Flashback bygger pepparkakshus!
2014-01-13, 09:01
Medlem
Pisse.Muggs avatar
Hejsan.

Jag och min sambo går i tankarna att flytta till ett större boende här i Uppsala. Vår situation är följande.

Jag har fast anställning med en månadslön på 34000 kronor, min sambo studerar och har studielån/medel på 9000 i månaden. (hon är tjänstledig från ett jobb med en månadslön på 27000 kronor).

Vi har tittat på en bostad som vi tror kommer få ett slutpris på runt 3,3 miljoner och vi räknar med att lägga in 1 miljon som insats.
När man går runt på diverse bankers hemsidor och fyller i deras kalkyler så ser det ut som att lånet kommer kosta oss i runda slänga 9000 kronor i månaden (före skattereduktion).

Jag känner mig sunt skeptisk till hela affären då det handlar om en ganska angenäm summa pengar, samtidigt är bostadspriserna här i stan höga då det är ont om bostäder.

Vad tänker ni om detta ? vore vi dumma i huvudet om vi lånade så mycket pengar eller är det ett "vettigt" belopp med tanke på våra inkomster.
Citera
2014-01-13, 09:18
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Pisse.Mugg
Hejsan.

Jag och min sambo går i tankarna att flytta till ett större boende här i Uppsala. Vår situation är följande.

Jag har fast anställning med en månadslön på 34000 kronor, min sambo studerar och har studielån/medel på 9000 i månaden. (hon är tjänstledig från ett jobb med en månadslön på 27000 kronor).

Vi har tittat på en bostad som vi tror kommer få ett slutpris på runt 3,3 miljoner och vi räknar med att lägga in 1 miljon som insats.
När man går runt på diverse bankers hemsidor och fyller i deras kalkyler så ser det ut som att lånet kommer kosta oss i runda slänga 9000 kronor i månaden (före skattereduktion).

Jag känner mig sunt skeptisk till hela affären då det handlar om en ganska angenäm summa pengar, samtidigt är bostadspriserna här i stan höga då det är ont om bostäder.

Vad tänker ni om detta ? vore vi dumma i huvudet om vi lånade så mycket pengar eller är det ett "vettigt" belopp med tanke på våra inkomster.

Varför ska ni ha större, barn?
Hur mycket har hon i skulder, vad amorterar hon i månaden?
Citera
2014-01-13, 09:19
Bannlyst
Glömde fråga vad avgiften ligger på den ni är intresserad av?
Citera
2014-01-13, 09:54
Medlem
Pisse.Muggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zvennen
Varför ska ni ha större, barn?
Hur mycket har hon i skulder, vad amorterar hon i månaden?

Platsbristen är den största anledningen till en eventuell flytt, sen ska man självklart inte utesluta barn i framtiden.
Skulderna uppgår till lite drygt 30000, inga amorteringar ser under studietiden.

Citat:
Ursprungligen postat av Zvennen
Glömde fråga vad avgiften ligger på den ni är intresserad av?

Avgiften ligger på 4100

Vi äger även en annan bostad på en annan ort som för närvarande är uthyrd, denna är belånad till cirka 200000 och betingar ett värde på runt 350000. Den "kostar" oss ingenting för stunden utan genererar 1000 kronor i månaden.
Denna kommer kanske att säljas när hyrestiden går ut (om inte banken tycker annat).
Citera
2014-01-13, 10:56
Medlem
Stygotiuss avatar
Hur länge har hon kvar i skolan? Kommer hon gå tillbaks till sitt gamla jobb när hon är klar, med samma lön? Om inte, vad kommer hon tjäna och hur svårt är det att få jobb i hennes bransch?
Citera
2014-01-13, 12:24
Medlem
Jag har ungefär samma inkomster som ni och tycker inte 3.3 miljoner är särskilt mycket. Går i planer på mycket dyrare inköp.

Men vi alla är olika.
Citera
2014-01-15, 15:40
Medlem
Personligen tycker jag att det finns en poäng för er att inte dra på er kostnadsökningar och lån när din sambo studerar. Blir du av med jobbet så sitter ni i en svår sits. Kombinera det med exempelvis högre räntor, oförutsedda utgifter eller dyl.
När hon börjar jobba igen så står ni på mycket säkrare mark. Dessutom kommer ni kunna förhandla er till bättre vilkor på banken.

Är det du eller din partner som är drivande för flytten? En större bostad när man börjar arbeta igen kan ju fungera extra motiverande för att inte dröja sig kvar i studierna (istället för det kanske inte så roliga jobbet) alltför länge.

3,3 miljoner ger ju trots allt ganska mycket bostad i Uppsala, det låter som att ni tittar på någonting ganska stort för 2 personer, centralt dessutom.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in