2014-01-13, 17:23
Medlem
SirAkilless avatar
Anser ni att man kan benämna flashback med omnejd på nätet som kämpar för "det fria ordet" som en rörelse eller är det för oorganiserat för att gå under den betäckningen.
Har nämligen en gammal restkurs från universitet som går ut på att skriva om en social rörelse: greenpeace, nykterhetsrörelsen arbetarrörelsen etc.

Även att jag personligen inte är engagerad eller nån förespråkare så skulle det dock vara mer intressant att skriva om personer som på nätet engagerar sig för yttrandefrihet osv, men kan man definiera det som en rörelse, det är frågan?
Citera
2014-01-13, 17:35
Moderator
skunkensunes avatar
Jag skulle ha mycket svårt att se det som en del av en social rörelse då inte alla här delar tron på yttrandefrihet.
Citera
2014-01-13, 18:15
Medlem
frihetskrigares avatar
Nja det tycker jag inte. Dom exemplen som du skrev har ju en sak gemensamt och det är att dom har i princip samma åsikter inom den rörelsen. Kanske inte om exakt allting, men det mesta. Flashback är ett socialt forum som består av alla åsikter, så det går inte att dela in flashback som helhet i en rörelse.
Citera
2014-01-13, 18:18
Jag känner mig enbart social med mig själv här, men jag skulle gärna känna en större gemenskap.

Gemenskap är a och o. Och då menar jag vettig gemenskap, inte ett gäng idioter som sätter sig bakom en lada och dricker GHB.
Citera
2014-01-13, 18:22
Medlem
SirAkilless avatar
Tänkte egentligen ta upp flashback som en del av "en modern rörelse" där även the piratebay, FRA-motståndare mm klumpas ihop.
Saxade detta från universitetslitteratur:

Det finns en mängd olika definitioner

Men de flesta är överens om följande:
En social rörelse har följande karakteristika: Organiserat kollektivt handlande
i nätverk, grupper och organisationer Bland aktörer som delar vissa grundläggande
föreställningarom världen Och är i konflikt med det etablerade systemet
inom det område där rörelsen verkar Och har en viss
varaktighet över tid
Citera
2014-01-13, 18:32
Medlem
SirAkilless avatar
Dock verkar definitionerna mer flummiga när det gäller Nya sociala rörelser:
Det är saxat från tidigare nämnd litteratur:

På senare tid en livlig diskussion där det gjorts en distinktion mellan nyaoch gamla rörelser

Gamla: t.ex. kvinno- och arbetarrörelsen

Nya: djurrätts-, freds- och globaliseringsrörelsen

Kännetecken för nya sociala rörelser

Ingen tydlig koppling till medlemmarnas position i samhället

Rörelsernas sociala bas tenderar att överskrida klassrelationer

Saknar en tydlig, gemensam ideologisk kärna

Rörelserna är baserade på en mosaik av idéer och värden och har ettpragmatiskt förhållningssätt
8
Nya sociala rörelser (2)

Kännetecknas ofta av uppkomst av nya eller tidigare svagaidentitetsformer

Rörelsernas mobilisering tenderar att fokusera på identitet snarare änekonomi

Nancy Fraser – erkännande snarare än rättvisa

Relationen mellan individ och grupp blir allt suddigare

Rörelsernas handlande genomförs allt oftare i individuell snarare än kollektiv form

Eftersom rörelserna saknar en social bas blir individens medverkan i rörelsenallt viktigare för identitetsskapandet

Rör ofta livets personliga eller intima dimensioner

Såsom vad vi äter, hur vi klär oss, vad vi konsumerar, hur vi älskar

Abort, rökning, rätt till alternativ medicin etc.

Nya sociala rörelser

Därmed inte sagt att nya sociala rörelser är helt åtskilda från det förflutna

Det finns en rad paralleller till tidigare rörelser

kvinnorörelsen idag och det sena 1800-talets rösträttsrörelse

New age-rörelsen och tidigare spiritualistiska läror och österländsk filosofi

Dessa paralleller är inte bara kvarlevor av historien

Utan de är mönster som blandar sig med andra kulturella element tillbestämda mönster av kollektiv handling
Citera
2014-01-13, 19:31
Medlem
stilltons avatar
jag tycker du kan jämföra flashback med ett torg i en stad. kommunen äger torget och står förhoppningsvis för yttrandefrihet. men dom som ställer sig och talar på torget behöver inte sympatisera med kommunens åsikter, eller ens hålla med om att alla borde få framföra sin åsikt på torget. dom som står och lyssnar eller för en dialog med talaren är inte nödvändigt en del av hans rörelse, eller ens emot den rörelsen. dom kanske bara är intresserade av att ifrågasätta för att bilda sig en uppfattning om ämnet. samtidigt går många över torget som mest blir irriterade för att det står en massa folk i vägen, som står och käftar med en idiot.

flashback är ingen rörelse. det är däremot en plattform där man tillåter att alla rörelser får verka. (vilket är skillnaden mot det mer inskränkta publika torget)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in