2014-01-12, 00:14
Medlem
GOKVÄLL!
Undrar om det finns någon som kan hjälpa mig att särskilja begreppen intellekt, intelligens, klokhet och visdom. Finns överhuvudtaget någon klar definition och särskiljning på dessa eller halkar man in på filosofins område? Låt säga att mannen som uppfann atombomben var intellektuell men inte såpass intelligent att att han avstod från idén. Är det exemplet korrekt?
Citera
2014-01-12, 00:18
Medlem
BubbleRabbits avatar
Intellekt och visdom är ganska liknande medan intelligens och klokhet är liknande ord. Kort och gott en apa kan lära sig att köra bil men är inte smart nog att förstå riskerna. Den meningen beskriver kortfattat intellekt vs intelligens.
Citera
2014-01-12, 00:43
Medlem
Hittade detta på wikipedia

Jo så kan man nog säga sen hittade jag ang. klokhet & visdom/vishet:

visdom
kunskap eller inställning som anses intelligent eller moraliskt tillfredsställande; det att vara vis
Visdom kommer från djupa reflektioner kring livet och människan.
något, särskilt en uppfattning, som anses vara vis
Det är en viktig visdom du lärt dig idag.
Synonymer: klokhet

klok
som är förståndig och av gott omdöme
Det sägs att gamla människor ofta är kloka.
Det var ett klokt beslut att inte hoppa ut genom fönstret.
Synonymer: vis, intelligent, smart

Jag kommer inte så mycket längre med detta, har googlat en hel del nu, skulle behöva en ordentlig bok istället eller en kunnig person!
Citera
2014-01-12, 00:45
Medlem
!
Citera
2014-01-12, 01:12
Medlem
BubbleRabbits avatar
Fast intellekt är ju kunskap som man läst sig till, likt att du kan göra en cylinder till en motor för att någon annan visat dig, eller du själv tagit efter och lärt dig. Däremot är intelligens det som faktiskt krävs för att uppfinna denna cylinder från början.

Klokhet är liknande intelligens, du lär dig inte detta utan du har en förutsättning till att se det logiska i saker.

Jag förstår inte vad det är du missar i det hela. Jag är intelligent och ger dig nu intellekt och visdom.
Citera
2014-01-12, 01:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BubbleRabbit
Fast intellekt är ju kunskap som man läst sig till, likt att du kan göra en cylinder till en motor för att någon annan visat dig, eller du själv tagit efter och lärt dig. Däremot är intelligens det som faktiskt krävs för att uppfinna denna cylinder från början.

Klokhet är liknande intelligens, du lär dig inte detta utan du har en förutsättning till att se det logiska i saker.

Jag förstår inte vad det är du missar i det hela. Jag är intelligent och ger dig nu intellekt och visdom.

Kunde inte sagt det bättre själv
Citera
2014-01-12, 02:20
Medlem
Det jag allrahelst vill är att se vilka samband det finns med dessa fyra ord;
intellekt, intelligens,klokhet,visdom OCH särskilja dem. Alltså intellekt och intelligens är relativt enkelt. Men samtidigt kan jag vara högt intelligent men inte alls intellektuell och vice versa? Tror själv inte det. Sen om du menar att klokhet är en förutsättning till att se logiken i ting så har klokhet och intelligens samma betydelse?

Jag är övertrött här, att försöker få ihop allt i skallen denna tid på natten är svårt

Tack för svaren iallafall! God natt!
Citera
2014-01-12, 03:37
Medlem
Kickexs avatar
Citat:
Intellekt och visdom är ganska liknande medan intelligens och klokhet är liknande ord. Kort och gott en apa kan lära sig att köra bil men är inte smart nog att förstå riskerna. Den meningen beskriver kortfattat intellekt vs intelligens.
Man lär sig något nytt varje dag.
Intressant diskussion.
Är väl en av dom sakerna man aldrig tänker på men när man väl gör det så har man något att fundera på.
Citera
2014-07-16, 01:54
Medlem
Admiral Krags avatar
Citat:

Fast du har ju läst dig till denna slutsats en gång i tiden vad dom båda begreppen är synonymt med, hen kanske inte hade hunnit detta.

Sedan är frågan, kan man utvärdera själv objektivt kvalitén på sitt eget tankemönster? det är vad jag tvångsmässigt pysslar med, ska man hålla på och gå igenom nu allt man inser och har lärt sig i livet huruvida man var klok som en bok eller har läst sig till det?, om man inte minns då?.

Är det här ett exempel på att man blir till utav andra människor som kan ge dessa omdömen om en?.
Ett IQ test kan du ju klara fint via både intelligensen eller intellektet ifall det nu går att uppmäta ens.
Senast redigerad av Admiral Krag 2014-07-16 kl. 02:02.
Citera
2014-07-16, 04:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bmwbmw
Låt säga att mannen som uppfann atombomben var intellektuell men inte såpass intelligent att att han avstod från idén. Är det exemplet korrekt?

Jag skulle säga att ditt exempel är felaktigt. Däremot skulle klok eller vis passa in.

Citat:
Ursprungligen postat av bmwbmw
intellekt, intelligens,klokhet,visdom

Utan att slå i en ordbok, betyder orden, i min mening:

Intellektuell - Beläst, insatt och kunnig inom tankekrävande discipliner. Ett karaktärsdrag som formas över tid utefter intressen.

"Börje är så intellektuell; han kan både diskutera världspolitik och fysik, samt spela Mozarts alla musikstycken på fiol."

Intelligent - Kan lätt ta till sig, samt förhålla sig till och bearbeta information.

"Gertrud är verkligen intelligent -- hon lärde sig fransk grammatik och att lösa riktigt svåra integraler på bara en dag."

Klok och vis har ett lugn och en eftertanke som inte nödvändigtvis är förknippat med de andra orden.

"Sivert är vis. Han ger alltid goda råd som får mig att betrakta världen ur helt andra infallsvinklar."

Men, som sagt, detta är min uppfattning av ordens betydelser.

EDIT: Efter en snabb google-sökning är jag beredd att revidera min syn på intellektuell. Eller så kan vi komma överens om att det är ett ord som kan användas både enligt min beskrivning, men även, rent strikt, som väldigt närbesläktat med intelligens. Dessutom var det intellekt och inte intellektuell som efterfrågades.

Enligt Arthur Schopenhauer (tysk 1800-talsfilosof) styrs intellektet av viljan (fri vilja-diskussionen tar vi i en annan tråd!), medan intelligensen är den nedärvda kapaciteten som ligger i vår natur.

EDIT 2: Intellektuell särbegåvning ska tydligen också, enligt Google, ofta höra samman med den vilja till perfektionism jag nyss visade prov på.
Senast redigerad av Frigjord 2014-07-16 kl. 04:14.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in