2014-01-12, 23:30
Medlem
Hejsan!

Har nu börjat fundera i banorna på att skaffa en katt, som sällskap helt enkelt då jag bor själv. Jag tänkte kolla om det finns någon sorts katter som normalt är ganska liten till växten om man jämfört med hur stor de flesta katter brukar vara?

Anledning? - Tycker dom är sötare när dom är små helt enkelt, sen bor jag inte så stort heller.
Citera
2014-01-12, 23:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ledstripe
Hejsan!

Har nu börjat fundera i banorna på att skaffa en katt, som sällskap helt enkelt då jag bor själv. Jag tänkte kolla om det finns någon sorts katter som normalt är ganska liten till växten om man jämfört med hur stor de flesta katter brukar vara?

Anledning? - Tycker dom är sötare när dom är små helt enkelt, sen bor jag inte så stort heller.

Skaffa en katt på grund av att dom är söta är ingen ide. Alla katter är söta det gäller bara att hitta en lämplig katt till dig.
Om du är nybörjarkattmänniska så rekommenderar jag starkt att du börjar lära dig kattens natur och psykologi innan du skaffar en katt. Samt att prata med andra kattägare så att du lär dig om katter om du nu är en nybörjarkattmänniska.

Skaffa aldrig en katt på grund av att dom är söta!!!
Citera
2014-01-12, 23:36
Medlem
Katter med ragdoll i släkten är ofta väldigt sociala och bra som innekatter, men ragdoll som ren raskatt är stor till växten. Våra två katter är små till växten och deras mamma är ragdoll till hälften.
Citera
2014-01-12, 23:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av haddirajraj
Katter med ragdoll i släkten är ofta väldigt sociala och bra som innekatter, men ragdoll som ren raskatt är stor till växten. Våra två katter är små till växten och deras mamma är ragdoll till hälften.

Jag tror att en katt är en katt. Bara för att en katt har "lunga gener" betyder inte detta att katten är lung resten av livet. Jag tror att det är upp till miljön att bestämma vad katten blir. Precis som människor så kan som till exempel Einstein vara en elektriker eller kanske en sjöman. Det är vart exemplet lever någonstans. Exemplets miljö gör så att exemplet blir det som miljön är.

Det som jag försöker säga är att man inte kan säga att en ragroll är en social katt och en norsk bondkatt är en arg katt. Allt beror på miljön där den befiner sig i.
Citera
2014-01-12, 23:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sasha.Kindergarden
Skaffa en katt på grund av att dom är söta är ingen ide. Alla katter är söta det gäller bara att hitta en lämplig katt till dig.
Om du är nybörjarkattmänniska så rekommenderar jag starkt att du börjar lära dig kattens natur och psykologi innan du skaffar en katt. Samt att prata med andra kattägare så att du lär dig om katter om du nu är en nybörjarkattmänniska.

Skaffa aldrig en katt på grund av att dom är söta!!!
Har jag någonsin sagt det? Gå och lägg dig i tron om att du är världens bästa kattägare..
Citera
2014-01-12, 23:42
Medlem
Citat:
Har jag någonsin sagt det? Gå och lägg dig i tron om att du är världens bästa kattägare..

Jag har inte ens en katt.
Du sa faktist att du vill ha en liten katt på grund av att dom är söta och att du bor i en liten lägenhet.
Citera
2014-01-12, 23:43
Medlem
Hagganss avatar
Citat:
Hejsan!

Glöm bara inte att en liten katt kommer att förstöra lika mycket saker för dig som en stor katt gör. Det pissar också lika mycket på helt fel platser som en stor katt gör. Detta är bara ett råd i all välmening för dig att tänka på innan du skaffar katt.
Citera
2014-01-12, 23:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Haggans
Glöm bara inte att en liten katt kommer att förstöra lika mycket saker för dig som en stor katt gör. Det pissar också lika mycket på helt fel platser som en stor katt gör. Detta är bara ett råd i all välmening för dig att tänka på innan du skaffar katt.

Det är ganska lätt att få katten pissa i kattlådan. Spruta med citronsåpa på stället där den kissar så kissar den aldrig där. Har lärt mig det ifrån en städarprogram för 6 år sedan på TV. Alla djur förstör saker tills dom lär sig så det är upp till ägaren om katten får eller inte får förstöra saker.
Citera
2014-01-13, 00:10
Medlem
Demandos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sasha.Kindergarden

TS, lyssna inte på sånt här trams, du behöver verkligen inte lära dig kattens psykologi, den brukar oftast vara rätt så självklart. Om du inte är helt tappad

Men jag skulle faktiskt rekommendera vanlig bondkatt. Raskatter kan nämligen kräva mer specifik skötsel och är oftast mycket dyrare.

Själv så har jag ett bondkatt som är liten, mindre än många andra bondkatter, men det finns också raskatter som är mindre en andra, tyvärr är mina kunskaper begränsade så jag vet ingen speciell kattras som är mindre än andra.
Citera
2014-01-13, 00:11
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Honor är mindre än hanar.
Citera
2014-01-13, 00:11
Moderator
Allaballawallas avatar
Devon Rex är förhållandevis små annars finns Munchkin som är lite av katternas motsvarighet till taxar...
Citera
2014-01-13, 00:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Demando
TS, lyssna inte på sånt här trams, du behöver verkligen inte lära dig kattens psykologi, den brukar oftast vara rätt så självklart. Om du inte är helt tappad

Men jag skulle faktiskt rekommendera vanlig bondkatt. Raskatter kan nämligen kräva mer specifik skötsel och är oftast mycket dyrare.

Själv så har jag ett bondkatt som är liten, mindre än många andra bondkatter, men det finns också raskatter som är mindre en andra, tyvärr är mina kunskaper begränsade så jag vet ingen speciell kattras som är mindre än andra.

Ska man ge exempel så måste man faktiskt säga det. Jag tvingar ju inte människor att de ska läsa psykologi men det är en bra sak att göra om man vill ha en lycklig tid med katten.
Ska man inte ha katten till utställning eller något liknande så kan man finna en katt ganska så billig och nära. Men man måste vara väl förbered om man ska skaffa katt.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in