2014-01-11, 18:11
Medlem
Hej

lite bakgrund om vad som har hänt

Har åkt över Svinesundsbron (Mellan Norge och Sverige ), det kostar 20nok och kan betalas med kort, kontant eller "Betala senare"

Fick tips om att trycka på "Betala senare" för det händer ändå ingenting så har kört på det ganska mycket, (Varken bor eller jobbar i Norge)

Nu har det börjat dimpa ner en påminnelseavgifter på 300sek? alltså 323:- vill dom ha.
får man överhuvudtaget lägga en så hög påminnelseavgift utan att ens ha skickat en faktura eller liknande?

Man får bara ett kvitto ur automaten ( som oftast inte funkar..) där dom ber en gå in på en hemsida skriva in sitt regnr och betala.

Någon som har lite koll?

( Allt prat om felstavningar och att Norge är ett dumt land undanbedes )
Citera
2014-01-11, 19:36
Medlem
Felpost
Senast redigerad av Mynicname 2014-01-11 kl. 19:40.
Citera
2014-01-11, 21:34
Medlem
utan.att.stannas avatar
Har hört talats om dom dyra påminelseavgifterna ja. Men tror att det bästa du kan göra för framtiden är att köpa en vägbomsbricka att ha i bilen så får du gratis hem en räkning i efterhand på alla passeringar, plus att du kan få rabaterat pris.

Sen ska man också kunna gå in på en del bensinstationer och betala för sina passeringar, då slipper man ju påminellseavgiften.
Citera
2014-01-11, 22:02
Medlem
Jinxedds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av robban98422
Hej

lite bakgrund om vad som har hänt

Har åkt över Svinesundsbron (Mellan Norge och Sverige ), det kostar 20nok och kan betalas med kort, kontant eller "Betala senare"

Fick tips om att trycka på "Betala senare" för det händer ändå ingenting så har kört på det ganska mycket, (Varken bor eller jobbar i Norge)

Nu har det börjat dimpa ner en påminnelseavgifter på 300sek? alltså 323:- vill dom ha.
får man överhuvudtaget lägga en så hög påminnelseavgift utan att ens ha skickat en faktura eller liknande?

Man får bara ett kvitto ur automaten ( som oftast inte funkar..) där dom ber en gå in på en hemsida skriva in sitt regnr och betala.

Någon som har lite koll?

( Allt prat om felstavningar och att Norge är ett dumt land undanbedes )

Jag körde över Svinesundsbron typ 2009 med mina föräldrars bil. Tryckte på "betala senare" då den vägrade ta mitt kort.

Har inte fått någon påminnelse eller faktura tillskickad (eller ja, mina föräldrar har inte mottagit någon och dom är medvetna om att jag gjorde såhär ifall något skulle dyka upp).
Citera
2014-01-12, 01:15
Medlem
Jodå har full koll på "autopass" och att det går att betala på många sett.

Men dom chanserna är förbi, Nu betalar jag med kort direkt varje gång

Ville bara höra om det är möjligt att ge en sådan stor förseningsavgift i efterhand, vad säger dom svenska lagarna om det?
Citera
2014-01-12, 12:53
Medlem
lambdashipstates avatar
Citat:
Ursprungligen postat av robban98422
Jodå har full koll på "autopass" och att det går att betala på många sett.

Men dom chanserna är förbi, Nu betalar jag med kort direkt varje gång

Ville bara höra om det är möjligt att ge en sådan stor förseningsavgift i efterhand, vad säger dom svenska lagarna om det?

Missar du trängselskatten i Stockholm så får du en tilläggsavgift på 500 kronor.

https://www.transportstyrelsen.se/sv...t-i-stockholm/
Citera
2014-01-14, 23:25
Medlem
Helt sinnessjukt att ett land som Sverige (och Norge) är möjligt att ta sådan summor.

Vart går gränsen?

Kan jag fakturera någon och hoppas dom inte betalar och ta ut en "miljon" avgift?

Vi är alldeles för snälla här..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in