2023-09-30, 01:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheShark300
Jaha, d var 6 mnader av sparande totalt utraderat p en vecka.
Frra veckan lg jag p 120,000kr i vinst ver en period p 6mn.
Idag gick jag under vinst och sitter p 13,000kr i frlust.

Har 3mkr frdelat enl:

1.25m i LFK Global Index
500tkr i HSBC GIF Turkey AC
250tkr i Swedbank Robur Technology A
250tkr i Storebrand Global Plus A SEK
250tkr i Avanza Disruptive Innovation by Ark Invest
200tkr i Avanza Emerging Markets
150tkr i BGF World Energy A2
100tkr i oanvnt krut, som kan fyllas p med 500tkr om det finns goda mjligheter.

Hur ser det ut Q4 2023, brsexperter?
Br man hoppa ur, klippa frlusten eller rida vgen och ha tlamod?

Av fonderna ovan s har HSBC, BGF och Robur Tech presterat bst,
Att hela jvla marknaden skulle tanka p en vecka var jag rdd fr, och beredd p, men inte idag.
Om 6mn-1 r tnkte jag. Sakta men skert skulle jag brja slja av, d hela vrlden r pvg t helvete. Hade inte tillgng/kunde inte reagera i tid heller. Annat som tog gonen och koll p brs och vrldsekonomin, och hr sitter man nu med konsekvenserna av att inte reagera fort.

r det lge fr att fiska dippen eller hoppa ur helt?
Jag har som sagt inte frlorat s mycket, 13tkr, 20k kanske med avgifter och liknande.
Men med den orealiserade vinsten s ligger jag -150k p en vecka.

Vad har jag gjort fr fel?
Jag sparar med en horisont p 2-5 r, s jag behver inte pengarna och kan rida ut en storm,
Men om det r mjligt att slippa bli blt s gr jag grna in och slipper bli blt.
Spana in AMF Nordamerika fond och Swedbank Robur Globalfond. Stll allt du har till liknande vrde procentuellt helst. Dra ned p hgrisk fonder som du har till max 5 procent av innehavet.
Senast redigerad av Truefighter 2023-09-30 kl. 01:24.
Citera
2023-09-30, 08:19
Medlem
dentages avatar
Har ndrat lite i min fondportflj tagit bort en del och tillsatt annat Men skulle vilja ha lite rd och tips frn andra om det jag valt r vrt det eller om jag ska plocka bort valen?
Jag har slt mina spiltan fonder och funderar p att investera i lite andra fonder som omvxling. Vissa av dessa fastnade jag fr efter att ha lst lite detaljer som man kunde hitta i Avanzas fondsida.

Nuvarande innehav
AMF Aktiefond Asien Stilla havet
Avanza Global

Fonder jag har valt men nnu inte ftt tilldelat eftersom jag gjorde ndringen sent igr r.
SKAGEN Global A
Avanza USA
Handelsbanken USA Ind Crit A1 SEK

Fastnade fr handelsbanken efter att ha lst denna text om fonden.
Citat:
Fonden r en indexfond och har som ml att flja utvecklingen i indexet Solactive ISS ESG Screened Paris Aligned USA Index s nra som mjligt. Index r skapat fr att terspegla aktiemarknaderna fr medelstora och stora brsnoterade bolag i USA exklusive de bolag som inte uppfyller index hllbarhetskrav (betrffande hllbarhetskrav, se vidare nedan under rubriken hllbarhetskrav i index). Indexet kommer att efterbildas genom optimerad fysisk replikering, vilket innebr att fonden placerar direkt i ett strre urval av de aktier som ingr i indexet. Fonden kan ven vara investerad i samtliga aktier som ingr i indexet.
Visserligen en indexfond men jag kan tnka mig skippa den, om den r ondig sett till Avanza fonderna?

