2014-01-13, 23:10
Medlem
LoaTs avatar
Hej!
Min sambo har ett litet problem efter att pappan i hennes familj gått bort.
Han ägde ett hus tillsammans med sin fru, detta hus köpte de för 600 tusen, nu tjugo år senare har de ett huslån på 700 tusen.
Detta hus är värt minst 2 miljoner, så låt oss säga att om de säljer huset får de ut 2 miljoner.

Vinsten blir då 1,4 miljoner, det måste skattas om jag förstår rätt.

De väger mellan att sälja huset eller att sonen i familjen tar över huset(då han letar efter ett hus och mamman vill flytta in i en lägenhet i stället)

Går det ge bort ett hus bara sådär? Påföljder, kostnader, problem?

Hur mycket är det man skattar utav vinsten?

Tacksam för svar!
Citera
2014-01-13, 23:25
Medlem
RuleBritannias avatar
Kapitalvinstbeskattningen ligger på 22 %. Ges fastigheten i gåva dras ingen skatt, skatten kommer dras då sonen i framtiden säljer fastigheten. Vill man ge bort en fastighet får man skriva ett gåvobrev. Ni behöver se till att kvarlåtenskapen delas korrekt mellan alla parter.
Citera
2014-01-14, 12:41
Medlem
Hej. Min mammas farmor gick bort för några år sedan, ägde ett fint hus i södra Skåne, nu bor hennes son i huset (min morfar) men min mammas farmor står fortfarande som ägare, flera år efter hennes död, kan det verkligen vara rätt? Vad gäller för regler? Vem kan man kontakta? Kan tilläggas att min morfar har blåst oss på arvet och det är en liten "fejd" mellan oss.
Citera
2014-01-14, 12:53
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Andreas19851217
Hej. Min mammas farmor gick bort för några år sedan, ägde ett fint hus i södra Skåne, nu bor hennes son i huset (min morfar) men min mammas farmor står fortfarande som ägare, flera år efter hennes död, kan det verkligen vara rätt? Vad gäller för regler? Vem kan man kontakta? Kan tilläggas att min morfar har blåst oss på arvet och det är en liten "fejd" mellan oss.

Det kan finnas testamente som reglerar t.ex. hur din morfar får bo kvar i huset som då ägs av din morfarsmors dödsbo t.ex. till din morfar dör. Huset blir då efter fyra år en näringsfastighet som hyr ut gratis till din morfar vilket innebär en del skattekonsekvenser.

Din mamma ärver inget av din mammas farmor om det inte finns något testamente som styrker detta. Din mamma ärver din morfar först när han dör, och dödsboets fastighet kommer att finnas med som en tillgång i bouppteckningen.

Om ni inte känner till alla detaljer om din morfarsmors dödsbo så är det bara att kontakta landstinget och begära utdrag ur bouppteckningen (om ni inte fått den) och dödsboanmälan. Har något av dödsboet skiftats så får man också reda på det där.

Hos skatteverket kan man kontrollera dödsboets ekonomiska status eftersom dödsboet måste göra en årlig deklaration, dvs man kan få en kopia på deklarationen.
Citera
2014-01-14, 14:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Megaforce
Det kan finnas testamente som reglerar t.ex. hur din morfar får bo kvar i huset som då ägs av din morfarsmors dödsbo t.ex. till din morfar dör. Huset blir då efter fyra år en näringsfastighet som hyr ut gratis till din morfar vilket innebär en del skattekonsekvenser.

Din mamma ärver inget av din mammas farmor om det inte finns något testamente som styrker detta. Din mamma ärver din morfar först när han dör, och dödsboets fastighet kommer att finnas med som en tillgång i bouppteckningen.

Om ni inte känner till alla detaljer om din morfarsmors dödsbo så är det bara att kontakta landstinget och begära utdrag ur bouppteckningen (om ni inte fått den) och dödsboanmälan. Har något av dödsboet skiftats så får man också reda på det där.

Hos skatteverket kan man kontrollera dödsboets ekonomiska status eftersom dödsboet måste göra en årlig deklaration, dvs man kan få en kopia på deklarationen.

Jag har fått nya info, min morfar rev testamentet bakom ryggen på min morfarsmor, men det jag tycker är konstigt är att hon fortfarande står skriven på huset, efter alla dessa år.
Citera
2014-01-14, 16:38
Medlem
LoaTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RuleBritannia
Kapitalvinstbeskattningen ligger på 22 %. Ges fastigheten i gåva dras ingen skatt, skatten kommer dras då sonen i framtiden säljer fastigheten. Vill man ge bort en fastighet får man skriva ett gåvobrev. Ni behöver se till att kvarlåtenskapen delas korrekt mellan alla parter.

Tack för svaret!

Hur ligger det till med pengar som gåva? Låt säga att sonen i familjen vill ge en summa för huset, låt säga 700 000 så modern kan köpa sig en lägenhet, skatter?
Citera
2014-01-14, 17:21
Medlem
RuleBritannias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LoaT
Tack för svaret!

Hur ligger det till med pengar som gåva? Låt säga att sonen i familjen vill ge en summa för huset, låt säga 700 000 så modern kan köpa sig en lägenhet, skatter?

Gåvoskatten är ju avskaffad sedan ett antal år. Så länge gåvan är benefik, alltså inte utgör ersättning för tex arbetsinsats eller motprestation, beskattas inte pengarna.

Ett tag sedan jag läste om detta, så om någon vill korrigera mig är det fritt fram.
Citera
2014-01-14, 18:21
Medlem
eskimås avatar
Bostad, hem och trädgård --> Privatekonomi
/Moderator
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem