2014-01-11, 22:45
Bannlyst
Hej!

Har en V70 -04 2.4 som börjat ge ett meddelandet "Motorsystem Serv. Erfordras" då och då. Det kan hålla i sig allt ifrån 1 dag till en vecka, tills det försvinner någon/några dagar, och kommer sedan tillbaka igen. Kopplade i en felkodsläsare i bilen idag men den sa att det inte fanns några felkoder, trots att lampan lös.

Jag upplever inga förändringar på bilen, bortsett från att det känns som att den drar liiite mer bensin, och att bilen hoppar till lite när man växlar. Även farthållaren kändes lite slöare än vanligt att "koppla på".

Har även fått "ABS/Anti-sladd - serv erfordras" nu senaste dagarna. Vet inte om det kan hänga ihop på något sätt, men ABS-lampan börjar lysa först när man ligger i 100 km/h eller mer, verkar det som, och har slocknat när bilen varit avstängd ett tag.

Vad kan felkoderna bero på? Svärfar tror att luftmassemätaren kan vara lite kass, med tanke på förbrukningen som känns högre. Vill bara kunna fixa felet men får ju inga felkoder som sagt. Felkodsläsaren är från Biltema, finns det andra som läser fler koder kanske?

Svar som "Lämna in på verkstad" undanbedes, då det så klart är sista utvägen.

Tack på förhand!
Citera
2014-01-11, 23:04
Medlem
Lillstarks avatar
Min syster har liknande problem med sin 05:a, det är tydligen lödningar som blivit dåliga i en databox alternativt att det blivit kondens/kommit in fukt i den. Jag hörde nåt om 2000kr om man lämnar in boxen på reparation men det går säkert att fixa själv för de smälter väl bara om lödpunkterna.
Citera
2014-01-11, 23:47
Medlem
provocative77s avatar
Lämna in på verkstad
Biltemas klarar inte alla koder på din bil märkte jag när jag hade samma kombo.
Ligger antagligen en eller fler felkoder intermint o då krävs bättre saker än Biltema. Du blr kolla den i VIDA, Volvos system.
Citera
2014-01-11, 23:58
Medlem
H4NDL4RNs avatar
Styrboxen,

Hade samma på min, slutade med att den tappade alla koder och startspärren gick in då den inte ens kände igen min nyckel. Slutade på Strax över 11.000:- för den lagningen.

Ta loss den och fixa så någon kan löda den snarast möjligt!
Citera
2014-01-12, 10:36
Medlem
ettens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av H4NDL4RN
Styrboxen,

Hade samma på min, slutade med att den tappade alla koder och startspärren gick in då den inte ens kände igen min nyckel. Slutade på Strax över 11.000:- för den lagningen.

Ta loss den och fixa så någon kan löda den snarast möjligt!

04 och nyare har inte samma problem med styrenheten. Sätter en 5'a på att det är tand hjul på en drivaxel som spruckit.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in