2014-01-16, 12:24
Medlem
frdks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sasha.Kindergarden
bara för att en ras är känd att ha en sjukdom menas inte detta att just den katten automatisk har det. Ville bara uppmana därför att många människor tar det för givet.

det är en tillräckligt bra indikation på att undvika den rasen
sjukdommar står inte på innehållsförpackningen utan kommer på resans väg..
Citera
2014-01-16, 12:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SmurfSmurf
Testa i form av citronskal eller eterisk olja man köper på hälsokost. Eller pröva ättika.

Viktigt är också att totalskura så det inte finns minsta lilla kissdoft kvar, även under lister t ex.

Om man har problem med att katterna kissar fel, är det första man ska göra att gå till veterinären och kolla så de inte har problem med urinvägarna.

Att inte skälla när katten gör fel utan belöna när den gör rätt är en annan viktig sak.

Är det svårt för en katt med urinvägsprobelm att kissa i en låda? Varför ska en låda göra så att katten inte kan kissa? Väldigt märkligt svar. Pröva senap eller vitpeppar. vitpeppar måste fungera eftersom det är så starkt att till och med en människa hostar.
Citera
2014-01-16, 12:37
Medlem
SmurfSmurfs avatar
Citat:
Är det svårt för en katt med urinvägsprobelm att kissa i en låda? Varför ska en låda göra så att katten inte kan kissa? Väldigt märkligt svar. Pröva senap eller vitpeppar. vitpeppar måste fungera eftersom det är så starkt att till och med en människa hostar.
Ja så är det, kattlogik är inte densamma som människologik. Det gör ont att pissa med urinvägsinfektion och då testar katten lite överallt för att se om det gör mindre ont på andra ställen. Att pissa på mjuka saker som sängar och soffor verkar lindra eftersom katter med uvi ofta gör det. Inget märkligt svar alls, det här är ganska känt.

Senap och vitpeppar är väl närmast djurplågeri, det behövs inte så starka saker utan man ska komma fram till vad som orsakar felkissandet.

Men du, det finns sådär en zillion trådar med ungefär samma info som jag givit och den här skulle handla om små katter, så om du har något mer du vill ta upp, ta det där för vi är alldeles ot.
Citera
2014-01-16, 12:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SmurfSmurf
Ja så är det, kattlogik är inte densamma som människologik. Det gör ont att pissa med urinvägsinfektion och då testar katten lite överallt för att se om det gör mindre ont på andra ställen. Att pissa på mjuka saker som sängar och soffor verkar lindra eftersom katter med uvi ofta gör det. Inget märkligt svar alls, det här är ganska känt.

Senap och vitpeppar är väl närmast djurplågeri, det behövs inte så starka saker utan man ska komma fram till vad som orsakar felkissandet.

Men du, det finns sådär en zillion trådar med ungefär samma info som jag givit och den här skulle handla om små katter, så om du har något mer du vill ta upp, ta det där för vi är alldeles ot.

Senap och vitpeppar är inte alls djurplågeri eftersom man tvingar inte katten till något.
Och så trodde jag att du menade överallt som bakom soffor osv. Har man urinvägsinfektion så har man ont och det lindras lite när man är lugn som till exempel på sängar. Hon frågade om katter och det här handlar om katter. Så vi är inte off topic. Samt så är flashback en forum där man diskutterar och vi diskutterar.
Citera
2014-01-16, 18:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ledstripe
Hejsan!

Har nu börjat fundera i banorna på att skaffa en katt, som sällskap helt enkelt då jag bor själv. Jag tänkte kolla om det finns någon sorts katter som normalt är ganska liten till växten om man jämfört med hur stor de flesta katter brukar vara?

Anledning? - Tycker dom är sötare när dom är små helt enkelt, sen bor jag inte så stort heller.

Mycket mer att klappa och gosa med när dem är större och lurvigare! sådant man upptäcker när man har en liten kattunge och en stor. Har väl ingen betydelse hur litet du bor ^^
Citera
2024-01-21, 15:22
Medlem
Citat:
Skaffa en katt på grund av att dom är söta är ingen ide. Alla katter är söta det gäller bara att hitta en lämplig katt till dig.
Om du är nybörjarkattmänniska så rekommenderar jag starkt att du börjar lära dig kattens natur och psykologi innan du skaffar en katt. Samt att prata med andra kattägare så att du lär dig om katter om du nu är en nybörjarkattmänniska.

Skaffa aldrig en katt på grund av att dom är söta!!!

dummaste jag hört är du tappad och retarded? klart man väljer en söt katt. samma gäller när man skaffar flickvän. Man väljer en söt snygg och inget fet ful jävla kossa.
Citera
2024-01-21, 20:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kurango
dummaste jag hört är du tappad och retarded? klart man väljer en söt katt. samma gäller när man skaffar flickvän. Man väljer en söt snygg och inget fet ful jävla kossa.
Har du varit avstängd i tio år eller är det den tiden det tog för dig att klura ut det svaret?
Citera
2024-01-24, 08:23
Medlem
Ser att flera nämnt Devon Rex och visst dom är mindre än en ”vanlig” bondkatt. Dock är dom också ganska krävande och aktiva. Behöver också en kattkompis. Vilket jag egentligen tror är bra för de allra flesta katterna.
Citera
2024-02-26, 01:21
Medlem
Adopterar du en vuxen katt så blir storleken ingen överraskning, många fina katter behöver ett hem. De är ofta mycket tillgivna för att de fått ett hem och en människa som bryr sig.
Men det är nog viktigare vilken personlighet katten har. Bor du inte så stort vill du troligen ha en relativt lugn katt, iaf ingen sjövild.
Temperament ser du också säkrare hos en vuxen katt.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in