Citat:
Ursprungligen postat av
arnold2k5
Nu vill jag mest få gnälla av mig på CSN. Läser sommarkurser efter att min arbetsgivare i sista stund la om schemat = Jag fick knappt inga timmar alls under sommaren...Hur som helst så är jag registrerad på en kurs på SU, dock har dom på SU valt att registrera mig på vårterminen (av någon typ av administrativa skäl). Detta har jag fått intyg på som godkändes av CSN i juni. Nu har dom spärrat nästa utbetalning pga att jag inte är registrerad på någon sommarkurs, ringer då upp och förklarar hur situationen ligger till och får som svar: Jag ringer upp dig senare idag när jag clearat att de här dokumenten är giltiga". HUR FAAAAN kunde de duga för snart två månader sen och ni behöva granskas igen? Idioti och åter idioti med den här jävla myndigheten. En jävla tur att dom flesta handledare åtminstone är trevliga..
Vänta nu här. Skolan gör alltså fel och därför är du sur på CSN? Ja, det låter ju logiskt.
Om du har skickat in dokument från din skola för 2 månader sedan, dvs innan du påbörjade dina sommarkurser, så intygar detta att du är antagen - inte att du är registrerad (har påbörjat dina studier).
CSN måste självklart få information från din skola om att du faktiskt studerar under den period du är beviljad studiemedel (sommaren) innan någon utbetalning verkställs.
Det kan dock vara så att det föreligger något undantag vid din skola. Det kan exempelvis vara så att din skola intygade innan du påbörjade dina studier att registrering skulle inkomma för någon annan period än den du studerar, men att denna felaktiga registrering ska gälla för sommaren om vissa kriterier uppfylls. Självklart klarar inte en dator av att pussla ihop information från ett skriftligt intyg med maskinell information om dina registreringar, så det är inte speciellt konstigt att handläggaren vill kontrollera om det föreligger någon form av undantag på din skola.
Om inte något undantag gäller för din skola så ska en korrekt registrering inkomma till CSN innan du får något studiemedel. Antingen ska skolan rätta till uppgiften i datorsystemet (vilket din skola tydligen har problem med) eller så får du skicka in ett skriftligt registreringsintyg från din skola. Det ska framgå start- och slutvecka samt hur många poäng du läser.
Vi får hoppas att skolan löser sina problem med rapporteringen i framtiden - ja skolan, inte CSN.