2014-01-13, 09:33
Medlem
Hej,

Jag är snart 29år och har haft jätte problem med mina ben under några år nu. Kraftig muskelvärk dygnet runt i benen. Benen stumnar direkt om jag går i uppförsbacke/trapp, ja något med motstånd, blir mjölksyra direkt. Både i underben (smalben+vader) men även låren.
Tex en heldag på stan är = soffläge sedan då jag får väldigt ont i musklerna.
Ibland om jag har haft väldigt intensiv muskelvärk, får jag även super ömma vader på morgonen när jag vaknar upp.
Det känns även som att musklerna inte får tillräckligt med syre (sätter jag mig på huk för att ta kattlådan gör det riktigt ont och när man reser sig, är det som att benen får luft igen) har även undersökts för kärlkramp eller liknande och det är inte problem med pulser i benen och sådant, utan det är musklerna.

Är inte heller överviktig och röker+dricker inte, så det finns ingenting att hämta där heller.

Har varit hos läkare och sjukhus under flera år utan att hitta problemet. Var hos en idrottsmedicinsk ortoped nyligen där han sa att han misstänker kompartmentsyndrom i smalben+vader. Men i låren är det extremt ovanligt/omöjligt. Tycker jag verkar mycket konstigt, då det finns fall med det och massa annat som tyder på att det inte alls är så.

Men nu till frågan till er som eventuellt har haft kompartmentsyndrom + även problem med låren.

Har ni verkligen muskelvärk HELA tiden. Alltså ömma muskler när ni sitter i soffan, värk när ni ska sova. För jag har värk i mina ben hela tiden, mer eller mindre såklart. Men inte endast vid aktivitet.
Jag har även ett kontorsjobb och inget aktivt jobb + att jag inte kan träna eftersom benen inte klarar av det.

Ni som eventuellt har kompartment i låren, eller misstänker det. Har ni fått hjälp med det. Eller är det ett blankt nej från ortopederna?

Väntar även på remiss till neurologen igen, fast annan avdelning. Så läkare och utredning håller fortfarande på, men känns mer som att läkarna ger upp och man får kämpa själv.

Jätte Tacksam för svar då detta håller på att driva mig till vansinne.
Citera
2014-01-13, 11:39
Medlem
Hade samma symtom som du och var anledningen till att ge upp att spela fotboll. Var även jag till en rad idrottsläkare som sa allt från Compartment till att skära och bredda plats för vadmusklerna. Mina vader var värst. Jag slutade träna och när jag försökte träna så som löpning o.s.v så kom problemen tillbaka på direkten!

Av en ren slump blev jag diagnostiserad för tremor som ej var synliga och fick betablockerare utskrivet för resten av livet och även dessa problem försvann redan från dag 1. Vilken skillnad det blev på köpet!!! Nu kan jag springa utan problem dock hålls pulsen alltid på samma nivå så något flås är svårt att få men det är det värt...
Citera
2014-01-14, 08:32
Medlem
Tack för tipset Det är absolut någonting som är värt att kolla upp.

För någonting måste göras, speciellt mot muskelvärken i benen som är ett helvete. Man vill ju helst inte gå igenom det med kompartmentsyndrom om det faktiskt egentligen inte är det som är problemet egentligen.
För vad jag vet har man inte sån muskelvärk i vila dygnet runt, utan givetvis mer problem vid aktivitet.
Citera
2014-01-14, 21:17
Medlem
hp91s avatar
Jag har kronisk kompartment syndrom vid mina smalben och jag kan inte riktigt säga att dina symptom stämmer helt överens med mina. Som du redan skrivit så är mina besvär som absolut störst under aktivitet (främst löpning). Dock vid vissa tillfällen kan besvären sitta i väldigt länge, kan ha extremt ont om jag tex ligger i soffan o kollar på TV.
Be din läkare om att få göra en tryckmätsundersökning där kan man se relativt fort om du har ett övertryck i dina ben.

Lycka till!
Citera
2014-01-15, 08:22
Medlem
har du blivit opererad för det eller gjort tryckmätningen?

Jag har fått remiss skickad ang tryckmätning. Men förstår inte logiken att man inte kan ha det i låren, med tanke på att besvären är exakt lika stora i låren om inte större.

Det som gör mig "misstänksam" om att det är något annat är just min muskelvärk som sitter i dygnetrunt i båda benen, och då har jag inget aktivt liv som borde påverka det.

På vilket sätt har du ont, när du har extremt ont?

Tack
Citera
2014-01-15, 20:00
Medlem
hp91s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av addrii
har du blivit opererad för det eller gjort tryckmätningen?

Jag har fått remiss skickad ang tryckmätning. Men förstår inte logiken att man inte kan ha det i låren, med tanke på att besvären är exakt lika stora i låren om inte större.

Det som gör mig "misstänksam" om att det är något annat är just min muskelvärk som sitter i dygnetrunt i båda benen, och då har jag inget aktivt liv som borde påverka det.

På vilket sätt har du ont, när du har extremt ont?

Tack

Jag har opererat bägge mina ben, resultatet var väldigt lyckat till en början. Men när jag skulle börja hårdträna inför min mönstring (mellan 6-10 pass i veckan) så kom mina problem tillbaka. Antagligen berodde detta på att jag stegrade alldeles för fort i min träning. Hade brutit foten ca: 6-7månader innan jag skulle mönstra, därav denna snabba stegring (gällde ju att komma i form :P).

Av någon konstig anledning så gjorde jag aldrig någon tryckmätning innan de första operationerna. Men när jag kom tillbaka för mina besvär så fick jag göra en tryckmätning, som visade ett förhöjt tryck i benen. Så nu väntar jag på ytterligare operationer, riktigt segt faktiskt men hoppas på att det blir bättre denna gång

Smärtan under aktivitet (tex löpning) känns ungefär som muskelvärk, smärtan är på insidan så att säga. Svårt att förklara!
Efteråt om jag tex ligger i soffan och slappar, så är smärtan mer på utsidan av benen. Det känns väldigt ömt och kan göra ont bara man i princip tar på benen.

Vill dock tillägga att denna extrema smärta är när jag tränar intensivt, kan i dagsläget inte springa mer än max två gånger i veckan för att inte smärtan skall bli alltför jobbig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in