2014-01-13, 00:13
Medlem
Hej! Jag har köpt mig en Samsung UE55F8005ST och när jag kollar på sport så är ja lite missnöjd med bilden. Hoppas och antar att det finns några inställningar man kan göra så att det blir bra.

Ett exempel på det jag menar är när jag tittar på en fotbollsmatch och det det är någon som slår en långboll så blir bollen lite blurrig typ, man ser lixom nästan som två bollar. Samma sak om ja ser på hockey, så blir pucken blurrig när det är snabba passar.

Någon som kan hjälpa mig
Citera
2014-01-13, 08:14
Medlem
Om du inte gjort detta redan så kan du börja med att prova ändra "bildläget" till t.ex sport eller film. Där är oftast alla så kallade" bildförbättringsinställningar" avstängda.
Citera
2014-01-13, 08:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fredde10
Hej! Jag har köpt mig en Samsung UE55F8005ST och när jag kollar på sport så är ja lite missnöjd med bilden. Hoppas och antar att det finns några inställningar man kan göra så att det blir bra.

Ett exempel på det jag menar är när jag tittar på en fotbollsmatch och det det är någon som slår en långboll så blir bollen lite blurrig typ, man ser lixom nästan som två bollar. Samma sak om ja ser på hockey, så blir pucken blurrig när det är snabba passar.

Någon som kan hjälpa mig

Ta en googling på din tv’s modellnamn och kalibrering/calibration, så är chansen stor att du hittar seriösa recensioner av din TV där man gjort ordentliga calibreringar av bilden och redovisar dessa inställningar, och då kan du följa dessa inställningar och testa vilken av dem som du tycker passar dig bäst.

Grundläggande så brukar det i de allra flesta fall rekommenderas att allt extra bildbehandlingstjafs ska slås av.

Bilden kan förvisso ofta upplevas lite blek och dassig i färgerna och annat direkt efter att man ställt in sin TV efter sådana kalibreringstips, men det är oftast bara en vanesak och efter några timmar eller någon dag så känns bilden mycket mer ”rätt” och äkta, och går man då tillbaka till de tidigare inställningarna så brukar man inse att de oftast varit väldigt överdrivna och inte ger en naturlig bildåtergivning.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in