2014-01-14, 16:35
Medlem
Hej.

Funderar på att sommarjobba för första gången då jag känner att det kan behövas lite extra sedlar i plånboken i år. Eftersom jag inte sökt ett jobb förut, förutom PRAO som jag inte skulle räkna in, så är jag inte alls erfaren om vart eller när man ska leta.

Har kollat runt lite på Google och Flashback men hittar för det mesta bara vanliga heltidsjobb eller extrajobb under våren. Kollade igenom samlingstråden för vart man söker jobb och hittade ett par länkar till bland annat sommarjobb.se, men samma sak där. Det finns mycket få jobb och de flesta kräver högre utbildning än gymnasienivå.

Är jag för tidig eller letar jag på fel ställen? Hur gjorde ni?

(Går ingenjörsinriktning i Västerås)
Senast redigerad av Paskliljan 2014-01-14 kl. 16:38.
Citera
2014-01-14, 17:14
Medlem
Det vanligaste sättet är väl att kolla med vänner/bekanta. Sommarjobb brukar vara relativt enkelt att hitta då det alltid krävs vikarier och liknande när folk går på semester. Så kolla runt om du har föräldrar/släktingar/vänner/vänners föräldrar osv. som kanske är i behov av lite extra hjälp.
Citera
2014-01-14, 17:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Paskliljan

Som arbetsgivare kan jag berätta att väldigt många företag, inklusive vi börjar annonsera om sommarjobb väldigt tidigt, det är då viktigt att du börjar söka redan nu under dessa månader för att åtminstone ha en liten chans att få ett jobb. Ingen arbetsgivare gillar någon som söker jobb i sista minuten, då redan intervjuer och liknande är bokade, att söka sista månaden kan också vara "sista minuten".
Citera
2014-01-14, 18:30
Medlem
Goldwaters avatar
Sommarjobb kan du söka närsomhelst! Går du via kontakter etc. bör du nog vara hyffsat tidigt ute så att de kan planera och göra en bedömning av vad som passar (om de vill ha dig). Söker du via platsannonser så har de börjat publiceras nu i dagarna, så det är en bra idé att börja kika på sådana nu och söka de som du åtrår. Den här sidan årsskiftet kan du inte vara för tidigt ute, tänk på det!
Citera
2014-01-14, 19:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Goldwater
Söker du via platsannonser

Vart hittar man de här platsannonserna?
Citera
2014-01-14, 20:02
Medlem
börja sök nu !
många av mina sommarjobb ansökte jag så tidigt som i december
börja med att visa upp dig hos nåra firmor - lämna ditt cv o ring dem om nån vecka
Citera
2014-01-15, 18:54
Medlem
Goldwaters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Paskliljan
Vart hittar man de här platsannonserna?

Kolla företagens egna hemsidor. Det var där jag hittade "mitt" jobb. Nästan alla större företag i Sverige idag har en sida med lediga befattningar och sommarjobb.
Citera
2014-01-15, 19:55
Medlem
Raverlilys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Goldwater
Kolla företagens egna hemsidor. Det var där jag hittade "mitt" jobb. Nästan alla större företag i Sverige idag har en sida med lediga befattningar och sommarjobb.

Jo men då blir det svåra att komma på vilket företag man ska söka till. Några tips?
Citera
2014-01-16, 18:41
Medlem
Goldwaters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Raverlily
Jo men då blir det svåra att komma på vilket företag man ska söka till. Några tips?

Beror på lite var du vill jobba och om du är bunden till en specifik geografisk ort. Men rent generellt är det nog detaljhandeln som är enklast, och deras organisationer, distributörer och leverantörer.

Bara för att ta ett ex:
http://career.hm.com/content/hmcaree...e/findjob.html

Står förvisso inte explicit om sommarjobb där men alla med förståndet i behåll kan räkna ut vad deltidstjänster med titeln "Sales advisory" innefattar. Men detta är bara ett exempel, som sagt.

Vidare kan jag väl även rekommendera bemanningsföretagen. Poolia, Academic work och allt vad de heter nuförtiden. Där annonseras nog fler sommarjobb än på kassa platsbanken på AMS.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in