Citat:
Ursprungligen postat av
kinesarsle
Exakt.
Sen får man ju inte heller glömma att i USA har man så kallat punitivt skadestånd, vilket skiljer sig från Sverige där vi inte tillämpar det.
Punitivt skadestånd är i princip en form av böter som inte tillfaller staten. I Sverige ersätts som regel enbart faktiska skadekostnader och för kränkning och sveda och värk. Vi dömer aldrig ut något extra för att straffa någon. Man kan tycka vad man vill om det, men man ska i alla fall vara medveten om att det är två helt olika system.
Du har ju rätt, och det ämnet förtjänar en helt egen tråd.
I Sverige, där ni som kritiserar USA troligen bor, kan man stycka en människa levande och bli dömd till ett skadestånd på 29.342kr och 50 öre minus utgifter för omkostnader. Är det rimligt? NEJ!
Det bästa vore om USA och Sverige skulle kunna mötas, då KANSKE vi skulle få vettiga skadestånd även här, men då måste det ändå luta mer åt USA:s kant.
Det är dock inte beloppen som är det märkliga i denna tråd, utan det faktum att trenden i västvärlden går emot ett minskat personligt ansvar.
På min japanska motorcykel står det att man inte skall lägga handen på ljuddämparen efter körning.
För-i-helvete, det lärde jag mig "the hard way" när jag som 6-åring började köra min brors halvautomatiska moped. Begriper man inte det som vuxen skall man fanimig inte ha körkort i det här landet.
Och fattar man inte att man inte skall stampa på kvinnor ska man fanimig inte ens ha rätt att leva - så, släpa den här karln till den elektiska stolen snarast, tack.