2018-08-09, 19:21
Medlem
Jag har en liten fundering. Följer en blogg som heter "rikatillsammans.se" och där skrev han i en artikel såhär:

"Årsskiftet är ett bra tillfälle att göra en årlig översyn av portföljerna och nu har tiden kommit till Globala barnportföljen. Varje år gör jag en ombalansering för att återställa risknivån, sälja dyrt och köpa billigt samt att försöka förenkla portföljen".

Det är en portfölj som han tänker spara i 25år+. Han gör alltså en "ombalansering". Betyder det att han säljer innehavet av fonderna som han tycker är dåliga och köper andra fonder som han anser vara "bättre" varje år?
Är inte det en nackdel?
Jag trodde principen var att man skulle behålla samma fondandelar under en väldigt lång period, och bara låta dem ligga och växa med tiden. Men han verkar byta varje år?
Citera
2018-08-09, 19:24
Medlem
sinewaves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skychi
Jag har en liten fundering. Följer en blogg som heter "rikatillsammans.se" och där skrev han i en artikel såhär:

"Årsskiftet är ett bra tillfälle att göra en årlig översyn av portföljerna och nu har tiden kommit till Globala barnportföljen. Varje år gör jag en ombalansering för att återställa risknivån, sälja dyrt och köpa billigt samt att försöka förenkla portföljen".

Det är en portfölj som han tänker spara i 25år+. Han gör alltså en "ombalansering". Betyder det att han säljer innehavet av fonderna som han tycker är dåliga och köper andra fonder som han anser vara "bättre" varje år?
Är inte det en nackdel?
Jag trodde principen var att man skulle behålla samma fondandelar under en väldigt lång period, och bara låta dem ligga och växa med tiden. Men han verkar byta varje år?

Nej, en ombalansering betyder att man återställer balansen procentuellt sett mellan fonderna. Inte att man plötsligt köper helt nya typer av fonder.
Citera
2018-08-09, 22:30
Medlem
Vilken fördelning hade ni valt och varför?

* SPP Sverige: ca 33%
* SPP USA: ca 33%
* Acces Asien: ca 33%

Eller:

* SPP Sverige: ca 25%
* SPP USA: ca 50%
* Acces Asien: ca 25%
Citera
2018-08-10, 00:05
Medlem
Jag skulle valt spp usa 65%
spp sverige 20%
asien 15 %
för det har jag och usa har gått bäst
asien upp och ner lika mycket medan spp sverige ganska okey
Citera
2018-08-10, 09:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ulljoh
Jag skulle valt spp usa 65%
spp sverige 20%
asien 15 %
för det har jag och usa har gått bäst
asien upp och ner lika mycket medan spp sverige ganska okey

Man kan ju se det som att USA är väldigt övervärderat för tillfället jämfört med resten men gillar dom fördelning för USA är ju typ market cap vikt inte riktigt så mkt men hälften iaf 50%
Citera
2018-08-10, 21:47
Medlem
sinewaves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sistaforsoket..
Vilken fördelning hade ni valt och varför?

* SPP Sverige: ca 33%
* SPP USA: ca 33%
* Acces Asien: ca 33%

Eller:

* SPP Sverige: ca 25%
* SPP USA: ca 50%
* Acces Asien: ca 25%

33% på allt. Tester har visat att jämnviktade index presterar bättre än index viktade efter bolagens olika storlek. Detsamma gäller med fonder; inte så konstigt dock då Sverige internationellt är som småbolag. Däremot skulle alternativet med mer USA förmodligen ge något högre stabilitet då detta är den mest stabila marknaden av de du listar (historiskt).

Jag skulle dock ha bytt ut SPP mot en småbolagsfond. Detta då svenska sådana har den kufiska förmågan att utklassa index under goda tider samtidigt som de har samma nedsida som index. Något som är lite ologiskt när det kommer till svenska småbolagsfonder och som mestadels gäller här i Sverige. Du har alltså till synes mer uppsida utan högre risk, något som är ganska ovanligt.

Jämför t ex ett par småbolagsfonder med svenskt index under perioden 1999-2001 och 2007-2009. Jämför samtidigt de andra fonderna under samma perioder för atr få ett hum om hur det kan se ut när det är lite mindre muntert på börsen (något alla bör göra).

