Citat:
Ursprungligen postat av
Andreas19851217
Hej. Min mammas farmor gick bort för några år sedan, ägde ett fint hus i södra Skåne, nu bor hennes son i huset (min morfar) men min mammas farmor står fortfarande som ägare, flera år efter hennes död, kan det verkligen vara rätt? Vad gäller för regler? Vem kan man kontakta? Kan tilläggas att min morfar har blåst oss på arvet och det är en liten "fejd" mellan oss.
Det kan finnas testamente som reglerar t.ex. hur din morfar får bo kvar i huset som då ägs av din morfarsmors dödsbo t.ex. till din morfar dör. Huset blir då efter fyra år en näringsfastighet som hyr ut gratis till din morfar vilket innebär en del skattekonsekvenser.
Din mamma ärver inget av din mammas farmor om det inte finns något testamente som styrker detta. Din mamma ärver din morfar först när han dör, och dödsboets fastighet kommer att finnas med som en tillgång i bouppteckningen.
Om ni inte känner till alla detaljer om din morfarsmors dödsbo så är det bara att kontakta landstinget och begära utdrag ur bouppteckningen (om ni inte fått den) och dödsboanmälan. Har något av dödsboet skiftats så får man också reda på det där.
Hos skatteverket kan man kontrollera dödsboets ekonomiska status eftersom dödsboet måste göra en årlig deklaration, dvs man kan få en kopia på deklarationen.