2014-01-16, 10:16
Medlem
Moltas666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Klopski
Jag såg en polisbil komma farande i sisådär 50 km/h en gång (givetvis utan blåljus/sirener igång). Nu menar jag inte att 50 skulle vara en bra hastighet (för det är det inte), och inte heller att två fel skulle göra ett rätt men.... I'm just saying! Det verkar inte som om jag är den enda som är trött på den extremt låga hastigheten i just det gångfartsområde jag tänker på.

Hur fort en polisbil under utryckning tar sig fram på ett gångfartsområde är ju helt ointressant sett ur vanliga trafikanters perspektiv.

Ett gångfartsområde är ett område som i huvudsak är till för fotgängare men där man av olika skäl också tillåter fordonstrafik i mycket låg hastighet.

Begriper man detta enkla förhållande blir inte den normalintelligente trött på den "extremt låga hastigheten".
Citera
2014-01-16, 16:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moltas666
Hur fort en polisbil under utryckning tar sig fram på ett gångfartsområde är ju helt ointressant sett ur vanliga trafikanters perspektiv.

Ett gångfartsområde är ett område som i huvudsak är till för fotgängare men där man av olika skäl också tillåter fordonstrafik i mycket låg hastighet.

Begriper man detta enkla förhållande blir inte den normalintelligente trött på den "extremt låga hastigheten".

Polisbilen var knappast i utryckning, isåfall hade den rimligtvis haft sirener och blåljus igång, speciellt i ett gångfartsområde där det kan komma barn utspringande mellan parkerade bilar mm.

Fast det är klart. Med dagens multikultipoliskår så blir man ju inte förvånadSD-2014-HEIL-HITLER!

Senast redigerad av Klopski 2014-01-16 kl. 17:46.
Citera
2014-01-16, 17:22
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av kinesarsle
Ett gångfartsområde är för bilar vad vägar är för fotgängare. Hela poängen är att området är till för fotgängare, men bilister har tillstånd att vara där på fotgängarnas villkor.

+1

tycker du att det går för sakta så ta en annan väg, respektlösa trafikanter är det värsta som finns. man äger inte vägen för att man är störst och snabbast. ONT så kör jag inte i gångfartsområden. och gör jag det så håller jag mig givetvis till reglerna.
Citera
2014-01-16, 17:33
Medlem
kinesarsles avatar
Citat:
Jag såg en polisbil komma farande i sisådär 50 km/h en gång (givetvis utan blåljus/sirener igång). Nu menar jag inte att 50 skulle vara en bra hastighet (för det är det inte), och inte heller att två fel skulle göra ett rätt men.... I'm just saying! Det verkar inte som om jag är den enda som är trött på den extremt låga hastigheten i just det gångfartsområde jag tänker på.
Men frågan är ju inte om man ska ändra hastigheten som gäller för ett gångfartsområde, utan om just erat gångfartsområde borde ändras till en vanlig gata i så fall.

Och varför åker du där då? Det borde väl inte vara så jäkla svårt att ta en annan väg?
Citera
2014-01-16, 18:06
Medlem
Moltas666s avatar
Citat:
Polisbilen var knappast i utryckning, isåfall hade den rimligtvis haft sirener och blåljus igång, speciellt i ett gångfartsområde där det kan komma barn utspringande mellan parkerade bilar mm.

Alla polisbilar under utryckning har inte sirener eller blåljus igång. Alla polisbilar med blåljus igång är inte under akut utryckning.

Jag hoppas att inte din värld föll samman när du läste detta.
Citera
2014-01-16, 18:17
Medlem
provocative77s avatar
Citat:
Alla polisbilar under utryckning har inte sirener eller blåljus igång. Alla polisbilar med blåljus igång är inte under akut utryckning.

Du glömde.
Även under utryckning måste de vara försiktiga så de inte kör på någon/något.
Citera
2014-01-16, 18:19
Medlem
Citat:
Alla polisbilar under utryckning har inte sirener eller blåljus igång.

Det gjorde den.
Citera
2014-01-16, 18:27
Medlem
Orm Ondes avatar
Klart som fan att man kör fortare än 7 km/tim när inget är i vägen, det är ju lika farligt att somna vid ratten av ren tristess.

"Gångfartsområden" är ett jävla otyg. Jag är livrädd för att små barn skall få för sig att bilar alltid stannar när de går ute på gatan, bara för att detta kan gå för sig i ett gångfartsområde. Små barn kan man knappast räkna med har koll på vilka gator de har företräde på och vilka som är farliga att gå ut i.
Citera
2014-01-16, 18:34
Medlem
Moltas666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Orm Onde
Små barn kan man knappast räkna med har koll på vilka gator de har företräde på och vilka som är farliga att gå ut i.

Nej, hur skulle vi kunna det när många vuxna inte har koll och klart för sig vad som gäller för polisbilar.

Citera
2014-01-16, 18:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Orm Onde
Klart som fan att man kör fortare än 7 km/tim när inget är i vägen, det är ju lika farligt att somna vid ratten av ren tristess.

"Gångfartsområden" är ett jävla otyg. Jag är livrädd för att små barn skall få för sig att bilar alltid stannar när de går ute på gatan, bara för att detta kan gå för sig i ett gångfartsområde. Små barn kan man knappast räkna med har koll på vilka gator de har företräde på och vilka som är farliga att gå ut i.

Du borde vara mer rädd för den dagen då du kör respektlöst och inte hinner stanna.
Citera
2014-01-18, 10:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av se33
Du borde vara mer rädd för den dagen då du kör respektlöst och inte hinner stanna.

Respektlöst? Mjo visst, det är ju respektlöst mot lagen eftersom den säger 7 km/h, men knappast mot allmänt vett och etikett.
Jag menar, bara för att man väljer att köra lite snabbare än gångfart när tillfälle ges (dvs då risken att köra ihjäl folk är försvinnande liten), så betyder inte det att man kör "respektlöst".

Känner på mig att du är en sån där irriterande jävel som, om hastighetsbegränsningen i gångfartsområden hade varit exempelvis 20 km/h, hade tyckt att det var en fullt resonabel hastighet.

Hade de stiftat 1 km/h som lagstadgat hastighet i GF-områden, så hade du säkert gråtit om "respektlöshet i trafiken" och "jättestora risker" ifall någon skulle köra 7 km/h där.
Citera
2014-01-18, 11:19
Medlem
Citat:
Respektlöst? Mjo visst, det är ju respektlöst mot lagen eftersom den säger 7 km/h, men knappast mot allmänt vett och etikett.
Jag menar, bara för att man väljer att köra lite snabbare än gångfart när tillfälle ges (dvs då risken att köra ihjäl folk är försvinnande liten), så betyder inte det att man kör "respektlöst".

Känner på mig att du är en sån där irriterande jävel som, om hastighetsbegränsningen i gångfartsområden hade varit exempelvis 20 km/h, hade tyckt att det var en fullt resonabel hastighet.

Hade de stiftat 1 km/h som lagstadgat hastighet i GF-områden, så hade du säkert gråtit om "respektlöshet i trafiken" och "jättestora risker" ifall någon skulle köra 7 km/h där.

Citat:
Jag är livrädd för att små barn skall få för sig att bilar alltid stannar när de går ute på gatan

Ser du det andra citatet? Det är vad jag svarade till. Och jag menar inte att det är respektlöst att köra lite för fort. Jag menar att det är respektlös körning när du inte hinner stanna och olyckan inträffar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in