2014-01-13, 00:21
Medlem
BubbleRabbits avatar
Jag vet inte om jag anser att en katt är något större sällskap, de är ganska så självstående om det inte kommer till mat eller att torka upp efter deras ofantligt irriterande idéer. =)

Lättast är väl att du kontaktar en uppfödare som kan förklara skillnaden på storlekarna mellan de olika raserna, men jag vet att en sibirisk tiger är större än en norsk skogskatt. Men där slutar med min expertis inom ämnet.
Citera
2014-01-13, 01:45
Medlem
Gicka666s avatar
En Birma blir inte så stor
Citera
2014-01-13, 02:52
Medlem
SmurfSmurfs avatar
Du får ta en färdigvuxen katt från ett katthem eller annons.
Citera
2014-01-13, 03:01
Medlem
Annars hyr en katt så du vet vilken som passar : google : hyra katt.
Citera
2014-01-13, 08:30
Medlem
Zanizailas avatar
Singapura är världens minsta kattras.
Det finns inga uppfödare i Sverige än (såvida det inte ändrats det sista året), men här är en i Danmark: http://singapura.dk/
Citera
2014-01-15, 09:11
Medlem
frdks avatar
Läs, besök ägare / uppfödare, prata med bekanta som har katt.
Kunskap före är o så värdefullt.
Köp inte första bästa, utan ta god tid på dig, alla är jättesöta när man träffar dom (de är ju katter)

Läs kattstaus.se, det är väldigt viktigt att tänka på.
Sen utan att vara partisk så kan det vara värt att tänka på vad du stödjer med ditt kattköp.
du stödjer soptippen/katthemmet/bonden-som-skiter-i-sina-katter om du köper därifrån, du stödjer en trygg hemuppfödning om du köper från en reg. uppfödning.

Som ras är inte storlekarna så skilda, undvik maine cone bara och raser med dvärgsyndrom, de är tickande bomber.

Lycka till!
Senast redigerad av frdk 2014-01-15 kl. 09:15.
Citera
2014-01-15, 09:15
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av ledstripe
Hejsan!

Har nu börjat fundera i banorna på att skaffa en katt, som sällskap helt enkelt då jag bor själv. Jag tänkte kolla om det finns någon sorts katter som normalt är ganska liten till växten om man jämfört med hur stor de flesta katter brukar vara?

Anledning? - Tycker dom är sötare när dom är små helt enkelt, sen bor jag inte så stort heller.
skaffa en hona, de e mindre. se om mamman e liten med.
Citera
2014-01-15, 11:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av frdk
Läs, besök ägare / uppfödare, prata med bekanta som har katt.
Kunskap före är o så värdefullt.
Köp inte första bästa, utan ta god tid på dig, alla är jättesöta när man träffar dom (de är ju katter)

Läs kattstaus.se, det är väldigt viktigt att tänka på.
Sen utan att vara partisk så kan det vara värt att tänka på vad du stödjer med ditt kattköp.
du stödjer soptippen/katthemmet/bonden-som-skiter-i-sina-katter om du köper därifrån, du stödjer en trygg hemuppfödning om du köper från en reg. uppfödning.

Som ras är inte storlekarna så skilda, undvik maine cone bara och raser med dvärgsyndrom, de är tickande bomber.

Lycka till!

bara för att en ras är känd att ha en sjukdom menas inte detta att just den katten automatisk har det. Ville bara uppmana därför att många människor tar det för givet.
Citera
2014-01-15, 21:49
Medlem
Svidmyras avatar
Devon rex (lockig) och burma (korthårig) tillhör de minsta raserna. 2,5 -3 kg är vanlig vikt för vuxna honor av devon rex och kring 3 kg för burmahonor.

Devon Rex: http://www.rexringen.nu/drx/

Burma: http://www.burmaklubben.com/
Citera
2014-01-15, 22:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zanizaila
Singapura är världens minsta kattras.
Det finns inga uppfödare i Sverige än (såvida det inte ändrats det sista året), men här är en i Danmark: http://singapura.dk/
Det finns en uppfödare i Göteborg som importerat ett par singapuraungar, men det tar nog ett tag innan det blir kattungar.

Även om singapuran är en liten katt till växten så är den en mycket aktiv ras, och inte så lämplig i en liten lägenhet. Då är det bättre att välja en katt som inte är så aktiv som kan ha det lättare att acceptera att bo i en liten lägenhet. Honor är som sagt mindre än hanar. En russian blue skulle kanske passa dig, den är relativt lugn och inte beroende av att ha sällskap hela tiden. Jag har själv en bengal och en ocicat, båda tillhör väldigt aktiva raser och är sällskapskrävande, passar inte så bra som ensamkatter.
Citera
2014-01-16, 08:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sasha.Kindergarden
Det är ganska lätt att få katten pissa i kattlådan. Spruta med citronsåpa på stället där den kissar så kissar den aldrig där. Har lärt mig det ifrån en städarprogram för 6 år sedan på TV. Alla djur förstör saker tills dom lär sig så det är upp till ägaren om katten får eller inte får förstöra saker.

Citrondoften fungerar inte alls på våra katter.
Citera
2014-01-16, 10:05
Medlem
SmurfSmurfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av haddirajraj
Citrondoften fungerar inte alls på våra katter.
Testa i form av citronskal eller eterisk olja man köper på hälsokost. Eller pröva ättika.

Viktigt är också att totalskura så det inte finns minsta lilla kissdoft kvar, även under lister t ex.

Om man har problem med att katterna kissar fel, är det första man ska göra att gå till veterinären och kolla så de inte har problem med urinvägarna.

Att inte skälla när katten gör fel utan belöna när den gör rätt är en annan viktig sak.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in