2019-07-20, 09:40
Medlem
Svenska skräckscenarier med nya EU-ledaren.

Ett av von der Leyens löften brukar avskys i Sverige; att införa minimilön i alla EU-länder för att slippa låglönedumping. Alltså ett golv för löner (olika nivå i varje land).

Svensk linje är benhård, löner sätts mellan arbetsmarknadens parter allena.
Minst lika illa var förslaget om en europeisk a-kassa, en fond för ett land i akut kris så arbetstagarna inte tar hela smällen när en stat inte har råd att betala ut bidrag.

Svenska politiker motsätter sig alltid förslag där de ser en risk att få betala för andra.

https://www.expressen.se/ledare/ylva...ya-eu-ledaren/
Citera
2019-07-20, 18:58
Medlem
Den brittiske historikern och Stanfordprofessorn Niall Ferguson anser att populismen bör ses som en del av demokratin snarare än som ett hot mot den. Och att migrationen kräver att Europa ställer om till en mer amerikansk samhällsmodell.

När du intervjuades 2013 i magasinet Neo var du pessimistisk om Europas framtid, vilket var ett skäl att flytta till USA. Har din uppfattning förändrats?

– Om något är jag mer pessimistisk nu. 2013 var innan den stora migrationen 2015–16 och före brexit. Jag kan inte komma på en enda sak som har blivit bättre i Europa under de här sex åren. Om man tittar på ekonomin finns det ingen uppenbar lösning på problemen med låg tillväxt. Ovanpå allt kommer migrationsproblemen inte att försvinna, utan förvärras. Tänk dig att klimatförändringarna leder till det mest allvarliga scenariot. Det kommer att förstärka migrationen från Afrika med stora mängder människor. Var ska de bo? Svaret är uppenbart Europa, inte USA.

https://www.svd.se/europas-politiska...agra-losningar
Citera
2019-07-21, 17:52
Medlem
Desperata planen för att stoppa Boris Johnsons brexit: Kallar in drottningen.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a...allar-in-drott
Citera
2019-07-22, 10:07
Medlem
Brittiska finansministern: Jag hoppar av om Boris Johnson blir ny premiärminister.

Snart presenteras resultatet i den sista röstomgången, som står mellan Boris Johnson och Jeremy Hunt.
Valsedlarna skickades ut till de omkring 160.000 partimedlemmarna i början av juli. Svaren ska vara inne i morgon måndag och på tisdag presenteras vinnaren, uppger TT.

https://www.dn.se/nyheter/varlden/br...emiarminister/

Om man nu kanske håller på att skjuta fram Brexit gång på gång- Är det demokratiskt
Kan man hålla på att skjuta fram det i 2000 år?

Vad skulle hända om man gjorde en ny folkomröstning med samma resultat. Bortkastade år av politiskt käbbel och om det skulle bli remain (stanna kvar i EU) . Skulle det då efter det åter krävas en ny folkomröstning? Kanske omröstningar i all evighet.
Citera
2019-07-22, 10:08
Medlem
Uppstickarpartiet som utmanar etablissemanget.

”Det är en anspelning på det angrepp som Europeiska rådets ordförande Donald Tusk riktade mot Storbritanniens brexitörer i vintras (”det finns en särskild plats i helvetet för de som förespråkar Brexit utan att ha den minsta plan för hur det ska gå till”).”

Anthony Henson ler snett och säger:
– Själv har jag velat lämna EU sedan Maastrichtfördraget på 1990-talet. Så Tusk och de andra kan säga vad de vill.
Denne pensionerade bankman har länge varit medlem i Tories, och tillhört den ”euroskeptiska” falangen, men nu har han bytt till ett helt nytt parti: Brexitpartiet.

