Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-08-04, 12:49
  #385
Medlem
Gospodin.Njets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av intePK14
Tja, opinionsbildare...att hans kanal har samlat drygt 200.000 prenumeranter och 56 miljoner visningar - sedan 2007, är väl inte speciellt mycket. Vi talar här om sammanlagt 8 års tid i ett land med 60 miljoner invånare. Men mina efterforskningar kanske inte är tillräckligt "djupa"....

Allt sägs vara relativt. Jämfört med t.ex. Psy eller PewDiePie är det inte mycket, visst. men för en (bl.a.) politisk kommentator är 56 millioner en hyfsad siffra, tycker jag.
Citera
2015-08-18, 00:39
  #386
Medlem
Gospodin.Njets avatar
Citat:
Brussels fat cats splurge MILLIONS on expenses... but refuse to reveal what they bought

EUROPEAN Union bureaucrats put a staggering £85 million on credit cards issued to pay for meals and hotels – in just one year.

Around 13,000 EU employees were given the credit cards – meaning they spent an average of £6,000 each in 2013 ...

... EU sources refused to disclose how much of the £85.9 million was claimed back in expenses – because it would involve "lengthy and costly" research.

Officials have also turned down requests to break the costs down item by item ...

... Pawel Swidlicki of the Open Europe think tank called for a more transparent approach.

(http://www.express.co.uk/news/uk/598...ope-referendum)

I runda slängar satte alltså 13 000 EU-krater år 2013 sprätt på 75 000 SEK var i snitt, på hotell och måltider. EU vill inte avslöja några närmare detaljer. Det blir nämligen dyrt och tar tid.
Citera
2015-08-20, 14:44
  #387
Medlem
Nedan en tidigare kommentar.
Cecila Wikström och Marita Ulvskog ska ha klart för sig att man inte kan sitta i EU parlamentet och behandla länderna på olika sätt. Storbritannien och Frankrike kommer också bygga ett staket mot flyktingar för ca 90 miljoner kronor. Jag hoppas för er egen trovärdighet att ni även kräver att dra in Englands och Frankrikes EU-medlemsskap, på samma sätt som ni krävt att dra in Ungerns EU-medlemsskap.

Tror ni att de skriker lika mycket åt det här och kräver indragning av EU - medlemsskapet ?

http://www.dn.se/nyheter/varlden/sta...ktingar-borta/
Citera
2015-08-24, 21:20
  #388
Medlem
Hur kan man tro på EU?

http://sverigesradio.se/sida/artikel...rtikel=5280486
Citera
2015-08-24, 22:29
  #389
Medlem
Taket är reparerat, men i veckan har hållits ännu en session i Bryssel. Först i oktober återupptas parlamentets flyttkarusell. För Europas skattebetalare har uppehållet varit lönsamt, bara i september har vi sparat cirka 360 miljoner kronor på att stanna i Bryssel. Om parlamentets tolv resor till Strasbourg varje år helt ställdes in skulle besparingen bli omkring två miljarder kronor. Det är pengar som kan användas betydligt bättre. Miljökostnaderna är sannolikt även de betydande, det beräknas att flytten resulterar i koldioxidutsläpp på cirka 20.000 ton per år.

http://hokmark.eu/lat-europaparlamen...ttens-kuriren/
Citera
2015-09-06, 09:29
  #390
Avstängd
wwrs avatar
Jag vet inte om man har rätt att argumentera för EU i denna tråd men jag provar

Det verkar ju ofta som rent trams med EU, det har jag alltid ansett.

EMU har ju med EU att göra. Det är ju helt orimligt att man skall låna ut enorma summor till Grekland bara för att man har samma valuta. Man kommer ju aldrig att få tillbaka pengarna.

Nu håller en del EU-länder på att försöka sätta press på andra EU-länder att ta emot flyktingar. Det kan ju bättre kan avgöras av de enskilda länderna. Dessutom verkar ingen ha tänkt på att det vore bäst att försöka få fred i Syrien.

Men nu till poängen. EU-politikerna verkar fullt upp att förhandla med varandra om olika verkliga problem och även en del pseudoproblem. Det verkar inte som om de blir riktigt irriterade på varandra utan ofta kanske bara vill göra olika markeringar inför hemmaopinionen.

Relationen mellan länderna verkar ganska bra. Det gör att man verkligen kan tro att risken att något nytt världskrig kommer att starta i Europa har sänkts i.o.m. EUs införande. EU ökar förståelsen mellan länderna. EU-politikerna har höga löner, bra traktamenten och inga riktigt brännande frågor att hantera. Bryssel ligger på skönt avstånd från hemlandet. EU-politikerna kan gå runt i korridorerna och vara på gott humör och diskutera klimatmål och annat abstrakt (som absolut inte fordrar omedelbara åtgärder) på det sätt som politiker uppskattar att göra.
__________________
Senast redigerad av wwr 2015-09-06 kl. 09:50.
Citera
2015-09-06, 22:15
  #391
Medlem
STORBRITANNIEN verkar ha vaknat,

http://www.di.se/artiklar/2015/9/6/m...en-vill-lamna/
Citera
2015-09-06, 22:20
  #392
Medlem
U-Figs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Jag vet inte om man har rätt att argumentera för EU i denna tråd men jag provar
Jodå, det har man nog rätt till. Ge det ett försök!