Den sista fonden har ver 1 procent i fondavgift, samt prestationsbaserad sdan. Det var texten som jag lste om fonden som gjorde att jag valde den.
Citat:
SKAGEN Global har en global placeringsinriktning. Fondens strvan r att hitta fretag av hg kvalitet till lg kurs, som knnetecknas av att de r undervrderade, otillrckligt analyserade och impopulra. Fr att minska risken strvar fonden efter att hlla en frnuftig branschbalans och en geografisk spridning.
Det lter ju lite mer spnnande n en indexfond som inte r aktivt frvaltad.

Slutligen en frga om Avanzas information jag inte kunna hitta ngon frklaring p? Nr man sker fonder s kan man se antal gare lngt till hger. Vad fr betydelse har denna information. r det bra att vlja fonder med mnga gare eller f? Hoppas ngon kan frklara detta fr mig?
Senast redigerad av dentage 2023-09-30 kl. 08:22.
Citera
2023-10-01, 16:54
Medlem
Purovskys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dentage
Har ndrat lite i min fondportflj tagit bort en del och tillsatt annat Men skulle vilja ha lite rd och tips frn andra om det jag valt r vrt det eller om jag ska plocka bort valen?
Jag har slt mina spiltan fonder och funderar p att investera i lite andra fonder som omvxling. Vissa av dessa fastnade jag fr efter att ha lst lite detaljer som man kunde hitta i Avanzas fondsida.

Nuvarande innehav
AMF Aktiefond Asien Stilla havet
Avanza Global

Fonder jag har valt men nnu inte ftt tilldelat eftersom jag gjorde ndringen sent igr r.
SKAGEN Global A
Avanza USA
Handelsbanken USA Ind Crit A1 SEK

Fastnade fr handelsbanken efter att ha lst denna text om fonden.
Visserligen en indexfond men jag kan tnka mig skippa den, om den r ondig sett till Avanza fonderna?

Den sista fonden har ver 1 procent i fondavgift, samt prestationsbaserad sdan. Det var texten som jag lste om fonden som gjorde att jag valde den.
Det lter ju lite mer spnnande n en indexfond som inte r aktivt frvaltad.

Slutligen en frga om Avanzas information jag inte kunna hitta ngon frklaring p? Nr man sker fonder s kan man se antal gare lngt till hger. Vad fr betydelse har denna information. r det bra att vlja fonder med mnga gare eller f? Hoppas ngon kan frklara detta fr mig?

Handelsbankens indexfonder r ett dligt val, deras esg-regler gr att de underpresterar.
Citera
2023-10-04, 08:42
Medlem
Vad tror ni om Nordnets global index 125? En globalfond med belning. Har tidigare hoppats att ngon ska lansera en sdan fond men nu nr den r hr knner jag mig tveksam.

Finansieringskostnaden fr belning har gtt upp, den fljer ett snt dr politiskt korrekt index och jag har vant mig vid avgifter ngra tiondelar lgre. Jag avvaktar och anvnder istllet Avanzas belning upp till taket fr lgsta rntan.
Senast redigerad av Bushbuck 2023-10-04 kl. 09:39.
Citera
2023-10-05, 11:02
Medlem
hoppade p det hr med fonder i brjan av juli, och det gr ju minst sagt knaggligt. har 60k frdelat p avanza zero och avanza global. som bst (mest) hade jag 60300 kr, men oftast och nu har jag runt 57k.

mste ha haft dlig timing, men det knns ju trist som umphf att se skiten g BACK hela tiden. finns det ingen fond som tcker vapen, knark och horor? jag tror dessa konsumentgrupper r de klart starkaste framver, men vet inte om det gr att investera lagligt. hade helst velat ha ett komplett paket med Lgt Moraliskt Index men med hg avkastning.

