• 1
  • 2
2014-01-13, 21:09
Medlem
Är ny med Mac och jag har kopplat in min externa hårddisk med sparade bilder. Är det säkert att bara dra ur USB? Vill inte att något hemskt ska hända typ att bilderna försvinner!
Det finns något som heter "Mata ut SAMSUNG" (är en Samsung-extern hårdisk), vad betyder det?
Citera
2014-01-13, 21:19
Medlem
Pajosvs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Amandaflashback
Är ny med Mac och jag har kopplat in min externa hårddisk med sparade bilder. Är det säkert att bara dra ur USB? Vill inte att något hemskt ska hända typ att bilderna försvinner!
Det finns något som heter "Mata ut SAMSUNG" (är en Samsung-extern hårdisk), vad betyder det?

"Mata ut Samsung" är just säker borttagning av din externa hårddisk.

Jag antar att du ser "Samsung" i vänsterspalten i Finder. Klicka just där och välj "Mata ut Samsung" så blir det en säker borttagning. Det fungerar likadant med USB-sticka och t.o.m. med CD- och DVD-skivor. De två sistnämnda kan även matas ut med "eject-knappen" på tangentbordet, i alla fall på Apples trådlösa tangentbord.
Senast redigerad av Pajosv 2014-01-13 kl. 21:22.
Citera
2014-01-13, 21:22
Medlem
ei96byods avatar
Citat:

Det beror på vilket filsystem disken är formaterad med, men för det mesta rekommenderas det inte.
Du bör se hårddisken på ditt skrivbord. I så fall, dra den till papperskorgen, så får du en utmatningssymbol.

Om du inte har hårddisken på skrivbordet så har du den i sidolisten i dina finder-fönster. Klicka på den lilla utmatningspilen bredvid hårddisken.

I båda fall, vänta tills hårddisken försvinner från systemet innan du drar ut kabeln.

Edit: Ah, tvåa på bollen.
Citera
2014-01-13, 21:25
Medlem
Tack för svar!
Jag har ej lagt in några nya dokument på hårddisken, är det ens då nödvändigt att vara rädd att något ska gå förlorat om jag "råkar" rycka ur utan att mata ut?
Citera
2014-01-13, 21:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ei96byod
Det beror på vilket filsystem disken är formaterad med, men för det mesta rekommenderas det inte.
Du bör se hårddisken på ditt skrivbord. I så fall, dra den till papperskorgen, så får du en utmatningssymbol.

Om du inte har hårddisken på skrivbordet så har du den i sidolisten i dina finder-fönster. Klicka på den lilla utmatningspilen bredvid hårddisken.

I båda fall, vänta tills hårddisken försvinner från systemet innan du drar ut kabeln.

Edit: Ah, tvåa på bollen.

Tack. Jag ser en ikon på skrivbordet. Så jag kan välja att klicka på den och välja "mata ut" eller att dra den till papperskorgen?
Citera
2014-01-13, 21:42
Medlem
Citat:
Tack. Jag ser en ikon på skrivbordet. Så jag kan välja att klicka på den och välja "mata ut" eller att dra den till papperskorgen?
Det är bara välja mata ut så kommer den försvinna -> du kan dra ut den säkert.
Citera
2014-01-13, 23:16
Bannlyst
Annars kan du använda Terminalen.

Kod:
$ diskutil list

För att se alla anslutna diskar. Du vet vilken disk som är den du söker med hjälp av storleken på den.

Kod:
$ diskutil eject /dev/disk"x"

Citera
2014-01-13, 23:34
Medlem
ei96byods avatar
Citat:

Du kan dra den och släppa den på papperskorgens plats (papperskorgen byter utseende till en utmatningssymbol), du kan högerklicka och välja mata ut, du kan markera den och trycka Kommando-E (eject), du kan klicka på utmatningssymbolen i vänsterfältet i finder-fönstren. Alla metoder ger samma resultat.

Testa lite själv. Vad är du så rädd för?
Citera
2014-01-13, 23:43
Medlem
Citat:
Kom att tänka på den här:

http://imgs.xkcd.com/comics/tech_sup...heat_sheet.png
Citera
2014-01-14, 00:03
Medlem
Citat:

Att mina bilder skulle försvinna
Citera
2014-01-14, 00:15
Medlem
Citat:
Att mina bilder skulle försvinna
Menar du att du inte har någon säkerhetskopia av innehållet? I så fall är det bara en tidsfråga innan bilderna försvinner.
Citera
2014-01-14, 11:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xe89
Menar du att du inte har någon säkerhetskopia av innehållet? I så fall är det bara en tidsfråga innan bilderna försvinner.
Hjälp?! Säkerhetskopiera var? Jag trodde det räckte att ha dem på en extern hårddisk för att förvara dem säkert. Vill helst inte att dem ska ta plats på datorn.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in