Citat:
Ursprungligen postat av
Christopher.
2015 är det 50% chans att UK lämnar EU. Förutsatt att Cameroon vinner. 2017 är det troligt att Le Pen vinner och då lämnar Frankrike. Lämnar både Frankrike och UK unionen kommer Tyskland med största sannolikhet lämna unionen. De länder som är kvar är bananländer med dålig ekonomi samt norden. Unionen kan upplösas redan inom 3 år.
Det jag tänkte vi skulle diskutera är de konsekvenser detta får för Sverige. Vad händer rent praktiskt för Sverige om unionen upplöses och hur kan Sverige förbereda sig på detta?
Det är inte enkelt att avveckla EU. Det kommer att ta många år men jag kan tänka mig att man börjar med att inte väljer några nya i EU parlamentet som helt enkelt stängs. EU fungerar genom regeringssamarbete i stället, tills vidare på obestämd tid.
Den gemensam valutan kommer att ta flera år att avveckla och det kan tänkas finnas länder som går samman och bildar en mindre monetär union för att behålla euron men utan parlamentariskt samarbete, i stället ekonomisk regeringssamverkan.
Rasering av EU regelverket är en fråga om hur man jagar ut byråkraterna ur deras tempel. Det kanske inte går. Det blir kvar en Europeisk kommission för gemensam regler och då främst behålla det regelverk som redan finns. Byråkraterna kommer att kämpa med näbbar och klor för att så många som möjligt ska bli kvar.
EU domstolen kommer att finnas kvar för att döma i regeltvister.