåljus/sirener igång). Nu menar jag inte att 50 skulle vara en bra hastighet (för det är det inte), och inte heller att två fel skulle göra ett rätt men.... I'm just saying! Det verkar inte som om jag är den enda som är trött på den extremt låga hastigheten i just det gångfartsområde jag tänker på.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in