Citat:
EMU har ju med EU att göra. Det är ju helt orimligt att man skall låna ut enorma summor till Grekland bara för att man har samma valuta. Man kommer ju aldrig att få tillbaka pengarna.
Argument för EU? Nja, inte riktigt. Men det kanske kommer...
Citat:
Nu håller en del EU-länder på att försöka sätta press på andra EU-länder att ta emot flyktingar. Det kan ju bättre kan avgöras av de enskilda länderna. Dessutom verkar ingen ha tänkt på att det vore bäst att försöka få fred i Syrien.
Inte där heller...
Citat:
Men nu till poängen. EU-politikerna verkar fullt upp att förhandla med varandra om olika verkliga problem och även en del pseudoproblem. Det verkar inte som om de blir riktigt irriterade på varandra utan ofta kanske bara vill göra olika markeringar inför hemmaopinionen.
Jag väntar fortfarande på att "för EU"-argumenten ska dyka upp.
Citat:
Relationen mellan länderna verkar ganska bra. Det gör att man verkligen kan tro att risken att något nytt världskrig kommer att starta i Europa har sänkts i.o.m. EUs införande. EU ökar förståelsen mellan länderna. EU-politikerna har höga löner, bra traktamenten och inga riktigt brännande frågor att hantera. Bryssel ligger på skönt avstånd från hemlandet. EU-politikerna kan gå runt i korridorerna och vara på gott humör och diskutera klimatmål och annat abstrakt (som absolut inte fordrar omedelbara åtgärder) på det sätt som politiker uppskattar att göra.
Ja - när kommer de argumenten egentligen? Att EU-politiker får sköna liv på skattebetalarnas kostnad kan svårligen anses vara ett argument för EU.
Citera
2015-09-07, 07:34
  #393
Avstängd
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av U-Fig
Jodå, det har man nog rätt till. Ge det ett försök!


Argument för EU? Nja, inte riktigt. Men det kanske kommer...

Inte där heller...

Jag väntar fortfarande på att "för EU"-argumenten ska dyka upp.

Ja - när kommer de argumenten egentligen? Att EU-politiker får sköna liv på skattebetalarnas kostnad kan svårligen anses vara ett argument för EU.
Försök nu inte editera bort den knivskarpa argumenteringen ur mitt inlägg.

De europeiska politikerna låter sig berusas av EU-tanken och en (säkerligen falsk) självbild som internationella statsmän. Det gör att de inte sitter var och en på sitt håll och kokar ihop sattyg som krig och liknande.

De försöker istället uppträda som de tror stora statsmän bör göra. Vad sägs bara om Löfvéns senaste "Mitt Europa bygger inga murar."

PS Borde inte tråden heta EU - för och emot, eller något liknande? Den innefattar ju argument både för och emot EU.
__________________
Senast redigerad av wwr 2015-09-07 kl. 07:59.
Citera
2015-09-07, 10:19
  #394
Medlem
Först inför EU eliten sanktioner mot Ryssland som nu slår tillbaka mot EU;s medborgare och Eliten bryr sig inte,bara de får leka och bestämma.

http://www.svd.se/bondetag-i-bryssel/om/naringsliv
Citera
2015-09-07, 12:09
  #395
Medlem
U-Figs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Försök nu inte editera bort den knivskarpa argumenteringen ur mitt inlägg.

De europeiska politikerna låter sig berusas av EU-tanken och en (säkerligen falsk) självbild som internationella statsmän. Det gör att de inte sitter var och en på sitt håll och kokar ihop sattyg som krig och liknande.

De försöker istället uppträda som de tror stora statsmän bör göra. Vad sägs bara om Löfvéns senaste "Mitt Europa bygger inga murar."

PS Borde inte tråden heta EU - för och emot, eller något liknande? Den innefattar ju argument både för och emot EU.
Ditt argument för EU är alltså att EU minskar, eller åtminstone verkar minska, risken för krig p g a att beslutsfattarna är upptagna med något slags inbillat samarbete? Då kan vi lika gärna avskaffa EU, inrätta en världsstat och så har vi en gång för alla löst den eviga frågan om hur man ska uppnå fred.

Det är, i varje fall inte i mitt tycke, inte ett särskilt bra argument för EU.
Citera
2015-09-07, 20:26
  #396
Medlem
Samtidigt avslöjar Financial Times att vissa EU-länder skulle kunna få betala för att inte behöva ta emot flyktingar och pengarna skulle gå till en flyktingfond. Ska de kunna köpa sig fri?

http://www.di.se/artiklar/2015/9/7/e...ykting-kvoter/
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback