• 1
  • 2
2014-01-13, 22:58
Bannlyst
Ja, jag kan knappast vara den enda som blivit uppväxt med sägen om att finländare är "starka". Min mor som snart är 60 har upprepade tillfällen under min barndom hänvisat till finnar som "starka", "uthålliga", "bra arbetare" etc etc etc.

Flyttade sedan upp till norrland och även här är det ibland man hör folk benämna finländare tillsammans med styrka osv, det verkar som att svenskar rent generellt har någon form av uppfattning att finnar är starkare än dom.

Varför är det på det sättet? Ligger det något i det eller är det någon form av myt, och i sådana fall: var kommer myten ifrån?
Citera
2014-01-13, 23:06
Medlem
Känner ej till din ålder, vet därför inte hur länge din bild av "den starka finnen" existerat, men jag ser snarare hur polacker har ungefär samma rykte. Ja man är väl övertygad om att de är snälla människor och alla är ett excellent tillskott i byggnads eller hantverks industrin!
Samma sak kanske gäller i ditt fall att människor runt dig har uttryckt sig på ett sådant vis såpass länge att det blivit en självklar sanning.

edit:
Ifall det stämmer eller ej spelar knappt någon roll. Åk till Finland, lovar att inte alla är starka.
Citera
2014-01-13, 23:14
Medlem
Gantz92s avatar
Även om det inte stämmer till 100% såklart så är min uppfattning att finnar i regel är manligare och hårdare än svenskar. Även om det inte säger så mycket nuförtiden. De har inte samma fjolliga ideal som vi har här.
Citera
2014-01-13, 23:16
Medlem
Emoekkels avatar
Dom flesta finnar jag har träffat har varit väldigt starka.

En av dom blev slagen av sin farsa med en yxa varje gång han klagade, den snubben klagade aldrig på något. Han hamnade även i bråk med två stycken som slog han tills han blödde och den andra sparkade han i huvudet, men han ställde sig upp efter det och sa förlåt till grabbarna, som ingentng hade hänt
Citera
2014-01-13, 23:50
Medlem
DoubleWoods avatar
Eh?
Finnarna har en något förlegad självbild som går ut på att de är hårda killar, lite som i "Jägarna" men några strå vassare.

Som vanligt haltar den självbilden betänkligt, i varje fall face-to-face eller när man helt enkelt måste samarbeta och inte bara fyllefåna på Viking/Silja-båtarna.

Jag har extensiv erfarenhet av finska kustjägare, de hårdaste av de hårda, och nog för att de ofta är bra grabbar, men de är inte några übermensch på något vis och kan bäst jämföras med KA's gamla skärgårdsskytte eller möjligen amfibieskytte.

De får också skavsår, de blir också hungriga, de blir också less på att ligga på fast OP och drömma om Pizza Hut och öl - osv.

Låt dem behålla sin något skeva självbild, den behöver de.
Citera
2014-01-14, 00:02
Medlem
hvita.nhegrers avatar
Finnar är mer råa och primitiva än svenskar, och ibland kan nog detta uppfattas som styrka.

Generellt sätt verkar finnar lida av mindervärdeskomplex. De har alltid stått i skuggan av Sverige och svenskarna, som dessutom gett dem stora delar av dess kultur och samhällsstruktur. (Enligt "Finland är svenskt" på SVT)
Citera
2014-01-14, 00:11
Medlem
colabulles avatar
I Finland är det tvärt om de ser oss som starka och uthålliga.
De läser även svensk historia som ett ämne plus vanlig historia och om svenska som språk.

Så tror det är samma pricip som "Norge skämt här i svea" Och tvärt om i Norge.
Citera
2014-01-14, 00:13
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av colabulle
I Finland är det tvärt om de ser oss som starka och uthålliga.
De läser även svensk historia som ett ämne plus vanlig historia och om svenska som språk.

Så tror det är samma pricip som "Norge skämt här i svea" Och tvärt om i Norge.

Va? ser finnar oss verkligen som starka? verkar snarare vara så att finnar ser svennar som homosexuella fem-hens
Citera
2014-01-14, 00:47
Medlem
Såna rykten blir ofta till när något folk kommer för att exempelvis jobba hårt i ett land. Nuförtiden kommer ju många polacker till sverige för att jobba så därav liknande rykten om dem. Likadant var det för finnarna när det begav sig.
Citera
2014-01-14, 01:07
Medlem
hvita.nhegrers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jetblack666
Såna rykten blir ofta till när något folk kommer för att exempelvis jobba hårt i ett land. Nuförtiden kommer ju många polacker till sverige för att jobba så därav liknande rykten om dem. Likadant var det för finnarna när det begav sig.
Kanske det. Unga svenska arbetskraftsinvandrare uppfattas ju som allmänt bra och pålitliga av dagens norrmän.
Citera
2014-01-14, 02:28
Medlem
De ligger alltid väldigt bratill i kulkastning, spjut, tyngdlyftning så de är säkert starkare, men inte längre. Starka armar helt enkelst. armbrytning vill jag inte testa mot en finne
Citera
2014-01-14, 03:19
Medlem
cannabinols avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jetblack666

Jo du har rätt i det du säger. Skillnaden är att Polacker gör fuskjobb, och kommer aldrig få den status i Norden som en blond och blåögd finne har.

Finnen talar ur skägget, älskar sitt Finland över allt annat i jorden, andra kulturyttringar än de finska finns inte i Finnens värld. Finländare älskar sin Sauna och sin Lapin Kulta mer än vad gemene Svensk kan förstå.

Nästan alla av dagens Finländare har någon nära släkting som lidit kval av de Rödas intrång i Fosterlandet. Finnarna är medvetna om att de var dem som stoppade den Röda pesten från att slå rot i Skandinavien.

Finnarna är idag ett folk som fått "stand their ground" sålänge du och jag kan minnas. De är ett folk att ta på allvar, och respektera. Nästa finne du stöter på, lägg en hand på dennes axel och kalla han för broder. För det är det vi är. Glöm aldrig det.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in