2014-01-12, 18:07
Medlem
Tjena

Nu är det såhär att jag blivit anmäld för misshandel (skallning) då jag var på krogen med ett gäng kompisar.

Jag var påväg ut med min lite för överförfriskade vän och vi skulle gå och äta. På vägen ut så kommer jag upp till garderoben där det är en kille som är påväg att smita förbi betalningen och jag frågar honom helt enkelt "Ska du inte betala?" varpå han svarar "Det har du inte med att göra, fitta".
Detta resulterar i att jag blir lite till mig och tar tag i personen och drar honom mot mig och då han är bra mycket kortare än mig dunkar in med näsan i min övre tandrad.

Han får ett litet jack i näsan och jag blir utdragen av vakten som säger att jag ska bli anmäld för misshandel och så vidare..(Osäker om han såg allting eller inte..)

Vid vittnesmål säger jag precis det jag sa skrev här och hon säger att det förmodligen inte blir nånting.

Några dagar senare kommer det ett brev att jag ska till tingsrätten för "slutförhandling". "Offret" har ett vittne som är vakten (tror jag) och mitt s.k vittne som var min överberusade vän som inte minns något av händelsen då han har minneslucka för hela kvällen kommer nog ej att vittna..

Kommer jag bli fälld för Misshandel och vad blir mitt straff? Jag är aldrig förut dömd eller anmäld för något.
Citera
2014-01-12, 18:57
Medlem
Något slags straff kan du nog förvänta dig men det blir nog inte fängelse förrän nästa gång du klantar till det.
Citera
2014-01-12, 19:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gillargrillat
Något slags straff kan du nog förvänta dig men det blir nog inte fängelse förrän nästa gång du klantar till det.

Har dock även vittnen som såg att han efter händelsen ändå gick in på krogen och dansade osv, även bilder då han själv skriver det på sociala medier.

Och i sjukjournalen så är det inga dokumenterade skador utom ett 1cm långt jack som plåstrades om!
Citera
2014-01-12, 19:50
Medlem
ormanoffs avatar
Om jag inte missminner mig är normalpåföljden för denna typ av misshandel villkorlig dom.

Det du möjligen kan göra är att argumentera för att du gjorde ett helt lagligt envarsgripande på personen eftersom han försökte smita undan betalning och därmed gjorde sig skyldig till brott med fängelse i straffskalan. I denna situation har du viss rätt att nyttja våld för att kvarhålla personen. Antagligen har du brukat mer våld än vad som medgivits och kan därför dömas för misshandel men om målsäganden uppfört sig aggressivt mot dig kan rätten möjligen finna att du inte begått brott.
Citera
2014-01-12, 23:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ormanoff
Om jag inte missminner mig är normalpåföljden för denna typ av misshandel villkorlig dom.

Det du möjligen kan göra är att argumentera för att du gjorde ett helt lagligt envarsgripande på personen eftersom han försökte smita undan betalning och därmed gjorde sig skyldig till brott med fängelse i straffskalan. I denna situation har du viss rätt att nyttja våld för att kvarhålla personen. Antagligen har du brukat mer våld än vad som medgivits och kan därför dömas för misshandel men om målsäganden uppfört sig aggressivt mot dig kan rätten möjligen finna att du inte begått brott.

Okej, jag tänkte eftersom han knappt hade några skador eller dyl. kanske det kan bli "ringa misshandel" eftersom det jämförs med ett knytnävsslag som ger 3 stygn?
Citera
2014-01-13, 01:17
Medlem
[quote=mestboeg]Okej, jag tänkte eftersom han knappt hade några skador eller dyl. kanske det kan bli
Citera
2014-01-13, 01:42
Medlem
KycklingKlubbans avatar
Jag tycker verkligen inte att du ska vara tyst med hans kränkning, att han försökte smita in samt att vakten tydligen inte gjorde sitt jobb så att du istället fick uppmärksammas om det och som tack för det även bli utskickad.

Du är tämligen en människa och att ge han ett litet sår på pannan kanske var fel, men inte dåligt.

Samt min åsikt (som inte betyder något men ändå):
I Sverige friar vi våldtäktsmän hit och dit, så det vore ju praktiskt taget sjukligt av domaren att ge sig på en dom mot dig..
Citera
2014-01-13, 10:42
Medlem
Det finns kanske några andra utvägar beroende på vad som tidigare sagts i förhör.
Man måste se hela bilden. Den som åklagaren använder för att bedöma om denne kan vinna målet.
Citera
2014-01-15, 10:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Finansjurist
Det finns kanske några andra utvägar beroende på vad som tidigare sagts i förhör.
Man måste se hela bilden. Den som åklagaren använder för att bedöma om denne kan vinna målet.

Jag sa ganska precis det jag skrev ovan, men "offret" beskrev händelsen som att han var på väg in på krogen och att jag oprovocerat bara gått rakt fram till han och skallat honom.
Citera
2014-01-15, 13:00
Medlem
Du får göra det på två nivåer:

1) Hävda att det ej kan vara misshandel då uppsåt ej förelåg (mer om uppsåt). Argumentet "Skulle jag velat skada honom så skulle jag inte ha använt framtänderna" borde räcka ganska långt för att bevisa att ditt mål inte var att skada honom.

2) Hävda att du inte varit oaktsam då du tog tag i honom. Du tog tag i honom då han förolämpade dig och du tog tag i honom. Du vet inte om han tog ett steg mot dig eller om han var vekare än förväntat men hursomhelst slog ni ihop ansikte mot ansikte.

Med tanke på att hans version kräver att du medvetet skallade honom med framtänderna känns din historia som klart rimligare. Särskilt om du åtminstone får med någon som även intygar att du var på gott humör och inte slåss på krogen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in