2014-05-20, 18:15
Medlem
JPs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av uea
Det trummas ut att om man inte röstar så har man inget att säga till om. Själv röstade jag inte i det förra valet så jag anser mig oskyldig till EU utvecklingen. Massarbetslöshet, självmordfrekvensen har ökat, parlamentarikernas förskingringar. Det är i själva verket de som röstade i EU valet som bär ansvaret till utvecklingen.
Jag tröttnar på att sådana som du förstör för alla oss som verkligen vill bli av med den odemokratiska koloss som EU är. Jättebra taktik, verkligen! Detta är ett jättetroligt uttalande i maktens korridorer:

"Nej, nu är det faktiskt så få som har röstat att vi måste erkänna inför alla att detta är odemokratiskt. Trots att vi är en hundraprocentig majoritet här som vill fortsätta med projektet bör vi faktiskt sluta tjäna våra grova pengar, stoppa vårt projekt och sluta ha makt. Allt detta för att jag misstänker att den stora andelen som inte röstat kanske vill säga något, men inte förstår hur man gör."

Hur många tror du måste skita i att rösta för att de som styr EU plötsligt ska få en dramatisk känsla för demokrati och säga detta? Förra gången var det 43% som röstade i EU. Hur lågt måste vi gå?

Självklart ska man rösta EU-kritiskt om man nu är EU-kritisk. Allt annat är idioti. De bryr sig nog inte jättemycket om att folk sitter hemma och muttrar istället för att rösta, bara de får igenom sina förslag. Röstar man inte trots att man har en tydlig åsikt och ett parti att rösta på så sviker man alla, och uppmanar man andra att göra likadant är man en sabotör. Om de som är emot EU i sin nuvarande form hade fått in detta i skallen hade vi sluppit EU eller så hade EU sett mycket annorlunda ut (beroende på hur de där resterande 57% hade röstat).

Så sluta nu med dessa dumheter.
Senast redigerad av JP 2014-05-20 kl. 18:32.
Citera
2014-05-20, 20:30
Medlem
bl-gr-ns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JP
Jag tröttnar på att sådana som du förstör för alla oss som verkligen vill bli av med den odemokratiska koloss som EU är. Jättebra taktik, verkligen! Detta är ett jättetroligt uttalande i maktens korridorer:

"Nej, nu är det faktiskt så få som har röstat att vi måste erkänna inför alla att detta är odemokratiskt. Trots att vi är en hundraprocentig majoritet här som vill fortsätta med projektet bör vi faktiskt sluta tjäna våra grova pengar, stoppa vårt projekt och sluta ha makt. Allt detta för att jag misstänker att den stora andelen som inte röstat kanske vill säga något, men inte förstår hur man gör."

Hur många tror du måste skita i att rösta för att de som styr EU plötsligt ska få en dramatisk känsla för demokrati och säga detta? Förra gången var det 43% som röstade i EU. Hur lågt måste vi gå?

Självklart ska man rösta EU-kritiskt om man nu är EU-kritisk. Allt annat är idioti. De bryr sig nog inte jättemycket om att folk sitter hemma och muttrar istället för att rösta, bara de får igenom sina förslag. Röstar man inte trots att man har en tydlig åsikt och ett parti att rösta på så sviker man alla, och uppmanar man andra att göra likadant är man en sabotör. Om de som är emot EU i sin nuvarande form hade fått in detta i skallen hade vi sluppit EU eller så hade EU sett mycket annorlunda ut (beroende på hur de där resterande 57% hade röstat).

Så sluta nu med dessa dumheter.

Det finns en stor mängd människor i Sverige som kommit till insikt att det bästa är att ignorera EUs utspel om direktdemokrati.
Det är ett mycket klokt att inte rösta i EU valet, utan istället vänta rösta bort och rösta in personer och partier i riksdag, landsting och kommun som vill avsluta Sveriges kostsamma äventyr inom EU.
Citera
2014-05-20, 20:55
Medlem
JPs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bl-gr-n
Det finns en stor mängd människor i Sverige som kommit till insikt att det bästa är att ignorera EUs utspel om direktdemokrati.
Vilket utspel om direktdemokrati?
Citat:
Ursprungligen postat av bl-gr-n
Det är ett mycket klokt att inte rösta i EU valet, utan istället vänta rösta bort och rösta in personer och partier i riksdag, landsting och kommun som vill avsluta Sveriges kostsamma äventyr inom EU.
Om det är klokt kan du kanske berätta vad som blir bättre om 51% av EU:s befolkning inte röstar, i jämförelse med om 51% röstar på EU-kritiska partier? Alltså, vad är bättre idag mot vad det hade varit med EU-kritiska partier i majoritet.
Senast redigerad av JP 2014-05-20 kl. 20:57.
Citera
2014-05-20, 21:20
Medlem
EU projektet har drag av "Flugornas herre"

