Har ndrat lite i min fondportflj tagit bort en del och tillsatt annat Men skulle vilja ha lite rd och tips frn andra om det jag valt r vrt det eller om jag ska plocka bort valen?
Jag har slt mina spiltan fonder och funderar p att investera i lite andra fonder som omvxling. Vissa av dessa fastnade jag fr efter att ha lst lite detaljer som man kunde hitta i Avanzas fondsida.
Nuvarande innehav
AMF Aktiefond Asien Stilla havet
Avanza Global
Fonder jag har valt men nnu inte ftt tilldelat eftersom jag gjorde ndringen sent igr r.
SKAGEN Global A
Avanza USA
Handelsbanken USA Ind Crit A1 SEK
Fastnade fr handelsbanken efter att ha lst denna text om fonden.
Citat:
Fonden r en indexfond och har som ml att flja utvecklingen i indexet Solactive ISS ESG Screened Paris Aligned USA Index s nra som mjligt. Index r skapat fr att terspegla aktiemarknaderna fr medelstora och stora brsnoterade bolag i USA exklusive de bolag som inte uppfyller index hllbarhetskrav (betrffande hllbarhetskrav, se vidare nedan under rubriken hllbarhetskrav i index). Indexet kommer att efterbildas genom optimerad fysisk replikering, vilket innebr att fonden placerar direkt i ett strre urval av de aktier som ingr i indexet. Fonden kan ven vara investerad i samtliga aktier som ingr i indexet.
Visserligen en indexfond men jag kan tnka mig skippa den, om den r ondig sett till Avanza fonderna?
Den sista fonden har ver 1 procent i fondavgift, samt prestationsbaserad sdan. Det var texten som jag lste om fonden som gjorde att jag valde den.
Citat:
SKAGEN Global har en global placeringsinriktning. Fondens strvan r att hitta fretag av hg kvalitet till lg kurs, som knnetecknas av att de r undervrderade, otillrckligt analyserade och impopulra. Fr att minska risken strvar fonden efter att hlla en frnuftig branschbalans och en geografisk spridning.
Det lter ju lite mer spnnande n en indexfond som inte r aktivt frvaltad.
Slutligen en frga om Avanzas information jag inte kunna hitta ngon frklaring p? Nr man sker fonder s kan man se antal gare lngt till hger. Vad fr betydelse har denna information. r det bra att vlja fonder med mnga gare eller f? Hoppas ngon kan frklara detta fr mig?