• 1
  • 2
2014-01-14, 21:05
Medlem
Christopher.s avatar
2015 är det 50% chans att UK lämnar EU. Förutsatt att Cameroon vinner. 2017 är det troligt att Le Pen vinner och då lämnar Frankrike. Lämnar både Frankrike och UK unionen kommer Tyskland med största sannolikhet lämna unionen. De länder som är kvar är bananländer med dålig ekonomi samt norden. Unionen kan upplösas redan inom 3 år.

Det jag tänkte vi skulle diskutera är de konsekvenser detta får för Sverige. Vad händer rent praktiskt för Sverige om unionen upplöses och hur kan Sverige förbereda sig på detta?
Citera
2014-01-14, 21:45
Medlem
Ja om de lämnar så blir det ett rent helvete, skulle gärna vilja veta lite källor. Men jag tror på din stapel teori, jag tror dock inte att så mycket hade hänt i Sverige så snabbt iallafall, hade nog tagit ett tag innan politikerna hade reagerat på det hela.
Citera
2014-01-14, 21:51
Medlem
2looses avatar
Om vi stannar kvar när Nigel och Marine tar sina länder och lämnar EU så blir de dom resterande välfärdsländerna som får betala de stora kalaset. Vid denna tid kanske vi inte har kvar nån välfärd dock, återstår att se. Jag vill se att även vi börjar fundera på att lämna EU. Idag kan man förhandla sig ur EU, men om länder börjar lämna så kan dessa regler stramas åt så de blir ett kännbarare straff när man lämnar.

EU vill försöka bjuda in länder i norra afrika. Även Turkiet är ju på gång. Om detta inträffar så kommer de va mycket länder med dålig ekonomi i EU och de kommer kosta en förmögenhet för dom välmående länderna att föda dessa.

EU är det värsta som hänt Europa i modern tid och vi måste ta död på unionen och bli självständiga igen.
Citera
2014-01-14, 21:56
Medlem
Anesthesias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 2loose
EU är det värsta som hänt Europa i modern tid och vi måste ta död på unionen och bli självständiga igen.

Amen to that. Det hade dock varit ett drömscenario om Skandinavien hade gjort en egen privat version, island, sverige, norge, danmark ev surgubbarna finland. Men en gång satt foten i ett globalt samarbete är det inte så jävla lätt att dra sig ur, en Skandinaviskt "union" är också en dröm som är långt borta idag
Citera
2014-01-14, 22:02
Medlem
2looses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anesthesia
Amen to that. Det hade dock varit ett drömscenario om Skandinavien hade gjort en egen privat version, island, sverige, norge, danmark ev surgubbarna finland. Men en gång satt foten i ett globalt samarbete är det inte så jävla lätt att dra sig ur, en Skandinaviskt "union" är också en dröm som är långt borta idag

Ja de hade jag absolut kunnat tänka mig. Där vi demokratiskt och gemensamt väljer hur unionen skall se ut. Denna union skulle gå tvärt mot EU och istället förstärka den nationella staten och den nationella identiteten. Ledarna skulle röstas fram och inte som ni va självvalda. För tro inte att vi väljer vilka som skall styra EU när vi röstar i parlamentvalet. Det är tyvärr väldigt meningslöst, men vår ända chans att påverka.

Jag tror faktiskt inte den drömmen är allt för avlägsen. Jag tror Europa står inför en ny "dark age" som Eu har dragit igång. Det stormar i hela Europa för tillfället. Folk är trötta på skiten. Unionen har tom börjat darra lite på manschetten då dom vill tvinga fram ett Europas förenta stater. Därifrån kommer det va omöjligt att lämna. Men detta kommer (peppar, peppar) aldrig att ske.
Citera
2014-01-14, 22:14
Moderator
Siegfrids avatar
Diskuteras med fördel i Eu-forat.

Politik - Inrikes --> EU
/Moderator
Citera
Medlem
Christopher.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nome
Ja om de lämnar så blir det ett rent helvete, skulle gärna vilja veta lite källor. Men jag tror på din stapel teori, jag tror dock inte att så mycket hade hänt i Sverige så snabbt iallafall, hade nog tagit ett tag innan politikerna hade reagerat på det hela.

