2014-01-12, 16:40
Medlem
kinesarsles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gulasnubben
Fast jag tror du läser fel. Den andre mannen fick på truten men det är inte han som stämmer Nike. Bara gärningsmannen vill ha skadestånd för otydlig skomärkning.

Men visst. Förmodligen kan man ha det lite bättre för pengarna i fängelsekiosken. Å tredje sidan skulle han nog bli stämd på skadestånd själv av familjen till den ihjälstampade och av den som fick på truten om han vann 100 millar $ mot Nike.
Jag läste fel. Jag tolkade det som att det var någon helt utomstående som stämde. My bad.
Citera
2014-01-12, 16:41
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Chamoniard
Jag blir ledsen när jag ser sådana som dig skriva på flashback. Jag blir direkt förtvivlad när jag inser att du dessutom har rösträtt.

Nej detta är inte USA i ett nötskal utan bara en enstaka idiots ganska underhållande utspel som har fångats upp av en journalist.

Och nej det är ingen som fått en djävligt stor summa efter att ha bara druckit lite varmt kaffe på McD.

Den rättegången handlar om en kvinna som fick 16% brännskador och nästan dog av en infektion efter att ha blivit skållad av kaffe. Den rättegången handlade dessutom om hur McD ignorerade 1000-tals klagomål och skadeanmälning relaterat till just skållhett kaffe.

Läs mer här http://www.dailymail.co.uk/news/article-2470792/Stella-Liebecks-hot-coffee-McDonalds-lawsuit-The-truth.html
"]http://www.dailymail.co.uk/news/article-2470792/Stella-Liebecks-hot-coffee-McDonalds-lawsuit-The-truth.html"]http://www.dailymail.co.uk/news/article-2470792/Stella-Liebecks-hot-coffee-McDonalds-lawsuit-The-truth.html

I Europa har historien, som du berättar den, däremot blivit en råttan i pizzan som ofta blir 'bevis´på hur knasigt USA är.
Inte nog med det så kan man inte stämma folk/företag för mer än $750.000.00 (summan kan skilja lite med dom felsta kör på $750k) för punitive damages i massvis med delstater (bör vara över 50% nu då det var runt 45% för ett gäng år sedan).

Alltid kul hur idioter i sverige som har noll koll på hur det funkar i Usa uttalar sig (jag bor i Usa förövrigt).

Sen kan ju gärna något land försöka bomba Usa, får se hur det går för dom sedan =).
Senast redigerad av kringlarn999 2014-01-12 kl. 16:48.
Citera
2014-01-12, 16:43
Medlem
Haubits77Bs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kinesarsle
Exakt.

Sen får man ju inte heller glömma att i USA har man så kallat punitivt skadestånd, vilket skiljer sig från Sverige där vi inte tillämpar det.

Punitivt skadestånd är i princip en form av böter som inte tillfaller staten. I Sverige ersätts som regel enbart faktiska skadekostnader och för kränkning och sveda och värk. Vi dömer aldrig ut något extra för att straffa någon. Man kan tycka vad man vill om det, men man ska i alla fall vara medveten om att det är två helt olika system.

Du har ju rätt, och det ämnet förtjänar en helt egen tråd.

I Sverige, där ni som kritiserar USA troligen bor, kan man stycka en människa levande och bli dömd till ett skadestånd på 29.342kr och 50 öre minus utgifter för omkostnader. Är det rimligt? NEJ!

Det bästa vore om USA och Sverige skulle kunna mötas, då KANSKE vi skulle få vettiga skadestånd även här, men då måste det ändå luta mer åt USA:s kant.

Det är dock inte beloppen som är det märkliga i denna tråd, utan det faktum att trenden i västvärlden går emot ett minskat personligt ansvar.

På min japanska motorcykel står det att man inte skall lägga handen på ljuddämparen efter körning.
För-i-helvete, det lärde jag mig "the hard way" när jag som 6-åring började köra min brors halvautomatiska moped. Begriper man inte det som vuxen skall man fanimig inte ha körkort i det här landet.

