2014-01-13, 20:34
Medlem
Panzs avatar
Vad är en symmetrisk ekvation? Kanske kan denna artikel på Wikipedia vara till hjälp där det står om "Quasi-symmetric equations"?

http://en.wikipedia.org/wiki/Quartic...tric_equations
Citera
2014-01-13, 22:03
Medlem
phunques avatar
Är det jämna funktioner du menar? En jämn funktion är en funktion där f(-x) = f(x) (en udda funktion är f(-x) = -f(x)). Som exempel på en jämn funktion: f(x) = cos(x).
Citera
2014-01-14, 00:07
Medlem
Panzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av phunque
Är det jämna funktioner du menar? En jämn funktion är en funktion där f(-x) = f(x) (en udda funktion är f(-x) = -f(x)). Som exempel på en jämn funktion: f(x) = cos(x).

Nej, det är ingen funktion utan en ekvation. Det borde finnas något som heter "symmetrisk ekvation" eftersom "kvasi-symmetrisk ekvation" omnämns i Wikipedia. Förmodligen har det med ekvationens koefficienter att göra. Jag misstänker att det är tillägget med m och m^2 som gör att den inte är helt symmetrisk.
Senast redigerad av Panz 2014-01-14 kl. 00:10.
Citera
2014-01-14, 06:50
Medlem
phunques avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Panz
Nej, det är ingen funktion utan en ekvation. Det borde finnas något som heter "symmetrisk ekvation" eftersom "kvasi-symmetrisk ekvation" omnämns i Wikipedia. Förmodligen har det med ekvationens koefficienter att göra. Jag misstänker att det är tillägget med m och m^2 som gör att den inte är helt symmetrisk.
I vilket sammanhang stöter du på begreppet? Om det är i högre algebra kan det ju syfta på ett begrepp i galoisteori .

http://en.wikipedia.org/wiki/Galois_theory#History
Citera
2014-01-14, 09:18
Medlem
dxdts avatar
Du menar inte symmetrisk ekvation som i kontrast till parametrisk ekvation? Eller pratar du specifikt om polynom?

Ekvationen för en rät linje i ℝ³ kan skrivas på parametrisk form:

[; \left\{\begin{matrix}
x = x_0 + tu_x \\
y = y_0 + tu_y \\
z = z_0 + tu_z
\end{matrix}\right. ;]

där

[; t \in \mathbb{R} ;]

Ekvationen för en rät linje i ℝ³ kan även skrivas på symmetrisk form:

[; \frac{x-x_0}{u_x} = \frac{y-y_0}{u_y} = \frac{z-z_0}{u_z} ;]

där

[; u_x\neq 0, u_y\neq 0, u_z\neq 0 ;]
Citera
2014-01-14, 10:21
Medlem
kxyzs avatar
Jag kan tänka mig att man menar en ekvation i flera variabler som ser likadan ut om man byter två variabler med varandra.
T.ex. x + y + z = x^2 + y^2 + z^2
Citera
2014-01-14, 16:19
Medlem
Panzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av phunque
I vilket sammanhang stöter du på begreppet? Om det är i högre algebra kan det ju syfta på ett begrepp i galoisteori .

http://en.wikipedia.org/wiki/Galois_theory#History

Det sammanhang som jag tänker på är det som anges i Wikipedia artikeln i mitt första inlägg.
Citera
2014-01-14, 17:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Panz
Det sammanhang som jag tänker på är det som anges i Wikipedia artikeln i mitt första inlägg.

I det sammanhanget betyder "symmetric equation" att det är en "quasi-symmetric equation", fast där man också vet att m = 1. Det vill säga, en fjärdegradsekvation på formen

ax^4 + bx^3 + cx^2 + bx + a = 0.

Dessa kan lösas ganska enkelt genom följande metod: (Metoden fungerar också i det mer generella "kvasi-symmetriska" fallet, vilket är det Wikipedia-artikeln försöker beskriva.) Låt z = x + 1/x (antag att 0 inte är en lösning, annars kan man dividera med x och få en andragradare). Om man sedan dividerar ekvationen med x^2 så blir det

ax^2 + bx + c + b/x + a/x^2 = 0

vilket kan skrivas om som

az^2 + bz + (c - 2a) = 0

vilket alltså är en andragradare, som man då kan lösa ganska enkelt. När man har fått z-lösningarna (två olika) så stoppar man in i z = x + 1/x, och löser sedan ut x. Man får då två x-lösningar för varje z-lösning, dvs 4 x-lösningar totalt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in