- Opinionsstatistik:
http://www.theguardian.com/politics/...oll?CMP=twt_gu

- Majoritet vill lämna
http://www.express.co.uk/news/uk/446...igration-fears

- Cameron lovar att folk ska få rösta
http://www.reuters.com/article/2013/...90L16D20130123

- Marine Le Pen vill förstöra EU
http://www.independent.co.uk/news/wo...n-9050291.html

- Statistik opinion, Le Pen leder i opinionen inför kommande EU val, säger något om valet 2017
http://www.telegraph.co.uk/news/worl...elections.html
Citera
Medlem
Caesar Johansens avatar
Ja det feltänkta projektet EU kommer inom en tjugoårsperiod att upphöra att existera. När detta sker är det helt nödvändigt att Sverige tar och utnyttjar de geopolitiska fördelar EU trots allt har inneburit, samt använder den juridisk infrastruktur som finns, till att bilda en Nordisk federation med våra kära grannländer Danmark, Norge, Finland, Island, Grönland och Färöarna. En Nordisk Federation bleve världens nionde största ekonomi, och tillsammans hade vi haft en befolkning på över 25 miljoner. En nordisk federation är mycket mer naturlig och hade fungerat mycket bättre, än den välska kaosunionen som vi är medlemmar i idag. En nordisk federation hade varit en seriös spelare på den internationella arenan, och vi hade inte kunnat pushas omkring av stormakter på det sättet som vi blir idag.

Alltså: Sveriges regeringen borde redan nu aktivt arbeta för den värld som kommer efter EU. Att bara sitta på sin rumpa och vänta på det bästa, löser inte framtiden utmaningar -- det gäller att vara proaktiv. Sverige borde alltså verka för att fördjupa det nordiska samarbetet, med målet att på lång sikt skapa en sammanhängande politisk enhet.
Senast redigerad av Caesar Johansen 2014-01-14 kl. 22:19.
Citera
2014-01-14, 22:55
Medlem
Dr.Gurkas avatar
Vad jag är rädd för är att EU och även andra globalistiska konstruktioner har skapats direkt efter tunga krig. Om det är så att EU håller på att upplösas så kan dessa människor starta en artificiella kriser som krig, ekonomisk krash eller matbrist för att hindra att EU upplöses. De kommer skapa kriget för att sedan skapa freden mha en globalistisk maktorganisation.
Citera
2014-01-14, 23:19
Medlem
coyoteroadrunners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.Gurka
Vad jag är rädd för är att EU och även andra globalistiska konstruktioner har skapats direkt efter tunga krig. Om det är så att EU håller på att upplösas så kan dessa människor starta en artificiella kriser som krig, ekonomisk krash eller matbrist för att hindra att EU upplöses. De kommer skapa kriget för att sedan skapa freden mha en globalistisk maktorganisation.

Kanske blir det nåt militärt hot från t.ex öst som pressar oss så att vi upplever att det behövs ett eu-försvar. Det skulle uppskattas av eu-kramarna. Om vi får ett gemensamt försvar inom eu så känns det lite som att eu blir ett nytt sovjet. Inte så kul tycker jag, även om vissa samordningsfördelar finns. Att utvidga unionen söderut verkar inte lyckat.

Förhoppningsvis så har vi lärt oss nåt från vår historia, borde gå att demontera eu under ordnade former och skapa en enklare handelsunion och mer lokalt styre istället.
Citera
2014-01-14, 23:24
Medlem
Gefundenes Fs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Christopher.
2015 är det 50% chans att UK lämnar EU. Förutsatt att Cameroon vinner. 2017 är det troligt att Le Pen vinner och då lämnar Frankrike. Lämnar både Frankrike och UK unionen kommer Tyskland med största sannolikhet lämna unionen. De länder som är kvar är bananländer med dålig ekonomi samt norden. Unionen kan upplösas redan inom 3 år.

Det jag tänkte vi skulle diskutera är de konsekvenser detta får för Sverige. Vad händer rent praktiskt för Sverige om unionen upplöses och hur kan Sverige förbereda sig på detta?

Det är inte enkelt att avveckla EU. Det kommer att ta många år men jag kan tänka mig att man börjar med att inte väljer några nya i EU parlamentet som helt enkelt stängs. EU fungerar genom regeringssamarbete i stället, tills vidare på obestämd tid.

Den gemensam valutan kommer att ta flera år att avveckla och det kan tänkas finnas länder som går samman och bildar en mindre monetär union för att behålla euron men utan parlamentariskt samarbete, i stället ekonomisk regeringssamverkan.

Rasering av EU regelverket är en fråga om hur man jagar ut byråkraterna ur deras tempel. Det kanske inte går. Det blir kvar en Europeisk kommission för gemensam regler och då främst behålla det regelverk som redan finns. Byråkraterna kommer att kämpa med näbbar och klor för att så många som möjligt ska bli kvar.

EU domstolen kommer att finnas kvar för att döma i regeltvister.
Citera
2014-01-14, 23:24
Medlem
Det är viktigt för Sverige att förbereda sig för en EU-kollaps. Det finns fler viktiga sätt att göra detta. Bland annat måste statsskulden minska, så att Sverige bli mindre sårbar för internationella finanskriser, hushållens upplåning måste minska radikalt (i vilket fall som helst) och Sverige måste redan nu försöka komma in på andra exportmarknader om de europeiska sjunker i efterfrågekraft.

Självklart måste mer göras och ovanstående skall ses som exempel på avgörande åtgärder.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in