2014-01-13, 23:18
Medlem
Hej!

Är lite halvt desperat nu. Har gjort en betalning till ett plusgiro som skulle varit bankgiro insåg jag nyss. OCR nummer och kontonummer är helt rätta. Men bara att jag valde plusgiro istället för bankgiro.

Så vad händer nu?
Kan jag få tillbaka pengarna?

Mvh
Eversmann
Senast redigerad av Eversmann 2014-01-13 kl. 23:22.
Citera
2014-01-13, 23:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eversmann
Hej!

Är lite halvt desperat nu. Har gjort en betalning till ett plusgiro som skulle varit bankgiro insåg jag nyss. OCR nummer och kontonummer är helt rätta. Men bara att jag valde plusgiro istället för bankgiro.

Så vad händer nu?
Kan jag få tillbaka pengarna?

Mvh
Eversmann
Hej Eversmann!

Du borde kunna "få tillbaka" pengarna då de beroende på när du signerade överföringen förmodligen inte överförts än. Du ska leta efter något som heter "kommande händelser" när du loggat in hos din bank. Där borde du se din överföring och kan sedan bestämma om du vill ändra den eller ta bort den helt.

Hoppas det hjälper!
Citera
2014-01-13, 23:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cynisk.Moral
Hej Eversmann!

Du borde kunna "få tillbaka" pengarna då de beroende på när du signerade överföringen förmodligen inte överförts än. Du ska leta efter något som heter "kommande händelser" när du loggat in hos din bank. Där borde du se din överföring och kan sedan bestämma om du vill ändra den eller ta bort den helt.

Hoppas det hjälper!

problemet är att jag tagit ett lån hos en bank för att lösa flera mindre. Varav till ett av dom så missade jag att ändra från plusgiro till bankgiro. Men OCR och bankgiro nummer är som sagt rätt.

Hur som helst är det banken som löser/löst in lånet och jag är rädd att pengarna redan gått iväg.

Vad kan jag göra?

Verkar inte som att det är samma PG och BG nummer till den "krediten" så ja. Känns rätt hopplöst just nu.
Citera
2014-01-13, 23:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eversmann
problemet är att jag tagit ett lån hos en bank för att lösa flera mindre. Varav till ett av dom så missade jag att ändra från plusgiro till bankgiro. Men OCR och bankgiro nummer är som sagt rätt.

Hur som helst är det banken som löser/löst in lånet och jag är rädd att pengarna redan gått iväg.

Vad kan jag göra?

Verkar inte som att det är samma PG och BG nummer till den "krediten" så ja. Känns rätt hopplöst just nu.
När signerade du överföringen?
Är det till en annan bank du ska skicka pengarna så kommer överföringen ske först imorgon. Du borde, om din bank fungerar ungefär likadant som min, se dina kommande överföringar i något som borde kallas "kommande händelser".
Citera
2014-01-13, 23:41
Medlem
Citat:
När signerade du överföringen?
Är det till en annan bank du ska skicka pengarna så kommer överföringen ske först imorgon. Du borde, om din bank fungerar ungefär likadant som min, se dina kommande överföringar i något som borde kallas "kommande händelser".

Så här. Jag har en kredit hos en kreditbank som jag får betald av en annan bank som jag tagit ett större lån i för att betala flera små. Signeringen skedde dessvärre i fredags :/ Så pengarna borde gått iväg idag.

Måste ringa banken jag tog det nya lånet hos imorron och se vad de säger.

Dock så angav jag till kreditbankens namn i blanketten.
Citera
2014-01-13, 23:47
Medlem
Om jag har förstått det hela rätt ska det inte gå för stället du skickade pengarna till att ta emot dem om inte OCR numret stämmer överens med de OCR nummer som de själva har i sina transaktioner, men dessa är bara spekulationer från min sida. Dock har det hänt mig att transaktioner blivit avbrutna efter en längre tid för att det inte funnits någon mottagare med det OCR numret.
Citera
2014-01-13, 23:52
Medlem
Citat:
Om jag har förstått det hela rätt ska det inte gå för stället du skickade pengarna till att ta emot dem om inte OCR numret stämmer överens med de OCR nummer som de själva har i sina transaktioner, men dessa är bara spekulationer från min sida. Dock har det hänt mig att transaktioner blivit avbrutna efter en längre tid för att det inte funnits någon mottagare med det OCR numret.

Okej, låter lite lovande. Men genom att jag inte kan göra något åt transaktionen då en annan nya banken fixar det kan jag heller inget stoppa själv.

Ex:

Så här skulle det se ut.

Banknamn: Guds bank AB
Bankgiro: 123-4567
OCR: 123 123 123 123

Så här blev det fel:

Banknamn: Guds bank AB
Plusgiro: 123-4567
OCR: 123 123 123 123

Stämmer det du säger då? Eller kan en person och inte ett företag fått pengarna istället?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in