• 1
  • 2
2014-01-14, 12:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Amandaflashback
Hjälp?! Säkerhetskopiera var? Jag trodde det räckte att ha dem på en extern hårddisk för att förvara dem säkert. Vill helst inte att dem ska ta plats på datorn.
Det heter säkerhetskopiering av en anledning. Det vill säga, poängen är att man måste ha flera kopior av sina bilder. Dina filer är inte mer säkra på en extern hårddisk än en intern.

Det finns många sätt för dina bilder och andra filer att gå upp i rök: du kan tappa hårddisken i golvet, den kan bli stulen, brinna upp. Den kan också sluta fungera av sig själv, hur försiktig du än är med den. Men den kanske största faran är att en användare (du eller någon annan) helt enkelt raderar hela eller delar av innehållet av misstag.

Var ska man då säkerhetskopiera? Ja, det lättaste är att ha sina bilder på den interna, och säkerhetskopiera till den externa. Eftersom du har en Mac är säkerhetskopieringen mycket enkel, du använder det inbyggda programmet Time Machine. Det krävs ingen datorvana för att använda Time Machine.

http://www.apple.com/se/osx/apps/#timemachine
Senast redigerad av Xe89 2014-01-14 kl. 12:52.
Citera
2014-01-14, 13:05
Medlem
Aireess avatar
Eller så gör du som jag, och använder 2 externa hårddiskar.

Jag har en extern hårddisk som heter Media, där har jag alla mina bilder, filmer, musik-filer, och dokument.

Sen har jag en extern hårddisk som heter Media Backup, där jag har en exakt kopia av allt som ligger på Media-hårddisken.

Så om jag skaffar en ny bild, musik-fil, eller whatever, så lägger jag först den på Media-hårddisken, sen så kopierar jag den filen, och lägger kopian på Media Backup-hårddisken.

Båda hårddiskarna är 2 TB, så jag har gott om plats. Media-hårddisken använder jag hela tiden, till att lyssna på musik och sånt med, medans Media Backup-hårddisken endast används som Backup! Och ligger i ett hörn på mitt rum, och används endast när jag ska kopiera in nya filer.

Båda hårddiskarna kan gå sönder förstås, men inte så stor risk att dom förstörs samtidigt, så jag har alltid en backup!

Airees.
Citera
2014-01-14, 13:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Airees
Så om jag skaffar en ny bild, musik-fil, eller whatever, så lägger jag först den på Media-hårddisken, sen så kopierar jag den filen, och lägger kopian på Media Backup-hårddisken.
Airees.
Ett stort problem med en sådan lösning är att det inte sker automatiskt (i alla fall om jag läst ditt inlägg rätt). En bra backuplösning måste vara huvudsakligen automatisk. Man ska inte behöva komma ihåg att kopiera vissa filer, eller hålla reda på vad som finns på den ena hårddisken och vad som finns på den andra. Självklart måste man även med ett automatiskt system då och då manuellt kontrollera säkerhetskopian, för att se om allt fungerar. Men ett system med manuell kopiering är inte i längden hållbart. Maskiner är bättre än människor på att komma ihåg rutinartade uppgifter som att t.ex. kopiera innehållet på en hårddisk vid en viss tidpunkt.

Programmet Superduper kan vara praktiskt om man vill kopiera innehållet på en extern hårddisk till en annan extern, automatiskt. Nackdelen jämfört med Time Machine är att det inte är "versionsbackup", dvs. gamla versioner av filer behålls inte utan ersätts alltid med den nyaste.

Kan avsluta med följande länk som är bra läsning för den som undrar över säkerhetskopiering, främst i Mac-miljö:

http://www.haystacksoftware.com/blog...ckup-strategy/
Senast redigerad av Xe89 2014-01-14 kl. 13:28.
Citera
2014-01-14, 16:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Amandaflashback
Tack för svar!
Jag har ej lagt in några nya dokument på hårddisken, är det ens då nödvändigt att vara rädd att något ska gå förlorat om jag "råkar" rycka ur utan att mata ut?

Du ska alltid mata ut disken med ejectsymbolen i finder.
Citera
2014-01-14, 22:21
Medlem
systems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xe89
Programmet Superduper kan vara praktiskt om man vill kopiera innehållet på en extern hårddisk till en annan extern, automatiskt. Nackdelen jämfört med Time Machine är att det inte är "versionsbackup", dvs. gamla versioner av filer behålls inte utan ersätts alltid med den nyaste.
Då skaffar man Carbon Copy Cloner istället.
Citera
2014-01-15, 00:50
Medlem
Aireess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xe89
Ett stort problem med en sådan lösning är att det inte sker automatiskt (i alla fall om jag läst ditt inlägg rätt). En bra backuplösning måste vara huvudsakligen automatisk. Man ska inte behöva komma ihåg att kopiera vissa filer, eller hålla reda på vad som finns på den ena hårddisken och vad som finns på den andra. Självklart måste man även med ett automatiskt system då och då manuellt kontrollera säkerhetskopian, för att se om allt fungerar. Men ett system med manuell kopiering är inte i längden hållbart. Maskiner är bättre än människor på att komma ihåg rutinartade uppgifter som att t.ex. kopiera innehållet på en hårddisk vid en viss tidpunkt.

Kan avsluta med följande länk som är bra läsning för den som undrar över säkerhetskopiering, främst i Mac-miljö:

http://www.haystacksoftware.com/blog...ckup-strategy/

Jag har gjort på detta sätt i över ett år, och har inte haft några problem alls, jag gör det med automatik.

Airees.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in