brjar tro att fonder inte r ngot fr mig. hur gr ni andra som ocks blir ledsna nr ni ser hur det duttar rtt rtt rtt verallt? snyft.
Citera
2023-10-07, 21:38
Medlem
Back 3,5% den senaste veckan p mina fonder
Blackrock energy
HSBC Turkiet
BNP paribas Indien
Holberg Triton.
Fidelity Australian divers.
Citera
2023-10-10, 10:10
Medlem
LF Global Index 70%
LF Tillvxtmarknad Indexnra 10%
PLUS Allabolag 10%
Handelsbanken Gl Smbolag 10 %

Vad tycker ni om dessa? Vill inte ha s hg frvaltningsavgift och sparar lngsiktigt. Siktar p lgga in 5000 eller 10 000 i mnaden i dessa.
Citera
2023-10-10, 19:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av robinhoodvarUCsnut
hoppade p det hr med fonder i brjan av juli, och det gr ju minst sagt knaggligt. har 60k frdelat p avanza zero och avanza global. som bst (mest) hade jag 60300 kr, men oftast och nu har jag runt 57k.

mste ha haft dlig timing, men det knns ju trist som umphf att se skiten g BACK hela tiden. finns det ingen fond som tcker vapen, knark och horor? jag tror dessa konsumentgrupper r de klart starkaste framver, men vet inte om det gr att investera lagligt. hade helst velat ha ett komplett paket med Lgt Moraliskt Index men med hg avkastning.

brjar tro att fonder inte r ngot fr mig. hur gr ni andra som ocks blir ledsna nr ni ser hur det duttar rtt rtt rtt verallt? snyft.
Hall eller... fr det frsta hoppade du p i juli under ett r som r vldigt knackigt p brsen och p brsen investerar du minst 10 r.
Citera
2023-10-10, 19:59
Medlem
Bocconis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Yukno
LF Global Index 70%
LF Tillvxtmarknad Indexnra 10%
PLUS Allabolag 10%
Handelsbanken Gl Smbolag 10 %

Vad tycker ni om dessa? Vill inte ha s hg frvaltningsavgift och sparar lngsiktigt. Siktar p lgga in 5000 eller 10 000 i mnaden i dessa.

Det ser bra ut, jag kr p en vldig snarlik portflj. Den enda skillnaden r att jag har SEB Sverige Indexnra istllet fr PLUS Allabolag.
Citera
2023-10-11, 11:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hailb0p
Hall eller... fr det frsta hoppade du p i juli under ett r som r vldigt knackigt p brsen och p brsen investerar du minst 10 r.

jojo, jag hajar det, men jag str mest och funderar p om jag faktiskt tror att brsen ht kommer terhmta sig. r ju sklart 100% spekulativt, men med kriget mellan ryssland-ukraina, och nu israel-palestina (och antagligen i frlngning ven Iran, och d blir det nog globalt om USA hoppar in och Ryssland ska backa Iran. Shit vad det kommer smlla). och sen hela paketet med statsskulder, svag FIAT, automatisering, AI och annat. det r oundvikligt att brsen frr eller senare totalkollapsar, men om detta r startskottet r kanske lite osannolikt.

nja, jag behller pengarna dr slnge. mrker jag att det brjar dala helt t hellavete s fr jag vl panikslja och kpa konserver och toapapper. hihiiii
Citera
2023-10-16, 16:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bocconi
Det ser bra ut, jag kr p en vldig snarlik portflj. Den enda skillnaden r att jag har SEB Sverige Indexnra istllet fr PLUS Allabolag.

Tack fr input! Vet du vad skillnaden r mellan dem?
Citera
2023-10-16, 17:03
Medlem
Bocconis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Yukno
Tack fr input! Vet du vad skillnaden r mellan dem?

Skillnaden r inte speciellt stor mellan PLUS Allabolag Sverge och SEB Sverige Indexnra. Fonderna innehller i stort sett samma bolag, hur stort gandet r i ett enskilt bolag kan variera. Den enda anledningen till varfr det blev just SEB framfr PLUS fr min del r att Handelsbanken inte erbjuder handel av PLUS-fonderna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in