Citat:
Ursprungligen postat av
bmwbmw
Låt säga att mannen som uppfann atombomben var intellektuell men inte såpass intelligent att att han avstod från idén. Är det exemplet korrekt?
Jag skulle säga att ditt exempel är felaktigt. Däremot skulle klok eller vis passa in.
Citat:
Ursprungligen postat av
bmwbmw
intellekt, intelligens,klokhet,visdom
Utan att slå i en ordbok, betyder orden, i min mening:
Intellektuell - Beläst, insatt och kunnig inom tankekrävande discipliner. Ett karaktärsdrag som formas över tid utefter intressen.
"Börje är så intellektuell; han kan både diskutera världspolitik och fysik, samt spela Mozarts alla musikstycken på fiol."
Intelligent - Kan lätt ta till sig, samt förhålla sig till och bearbeta information.
"Gertrud är verkligen intelligent -- hon lärde sig fransk grammatik och att lösa riktigt svåra integraler på bara en dag."
Klok och
vis har ett lugn och en eftertanke som inte nödvändigtvis är förknippat med de andra orden.
"Sivert är vis. Han ger alltid goda råd som får mig att betrakta världen ur helt andra infallsvinklar."
Men, som sagt, detta är min uppfattning av ordens betydelser.
EDIT: Efter en snabb google-sökning är jag beredd att revidera min syn på intellektuell. Eller så kan vi komma överens om att det är ett ord som kan användas både enligt min beskrivning, men även, rent strikt, som väldigt närbesläktat med intelligens. Dessutom var det intellekt och inte intellektuell som efterfrågades.
Enligt Arthur Schopenhauer (tysk 1800-talsfilosof) styrs intellektet av viljan (fri vilja-diskussionen tar vi i en annan tråd!), medan intelligensen är den nedärvda kapaciteten som ligger i vår natur.
EDIT 2: Intellektuell särbegåvning ska tydligen också, enligt Google, ofta höra samman med den vilja till perfektionism jag nyss visade prov på.