https://www.dn.se/nyheter/varlden/up...ablissemanget/
Citera
2019-07-22, 16:09
Avstängd
EU:s försök att förbjuda allt bruk av vulkaniserat gummi (används t ex i sneaker-sulor, bil- och cykeldäck, konstgräsplaner m m) från ca 2022 är ett typexempel på¨hur EU lägger sig i sådant de inte har något att göra med. Konsekvenserna för t ex svensk/nordisk fotboll av ett förbud mot konstgräs av den typ vi känner idag (och som innehåller granulat av vulkat gummi i botten) skulle bli väldiga, både på ungdoms- och elitnivå. Däck ska vi inte ens tala om...
Citera
2019-07-23, 16:44
Medlem
26,9 miljoner kronor. Så mycket EU-medel betalas ut till en kampanj som ska få unga svenskar att äta mer fläskkött.
Pengarna har bland annat gått till att värva några av Sveriges största mat-influencers.
Budgeten för kampanjen, som påbörjades i juni och ska pågå under tre år, är drygt 33 miljoner kronor. 80 procent av pengarna, 26,7 miljoner kronor, kommer från EU:s myndighet för jordbruk, mat och konsumentfrågor, Chafea. Hos Chafea finns en pott med pengar som företag inom unionen varje år kan söka för att marknadsföra sig.

https://www.svd.se/eu-miljoner-till-...kat-kottatande
Citera
2019-07-23, 22:05
Medlem
EU hotar USA med tullar på 370 miljarder.

EU är redo att införa tullar på amerikanska varor till ett värde av 35 miljarder euro, motsvarande 370 miljarder kronor, om USA inför de 25-procentiga tullar på bilar tillverkade i EU som Donald Trump tidigare hotat med, säger handelskommissionär Cecilia Malmström till nyvalda EU-parlamentariker på tisdagen.

https://www.msn.com/sv-se/?inst=1
Citera
2019-07-24, 08:40
Medlem
Musslorna vill inte äta fläsk så nu ska vi elda upp EU-pengar för att få svenskarna att öka för att kompensera? Låter efterblivet men vad kan man vänta sig av EU...
Citera
2019-07-24, 12:12
Medlem
tokens avatar
EU ska vara ett organ som ska underlätta handel och samarbete mellan medlemsländerna, men så fort de börjar peta i sådana här frågor blir jag alltid lika förbannad. EU ska inte ägna sig av sådan här skit.

Det skulle inte förvåna mig om det sitter någon gammal grisbonde i EU-parlamentet som lobbats in av andra grisbönder.

Men jag förstår att det går utför för grisindustrin. Allt färre äter fläsk, däribland jag. Jag slutade för flera år sedan, det är ju inte det godaste köttet direkt. Nöt, fisk och fågel (och vegetariska proteinalternativ som linser och bönor) är mycket godare. Jag antar väl att allt fler inser det, och att det är värt att lägga några kronor extra på finare alternativ.
Citera
2019-07-24, 13:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av token
EU ska vara ett organ som ska underlätta handel och samarbete mellan medlemsländerna, men så fort de börjar peta i sådana här frågor blir jag alltid lika förbannad. EU ska inte ägna sig av sådan här skit.

Det skulle inte förvåna mig om det sitter någon gammal grisbonde i EU-parlamentet som lobbats in av andra grisbönder.

Men jag förstår att det går utför för grisindustrin. Allt färre äter fläsk, däribland jag. Jag slutade för flera år sedan, det är ju inte det godaste köttet direkt. Nöt, fisk och fågel (och vegetariska proteinalternativ som linser och bönor) är mycket godare. Jag antar väl att allt fler inser det, och att det är värt att lägga några kronor extra på finare alternativ.

Jag tror att du är helt rätt på det. Många i min bekantskapskrets har slutat äta griskött, och det gäller även kött överlag, köttkonsumtionen har minskat under de senaste åren och trenden håller i sig i hela Europa. Detta beror främst på att folk ser det som miljöförstöring och slutar därför att äta för klimatets skull. Det är allt snack om miljön som revolutionerat folks tänkande kring vad som är nyttigt för människors välmående när det gäller mat.
Senast redigerad av Pazzamo 2019-07-24 kl. 13:52.
Citera
2019-07-24, 14:07
Medlem
PaigeOwenss avatar
Inget fel med att äta gris men frågan är om EU verkligen borde jobba för att få folk att köpa mer griskött?

Dem borde väl jobba för bättre djurhållning och att producenterna ska typ sluta spruta in vatten i köttet, såna grejer? Eller hur?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in