I "Flugornas herre", där till slut den starkaste roffar åt sig makten genom sin prestige samt att ge löften om mat, skapa ett yttre hot..."
Citera
2014-05-20, 23:21
Medlem
Goldwaters avatar
Värt att rösta på junilistan? Riktigt schysst agenda (även om den väl delvis är inrikespolitisk, t.ex. avseende att Sverige ska kräva undantag från löftet att gå med i EMU och införa euron), ju.
Citera
2014-05-21, 00:52
Medlem
JPs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Goldwater
Värt att rösta på junilistan? Riktigt schysst agenda (även om den väl delvis är inrikespolitisk, t.ex. avseende att Sverige ska kräva undantag från löftet att gå med i EMU och införa euron), ju.
Det är alltid värt att rösta på det parti som har bäst politik enligt en själv. Man ska aldrig bry sig om hur stort partiet är eller vilka möjligheter de har till olika inflytanden och samarbeten. Om alla bara röstade på den politik de verkligen tyckte bäst om hade det sett mycket annorlunda ut och demokratin hade inte blivit så lättmanipulerad, stel och svårföränderlig.

Det lutar åt att rösta på Junilistan för min del. Ja, de är vettiga.
Senast redigerad av JP 2014-05-21 kl. 00:55.
Citera
2014-05-21, 08:07
Medlem
Tidigare hade ledamöterna samma lön som parlamentarikerna i sina hemländer. Men då blev det väldigt stora löneskillnader i Bryssel. Därför införde man samma lön för alla.(med centerns Lena Ek som pådrivande) Nu är i stället problemet att de avviker från hemländernas löner. Vissa är extremt överbetalda, medan andra har mindre betalt. Ta till exempel Ungern som hade 8076 kr och som sedan höjdes till ca 72000 kr i månaden gånger antalet (24 st). I övriga Europa är det inte så noga om arbetsmarknaden tex för unga har helt olika förutsättningar. (Listan på alla parlamentarikers inhemska lön finns i en tidigare kommentar).

http://www.expressen.se/nyheter/val2...-eu-politiker/

Estland 20396 (6)
Lettland 10400 (9)
Litauen 12554 (13)
Malta 12840 (5)
Polen 22019 (54)
Slovakien 9423 (14)
Slovenien 44092 (7)
Tjeckien 13795 (24)
Ungern 8076 (24)
Citera
2014-05-21, 09:26
Medlem
Goldwaters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JP
Det är alltid värt att rösta på det parti som har bäst politik enligt en själv. Man ska aldrig bry sig om hur stort partiet är eller vilka möjligheter de har till olika inflytanden och samarbeten. Om alla bara röstade på den politik de verkligen tyckte bäst om hade det sett mycket annorlunda ut och demokratin hade inte blivit så lättmanipulerad, stel och svårföränderlig.

Det lutar åt att rösta på Junilistan för min del. Ja, de är vettiga.

Jo, precis, jag vill verkligen rösta på det parti vars grundläggande filosofi har flest gemensamma beröringspunkter med min dito och det partiet förefaller vara just Junilistan. Känns inte som att något annat parti är i närheten av den EU-kritik jag vill se, så det lär nog bli Junilistan även om det svider lite att veta att det nog inte kommer in. Jag får följa hjärtat, det brukar bli bäst då.
Citera
2014-05-21, 14:39
Medlem
Den enda tillväxt som EU har är arbetslöshetskön och det politiska väldet. Jämför man med Belgien som har ungefär lika stor befolkning som Sverige så har de 186 riksdagsmän mot Sveriges 349. Trots att EU styr över ca 60 % av besluten så måste det innebära att man kan minska riksdagen med samma procenttal. Annars blir det bara tårta på tårta.
Citera
2014-05-22, 08:43
Medlem
KÖP EN PARLAMENTARIKER.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/va...cle18931667.ab

http://www.aftonbladet.se/incoming/article18931226.ab
Citera
2014-05-22, 09:23
Medlem
"Enligt SVT är de beställda av myndigheter, företag och organisationer".
Känns märkvärdigt när en myndighet som är skattefinansierad köper "en parlamentariker" som i sin tur också är skattefinansierad.
ASINUS ASINUM FRICAT (Den ena åsnan leder den andra). Och folket blundar.
Citera
2014-05-22, 14:26
Medlem
http://www.svd.se/nyheter/valet2014/...8.svd?sidan=12
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här