Här är en länk där du kan börja:
[url]https://www.avanza.se/fonder/om-fonden.html/2801/amf-aktiefond-smabolag#[/url

Om jag fick välja fritt skulle jag dock snarare rekommendera en mer aktiv strategi. Detta då det är svårt, rentav omöjligt, att säga vad som är bäst så kort tid som 3 månader in i framtiden. Då har man i regel endast generell diversifiering som ett någorlunda hyggligt vapen.
Senast redigerad av sinewave 2018-08-10 kl. 21:59.
Citera
2018-08-11, 05:54
Medlem
alienfins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AmericanRoger
Intressant fond från Allianz men är det inte så att när man tittar på de större innehaven i fonden så är det mest företag som man ändå får med en global indexfond med låg avgift?

Topplistan på innehav i fonden:

"Micron Technology Inc Teknik - USA 6,6
NVIDIA Corp Teknik - USA 5,0
Tesla Inc Konsument Cyklisk - USA 4,7
ON Semiconductor Corp Teknik - USA 3,6
Broadcom Inc Teknik - CHN 3,6
Facebook Inc A Teknik - USA 3,2"

Allianz Global AI tuffar på bra nu. 7,34% under mina 2 veckor. Kan bli ett fint månadssparande i den pärlan.
Citera
2018-08-11, 07:50
Medlem
AmericanRogers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av alienfin
Allianz Global AI tuffar på bra nu. 7,34% under mina 2 veckor. Kan bli ett fint månadssparande i den pärlan.
Det låter superbra! Man blir sugen på en fond inom området som krydda i fondsparandet, och utbudet verkar inte vara brett så den är helt klart intressant.
Citera
2018-08-11, 08:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sinewave
Nej, en ombalansering betyder att man återställer balansen procentuellt sett mellan fonderna. Inte att man plötsligt köper helt nya typer av fonder.

Hur exakt menar du? Förlåt om jag är lite trögfattad.
Här är länken: https://rikatillsammans.se/ombalansering-i-globala-barnportfoljen-2018/

Scrolla ner till: "Ombalansering i aktiedelen"

Han verkar ju lägga till 30% SPP Aktiefond Global och ta bort DNB Global Index helt (målfördelning där blir 0%).
Det betyder ju att han måste köpa SPP aktiefond global om han gör en "omfördelning"?
Citera
2018-08-11, 10:18
Medlem
alienfins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AmericanRoger
Det låter superbra! Man blir sugen på en fond inom området som krydda i fondsparandet, och utbudet verkar inte vara brett så den är helt klart intressant.

Jo känns hett nu,hoppas bara den inte stiger för fort än så man hinner öka innehavet men kommer nog dippar garanterat. Kör 3 olika portföljer och ökade denna till 25% i ett av dem för att få in mer vikt i den ett tag iaf. Ska bli kul att se om 3-5 år vad som hänt i AI marknaden.
Citera
2018-08-11, 10:58
Medlem
Hallå där i stugan!

Har klurat och funderat, och har efter lång tid kommit fram till en portfölj jag tänkte spara i 10år+, fördelningen ser ut som sådan:

DNB Global Emerging Markets Indeks A, 10 %
SPP Aktiefond Global A, 30 %
Länsförsäkringar Global Indexnära, 30 %
Spiltan Aktiefond Investmentbolag 10 %
Swedbank Robur Access Asien 10 %
Spiltan Räntefond Sverige 10 %

Jag har alltså 60% globalt, 20% Tillväxt, 10% Sverige, samt 10% Långa räntefonder.

Vad tror ni om denna fördelning? Jag tänkte spara 1000kr i månaden.

Ha en trevlig helg alla flashbackare
Citera
2018-08-11, 11:17
Medlem
alienfins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bigge877
Hallå där i stugan!

Har klurat och funderat, och har efter lång tid kommit fram till en portfölj jag tänkte spara i 10år+, fördelningen ser ut som sådan:

DNB Global Emerging Markets Indeks A, 10 %
SPP Aktiefond Global A, 30 %
Länsförsäkringar Global Indexnära, 30 %
Spiltan Aktiefond Investmentbolag 10 %
Swedbank Robur Access Asien 10 %
Spiltan Räntefond Sverige 10 %

Jag har alltså 60% globalt, 20% Tillväxt, 10% Sverige, samt 10% Långa räntefonder.

Vad tror ni om denna fördelning? Jag tänkte spara 1000kr i månaden.

Ha en trevlig helg alla flashbackare

Insåg tidigare i veckan att jag betalar helt i onödan mera avgifter för SPP aktiefond global och DNB så böt dem till Länsförsäkringar global indexnära med i stort sett samma innehav och en tredjedel billigare i avgift. Blir en del pengar över 10år.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in