Och fattar man inte att man inte skall stampa på kvinnor ska man fanimig inte ens ha rätt att leva - så, släpa den här karln till den elektiska stolen snarast, tack.
Citera
2014-01-12, 16:46
Medlem
murbrukms avatar
Citat:
Vad är det här för en jeppe?
Klassisk psykopat enligt tidningarna, jag är benägen att hålla med.

Citat:
Vad har man för glädje av skadestånd om man sitter på hundra år?
Jag tror inte det är skadeståndet som lockar här. Efter en snabb googling så skrevs det i domen att skorna användes som ett livsfarligt vapen. Jag fick känslan att tack vare han använde ett "livsfarligt vapen" så fick han ett extra långt straff. Så jag misstänker att det finns någon juridisk teknikalitet som han försöker utnyttja för att minska strafflängden.
Citera
2014-01-12, 16:47
Medlem
kinesarsles avatar
Man kan ju också fråga sig om de verkligen är så korkade. Jag tror inte det. Det handlar förmodligen om att de ser sin chans att krama ur lite pengar ur Nike.
Citera
2014-01-12, 16:50
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av kinesarsle
Man kan ju också fråga sig om de verkligen är så korkade. Jag tror inte det. Det handlar förmodligen om att de ser sin chans att krama ur lite pengar ur Nike.
Troligen handlar det om någon som söker uppmärksamhet!

För inte tror du seriöst att Nike kommer betala ut några pengar ? du bör nog ställa frågan om det inte är du som är korkad...
Citera
2014-01-12, 16:51
Medlem
frihetskrigares avatar
Haha jag vet inte ens vad jag ska säga. Det skulle vara ganska sjukt om han ens fick några pengar för att han stämmer företaget.
Citera
2014-01-12, 16:58
Medlem
dANiis avatar
När det kommer till USA så blir man inte förvånad
Citera
2014-01-12, 16:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheGamer
USA i ett nötskal och det är detta land som våra politiker kollar upp till - jag ser väldigt ljust på framtiden!

Sjuka är, han kanske kan få pengar - tydligen fick ju någon en jävligt stor summa för att ha druckit för varmt kaffe på Mc Donalds..

Snarare korkade svenskar i ett nötskal som går på allting som skrivs om USA.
Citera
2014-01-12, 17:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rati
Man blir bara less. Kan inte något land bomba skiten ur USA någon gång så vi slipper höra om sådana här saker i fortsättningen.

"Slipper höra". Om inte sådana som du skulle läsa allt dravel om USA skulle vi de facto slippa höra sådana som du uttala dig om saker du inte ens vet något fakta om.
Citera
2014-01-12, 17:10
Medlem
murbrukms avatar
Lite mer bakgrundsinformation om huvudpersonen Sirgiorgio Clardy för den som är nyfiken.

http://www.oregonlive.com/portland/i...t_teen_un.html
Citat:
Frank Colistro, a psychologist who interviewed Clardy, said Clardy was in the 100th percentile of narcissistic criminals and he’s 100 percent likely to commit violent crimes again in the next seven years. Colistro said Clardy thinks of himself as smarter, more attractive and superior than everyone else.

”I've evaluated serial murders, serial rapists, and I'm going to tell you very few of those people reach the elevations (scores) we're going to talk about here,” said Colistro, noting his three-decades long career. “People like Mr. Clardy are born bad. It’s not something we can fix. ...That’s why we have prisons.”

Citat:
Clardy clearly has lived a troubled life. He told jurors he entered foster care when he was six days old, and he was passed between 47 foster homes.

When Clardy was 13, Colistro said, Clardy attacked a foster dad with a baseball bat because he thought the man was verbally abusive. He brought brass knuckles to school, assaulted other classmates and even pulled down a female classmate’s pants and tried to sexually assault her, authorities say.
Citera
2014-01-12, 17:13
Medlem
pingvinens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dANii
När det kommer till USA så blir man inte förvånad

Jaså säger du det. Du verkar vara en riktigt expert på hur USA och amerikaner är och fungerar. Grattis. Kan du inte utveckla och berätta vad det är som gör att du inte blir förvånad?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in