2005-07-25, 11:48
Medlem
Aioloss avatar
När jag går igenom forum med områden som jag behärskar, hittar jag ofta kommentarer som visar att personen i fråga uttalar sig om något de inte har något som helst koll på. En besserwisser utan kunskap helt enkelt. När det är ett ämne som man själv har koll på, upptäcker man dem lätt.

Problemet är när man går in på ett forum vars ämnen man har mindre koll på. Tex om jag går in på vapenforumet. Då kan man helt plötsligt få råd från dessa idioter, utan att man direkt förstår att det är idiotråd, då åtminstonde jag inte klarar av att hålla koll på alla som skriver...

Lösningen är givetvis någon typ av kommentarfält, där man under en persons namn och status ser den kommentar man själv givit medlemmen... Det kan förvisso bli en STOR mängd extra data, men är det något som fler tycker skulle vara intressant? Vad anser admin?
Citera
2005-07-25, 12:37
Medlem
phreakdentas avatar
Låter en aning omständigt att administrera och dessutom så blir det ju precis som du säger en stor mängd extradata.
Är det inte lättare att använda Ignorerafunktionen som finns i kontrollpanelen?
Citera
2005-07-25, 13:12
Medlem
Aioloss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av phreakdenta
Låter en aning omständigt att administrera och dessutom så blir det ju precis som du säger en stor mängd extradata.

Jo, det funkar det också. Men samtidigt kan man vilja veta vad personen skriver, bara man har koll på att det är skitsnack... Ja, det är kanske inte möjligt.
Citera
2005-07-25, 13:16
Medlem
Hispers avatar
Man kanske skulle ha ett signalsystem där man sätter sin personliga kod, tex rött/gult/grönt, för att gradera en meddebattör. Skulle ju bara bli ett litet fält till i databasen.

Jag har personligen aldrig sett ett stort behov men jag förstår vad du är ute efter.
Citera
2005-07-25, 13:31
Medlem
Aioloss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hisper
Man kanske skulle ha ett signalsystem där man sätter sin personliga kod, tex rött/gult/grönt, för att gradera en meddebattör. Skulle ju bara bli ett litet fält till i databasen.

Jag har personligen aldrig sett ett stort behov men jag förstår vad du är ute efter.

Det låter som en möjlighet, ja. Och mindre jobb, antar jag.
Citera
2005-07-25, 16:16
Medlem
ShitLords avatar
Citat:
Ursprungligen postat av phreakdenta
Om han använder ignorefunktionen kan inte vi andra veta vilka dessa självutnämnda experter är.
Tycker det är ett bra förslag, fast nackdelen finns att den kan missbrukas.
Citera
2005-07-25, 16:18
Moderator
Ruskigbusss avatar
Mnja - oavsett om det nu är en kommentar eller ett tecken - så kan det ju potentiellt bli 78 198 * 78 198 = 6 114 927 204 fält.

Alltså drygt 6 miljarder.

Känns lite som de som vill hålla ordning på om en användare är seriös eller inte - och inte klarar av att lagra det i sin hjärna - kan använda sin dator i stället.
Citera
2005-07-25, 16:46
Medlem
phreakdentas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ruskigbuss
Mnja - oavsett om det nu är en kommentar eller ett tecken - så kan det ju potentiellt bli 78 198 * 78 198 = 6 114 927 204 fält.
Nja, snarare 78 198 * 78 197 eftersom man inte gör anteckningar på sig själv. Föreställ er att varje användare gör en anteckning på 10 tecken om varje användare som i sig är uppbyggda av 8 databitar vardera, den datamängd som behövs blir då 78 198 * 78 197 * 8 * 10 bit.

EDIT: Fel på siffrorna...
Citera
2005-07-25, 17:05
Medlem
äppelkakas avatar
Citat:

Känns lite som de som vill hålla ordning på om en användare är seriös eller inte - och inte klarar av att lagra det i sin hjärna - kan använda sin dator i stället.
Mnjoeeaijeah - MÄNGDEN extra data i databasen skulle ju i realiteten bli helt obetydlig. Inte särskilt många skulle ju sätta notes på särskilt många användare.

Det som dock skulle innebära problem är väl att en massa extra sql skulle behöva skjutas hela hela hela tiden. Alltså för att suga upp notesen (för användarna i fråga) varje gång ett inlägg visas.
Citera
2005-07-25, 20:45
Medlem
Aioloss avatar
Citat:

Om det faktiskt gjörs som ett fält till varje, ja... Men det skulle väl snarare lösas med relationer, eller hur? Troligare är väl snarare att varje användare kör kommentarer på runt 10-20 st andra. I snitt. Om det nu finns 78 198 st användare blir det alltså 791 980 - 1 563 960 fält. Och det är en hel del det också. Om man då som Hisper nämnde har ett signalsystem istället, med grön för favoritdebattör och röd för skitsnackare blir det betydligt enklare... Men visst, det är kanske inte möjligt. Jag har bara känt att det skulle underlätta.
Citera
2005-07-25, 22:29
Moderator
Ruskigbusss avatar
Äppelkaka och aiolos - jag skrev POTENTIELLT.

Visst - en bråkdel skulle använda det för en ytterst begränsad mängd andra.
Men - i så fall - varför inte använda den egna datorn till det, i stället för att krångla till det ändå stundtals långsamma forumets databas?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in