Citat:
Ursprungligen postat av
Guitarsmoke
Flashback är så vitt jag vet det största och mest betydelsefulla internetforumet för svensk politik. Men bara för att det råder en utbredd konsensus kring vissa frågor så har ju forumet rent tekniskt sett inga åsikter.
Sen är ju varje människa en slags opinionsbildare om han eller hon argumenterar för en åsikt, något som är relativt vanligt åtminstome bland mina vänner på facebook. Nästan alla har någon form av politisk, filosofisk eller etisk positionering som denne är beredd att i någon mån försvara. Det som är bra med Flashback är att man kan testa sina argument mot slipade debattörer utan att behöva gå ut med sitt namn. Då kan man pröva olika infallsvinklar, kasta ut en åsikt som man inte ens vet om man riktigt står för, våga göra bort sig, osv.
Man kan nog säga att Flashback har fostrat en ny generation opinionsbildare. På sätt och vis är det en folkrörelse, för samtalsämnena är liksom inte styrda ovanifrån av stat, politiska partier, företag eller andra makthavare. Det är mest vanligt folk som möts och diskuterar ämnen som annars kan uppfattas som provokativa, kontroversiella, nördiga, fula eller bara allmänt opassande. Nykterhetsrörelsen verkade för att erbjuda sina medlemmar bildning och fungera som en träningsscen för diskussioner om demokratifrågor. Jag tycker man kan se en liknande tendens här.
Det fetstilade ser vid första anblicken kanske lite lustigt ut. Jag menar, vi diskuterar ju på och om ett forum som inte ens kan ha sina servrar på svensk mark därför att dess inflytelserika etablissemangsfiender sedan många år uppfattar det som ett tillhåll för dödsknarksnazister av det mest ohyggliga slag. Men det du säger är faktiskt i sak riktigt: på den tid arbetarrörelsen och nykterhetsrörelsen existerade som livskraftiga fenomen försökte de möjliggöra något som Flashback ger möjlighet till - "att erbjuda sina medlemmar bildning och fungera som en träningsscen för diskussioner om demokratifrågor". Flashbacks diskussioner om olika fenomen som har med bildning och kultur att göra kan naturligtvis bli bättre, men här finns rent tekniskt och organisatoriskt alla förutsättningar även för det. Och några diskussioner värda namnet om de ämnena förekommer ingenstans i den svenska offentligheten.
Vad gäller det som kanske kan kallas "demokratifrågor", den enskildes förhållningssätt till och eventuella förmåga att i någon liten mån kunna påverka eller undfly ett allt mer inhumant och repressivt övervaknings-och åsiktsregistreringssamhälle, där det globalist-nyliberala etablissemanget i en ohelig allians med kvasikulturmarxister vänt sig mot folket och försöker undergräva folkets själva existens som etnisk-kulturell entitet, och helt avskaffa det nationella självbestämmandet, har Flashback en viktig roll att spela.
Citat:
Ursprungligen postat av 02-02-2012
Problemet med flashback är att det finns för mycket folk som bara vill ligga och kräla runt på golvet och snyftrunka, upphörde snyftrunkandet skulle ni se att valåret 2014 blev väldigt intressant och då syftar jag inte på utlänningsfrågan utan mer fundamentala frågeställningar om samhället som sådant. Planen från fienden är att låta folk snyftrunka i ett par år för efter det kommer genomslaget av ett flashback drev inte att få lika stor effekt och vara hanterbart för dem. Som det är nu skulle ett drev totalt köra över fiendens försök med damage control via media, lagstiftning, utredningar och liknande skit.
Jag förstår vad du menar med detta "snyftrunkande", och det man kan göra är väl helt enkelt att försöka få de nervsvaga, småborgerliga "Jimmie ska frälsa oss!"-mupparna, och de knarriga stofiler som fortfarande tar det inte sällan svensknedvärderande Timbrosponsrade dravel som skrivs på exempelvis DN:s och SvD:s s.k. ledarsidor på högtidligt allvar, att inse att de lever i en fantasivärld, och att helt andra saker står på spel än vad de inbillar sig, att mycket av vad de tror kommer att bestå snart är borta, och att inga mirakel kommer att inträffa för att lydiga medborgare vart fjärde år masar sig i väg till valurnorna och däri lägger tre små lappar som symboliserar att de stödjer något unket riksdagsparti styrt av ryggradslösa och egennyttiga karriärister.