I stora delar Stockholm finns det inga myggor konstigt nog. Man kan sova med tänd lampa och öppet fönster om somrarna men man ser inte en enda mygga. Man kan svettas hur mycket som helst efter att ha sprungit men ändå inga myggor. Vare sig i Söderort, Västerort eller innerstan har jag aldrig någonsin sett myggor. Däremot ut mot Täby med fler orter finns det myggor. Men i Stockholms kommun har jag endast sett flugor och harkrankar.
Kan någon förklara detta fenomen? Myggor älskar mitt blod och jag kan knappt vistas i norra Norrland på grund av det. Jag har varit i nästan alla delar av Sverige och i flera olika klimatzoner utomlands, storstäder som småstäder och det har alltid funnits mygg.
En annan konstig sak jag har märkt är att ingen ens reflekterar över detta. Jag hade kunnat flytta till världens håla bara jag slapp myggen om somrarna, dem kräken förstör mitt liv under sommaren. Jag har googlat men inte hittat någonting om varför det inte finns mygg i Stockholm.
Senast redigerad av Framtidsoptimist 2014-01-12 kl. 12:11.
Det är i hålorna myggen håller till. Stockholmarna kanske är för omringade av brunpuder och avgaser
(Inget illa menat mot Stockholm, det är en oerhört fin stad. Är själv uppväxt där. Och brunpuder är det väl förresten inget fel på heller, om det är någon som tar illa upp.)
Det är hyfsat dåligt med stillastående vatten där myggornas larver kan utvecklas.
Om du vill leka med mygg i Västerort så skall du ta dig till Ljudarnreservatet eller Kyrksjön i Bromma. Båda ställena har gott om stillastående vatten, så där kan du räkna med att bli anfallen av kräken.
Senast redigerad av Spackelackan 2014-01-12 kl. 12:24.
Det är i hålorna myggen håller till. Stockholmarna kanske är för omringade av brunpuder och avgaser
(Inget illa menat mot Stockholm, det är en oerhört fin stad. Är själv uppväxt där. Och brunpuder är det väl förresten inget fel på heller, om det är någon som tar illa upp.)
Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!