• 1
  • 2
2014-01-14, 08:52
Medlem
Vladko121s avatar
Hej!

Är så att jag åftt hem ett brevpostförskott på något jag absolut inte beställt. Ringt till posten som gett mig box nummer samt postnummer där jag sökt på företaget och sett att 4 olika företag är registrerade, dock inget av de namnen som står som Avsändare.

Finns ingen hemsida eller nummer att nå dem på och allt verkar väldigt "skumt"

Det jag skulle vilja veta är om någon varit i liknande sits och vet vilka påföljder som kan ske om jag bara ignorerar paketet. Kan jag va tvungen att betala ersättning? Jag har ingen aning vilket företag detta är och har definitivt inte beställt något där.
Citera
2014-01-14, 09:03
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vladko121
Kan jag va tvungen att betala ersättning?

Om företaget kan påvisa att ni har en affärsöverkommelse så har de rätt att debitera dig för returfrakt.

Men om ingen sådan affärsöverenskommelse föreligger så kan de inte kräva dig på något.
Citera
2014-01-14, 09:06
Medlem
Vladko121s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EckiEcki
Om företaget kan påvisa att ni har en affärsöverkommelse så har de rätt att debitera dig för returfrakt.

Men om ingen sådan affärsöverenskommelse föreligger så kan de inte kräva dig på något.

Men hur fungerar de om jag inte kan ta kontakt med företaget? har inte dom skyldighet att vara "kontaktbara"? och tidsmässigt, när vet jag efter att paketet skickats tillbaka att det är nedlagt?
Citera
2014-01-14, 09:08
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:
har inte dom skyldighet att vara "kontaktbara"?

Nej. Egentligen inte.
(Sen att seriösa företag naturligtvis ÄR kontaktbara är såklart en självklarhet)

Citat:
och tidsmässigt, när vet jag efter att paketet skickats tillbaka att det är nedlagt?

Tre år efter senaste preskriptonsavbrott om det är skickat till dig som privatperson.
Citera
2014-01-14, 09:10
Medlem
Vladko121s avatar
Citat:
Nej. Egentligen inte.
(Sen att seriösa företag naturligtvis ÄR kontaktbara är såklart en självklarhet)

Tre år efter senaste preskriptonsavbrott om det är skickat till dig som privatperson.

Vad tycker du att jag borde göra i min sits? Ska jag polisanmäla händelsen eller låta den returneras och sedan vänta? Vad är mitt bästa alternativ?
Citera
2014-01-14, 09:15
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:
Vad tycker du att jag borde göra i min sits? Ska jag polisanmäla händelsen eller låta den returneras och sedan vänta? Vad är mitt bästa alternativ?

Om du är säker på att du inte beställt något, så skulle jag personligen bara ignorera det.
Citera
2014-01-14, 09:17
Medlem
Vladko121s avatar
Citat:
Om du är säker på att du inte beställt något, så skulle jag personligen bara ignorera det.

Ok, tack för hjälpen! uppdaterar om något händer efter att de skickats tillbaka! tack
Citera
2014-01-14, 11:53
Medlem
Kasperskys avatar
Jag skulle i allafall inte ignorerat det.

För några månader sedan så fick jag samma problem. Jag ignorerade det, och enligt företaget hade jag bindit mig till ett avtal, och om man inte hämtade sin vara inom 14 dagar, så fick man en faktura på 750 kr, för frakten tillbaks till företaget.

Ignorera inte, försök lös problemet.

Kontakta posten och företaget, (som du gjort), om det inte löser sig så skulle jag polisanmäla händelsen om man överhuvudtaget kan göra det.
Citera
2014-01-14, 12:18
Medlem
bjornebarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kaspersky

För några månader sedan så fick jag samma problem. Jag ignorerade det, och enligt företaget hade jag bindit mig till ett avtal, och om man inte hämtade sin vara inom 14 dagar, så fick man en faktura på 750 kr, för frakten tillbaks till företaget.

Kontakta posten och företaget, (som du gjort), om det inte löser sig så skulle jag polisanmäla händelsen om man överhuvudtaget kan göra det.

Ehum, 750 för frakten tillbaka till företaget? Var det en elefant du hade "köpt" eller? :s

Det är alltså något som blufföretag håller på med, att skicka ut saker på postförskott och sedan kräva oskäliga summor för returfrakten tillbaka?
Citera
2014-01-14, 13:58
Medlem
Kasperskys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bjornebarn
Ehum, 750 för frakten tillbaka till företaget? Var det en elefant du hade "köpt" eller? :s

Det är alltså något som blufföretag håller på med, att skicka ut saker på postförskott och sedan kräva oskäliga summor för returfrakten tillbaka?

Nej, det är inget blufföretag, det är ett riktigt bolag. Saken är bara att bolaget är otroligt dålig. Tar extra avgifter för allt.

Jag fick ett brev om postförskott som jag skulle hämta och betala. Jag gick till posten och sa att jag inte ville betala, och jag hade inte ens beställt. Ville inte ha varan, ingenting. Posten sa att jag hade 14 dagars ångerrätt, (även s.k. "ångertvist"), och det visste jag redan, så posten skulle skicka tillbaka varan och hjälpa mig.

Sen några dagar senare faller en faktura ner i brevlådan. Och jag var tydligen tvungen att betala frakten tillbaka. Jag hotade med anmälning, och så sa jag att jag inte hade handlat varan. Då la dem på.
Citera
2014-01-14, 15:32
Medlem
ormanoffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kaspersky

Om man vill kan man ju försöka lösa problemet, men det är väl mer för att få lugn och ro än något annat. Man har ingen skyldighet att "lösa problemet" och det verkar dessutom rätt jobbigt för TS om motparten gör sig omöjlig att kontakta.

En faktura på en obeställd leverans kan man kasta i soptunnan om man vill. Du betalade väl inte?
Citera
2014-01-14, 18:04
Medlem
miikoss avatar
700 kr låter mycket.

Vanligvist så brukar det stå i avtalen om att 250-300 kr gäller vid outhämtad försändelse.

Och då tror jag Posten tar 200 kr av det.

Om man inte har beställt något ska man ej hämta.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in