Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2014-01-11, 18:02
Medlem
apoteks avatar
Denna "Den stora X-tråden"-lösningen som finns i de flesta delforumen tycker jag är så jäkla dysfunktionell.

Min motivering till detta är (förutom att det blir fruktansvärt oöverskådligt) att de som verkligen sitter på kunskapen att besvara folks frågor, inte sitter och konstant bevakar dessa trådar. Ett konkret exempel, vilket var det som fick mig att starta denna tråd, är följande:

I Arbetsliv och arbetsmarknad så finns det en "Stora personligt brev-tråden" ( (FB) Stora - Personligt brev - Tråden (/mod))

Jag som själv anställer skulle kunna komma med massor av tips och hjälp kring hur man ska tänka när man formulerar sitt personliga brev. Och ge personlig feedback på folks frågor. Men det finns inte en chans att jag sitter och håller koll på en så stor och generell tråd som denna!
Däremot går jag gärna in och ger råd i specifika trådar med specifika ämnen såsom "Vad tycker ni om detta personliga brev?" och liknande.

Jag tycker inte det är en fungerande approach, att kräva att alla frågor om personligt brev ska ställas i en enda tråd. Helt enkelt för att vi som har de mest relevanta svaren på frågorna är de som förmodligen har minst tid till att plöja igenom "stora tråden om.....whatever".

Jag upplever att det hindrar mig från att bidra fullt ut till forumets kvalitet. Och att en stor del relevanta frågor försvinner i inläggsströmmen.
Jag tycker det vore bättre om det fanns ett klistrat inlägg med generella råd om att författa ett personligt brev (som man kan hänvisa till just när folk frågar generella frågor om att skriva PB), men att frågor utöver detta gärna kan ställas i egen tråd.

Skulle uppskatta andras tankar kring detta då jag gärna skulle se en förändring!
Citera
2014-01-11, 18:45
Medlem
Lobengulas avatar
Samlingstrådar är ibland ett nödvändigt ont men jag håller med om att bruket av dessa bör minimeras och endast användas som en sista utväg.

Samtidigt så finns det ju fullt fungerande samlingstrådar där det är livlig diskussion, t.ex: (FB) Filippinerna - En samlingstråd

Andra samlingstrådar blir mer av en dumpningsplats för att inte forumet ska svämmas över av likartade trådstarter. Ibland fungerar det, ibland inte. En svår balansgång men varje samlingstråd fungerar på sitt sätt, kontakta en moderator och diskutera saken. Det går inte att generalisera samlingstrådarna.
Citera
2014-01-11, 18:50
Medlem
Herregud, nej! Jag vill verkligen inte se hundratals olika trådar olika trådar som handlar om ett visst hårschampo, hur man blir advokat, hur man tar bort vänner på Facebook, vem som knullade vem i Big Brother, om boken X är läsvärd, vem som borde vinna Idol eller vadsomhelst egentligen.

Vissa samlingstrådar kan samla upp sådant rätt bra, och då finns det självklart ett visst behov. Det är inte så att alla stora samlingstrådar är skit, och att man borde undvika det och låta alla få starta separata trådar.
Citera
2014-01-11, 18:58
Medlem
kinesarsles avatar
Jag håller helt med. Ibland har det hänt att man har postat i en samlingstråd, och får inget svar. Sen startar man en ny tråd och får fyra-fem bra svar direkt.

Tyvärr måste jag medge att det händer att jag gör avvägandet att starta en ny tråd istället för att posta i stora tråden, just eftersom jag vet att chansen att få svar på min fråga eller få igång en diskussion kring det jag vill diskutera är så oerhört mycket större om jag skapar en egen tråd.

Men samtidigt är det heller inte bra med tusentals trådar om samma sak heller. En väldigt välfungerande stora tråden är den om kvalitetsskor.

En där jag undrar lite vad moderatorerna håller på med så är det stora tråden om Radiotjänst. Den tråden är jättelång, och i princip varenda sida innehåller samma frågor om och om igen.
Citera
2014-01-11, 19:14
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av apotek
Denna "Den stora X-tråden"-lösningen som finns i de flesta delforumen tycker jag är så jäkla dysfunktionell.

Min motivering till detta är (förutom att det blir fruktansvärt oöverskådligt) att de som verkligen sitter på kunskapen att besvara folks frågor, inte sitter och konstant bevakar dessa trådar. Ett konkret exempel, vilket var det som fick mig att starta denna tråd, är följande:

I Arbetsliv och arbetsmarknad så finns det en "Stora personligt brev-tråden" ( (FB) Stora - Personligt brev - Tråden (/mod))

Jag som själv anställer skulle kunna komma med massor av tips och hjälp kring hur man ska tänka när man formulerar sitt personliga brev. Och ge personlig feedback på folks frågor. Men det finns inte en chans att jag sitter och håller koll på en så stor och generell tråd som denna!
Däremot går jag gärna in och ger råd i specifika trådar med specifika ämnen såsom "Vad tycker ni om detta personliga brev?" och liknande.

Jag tycker inte det är en fungerande approach, att kräva att alla frågor om personligt brev ska ställas i en enda tråd. Helt enkelt för att vi som har de mest relevanta svaren på frågorna är de som förmodligen har minst tid till att plöja igenom "stora tråden om.....whatever".

Jag upplever att det hindrar mig från att bidra fullt ut till forumets kvalitet. Och att en stor del relevanta frågor försvinner i inläggsströmmen.
Jag tycker det vore bättre om det fanns ett klistrat inlägg med generella råd om att författa ett personligt brev (som man kan hänvisa till just när folk frågar generella frågor om att skriva PB), men att frågor utöver detta gärna kan ställas i egen tråd.

Skulle uppskatta andras tankar kring detta då jag gärna skulle se en förändring!

Jag håller med om att de flesta samlingstrådarna är totalt värdelösa, och bara förstör debatten. Det främsta problemet är att den som startar en ny tråd om ett gammalt ämne ofta har ett nytt infall som baseras på någon dagsaktuell händelse. Så länge den nya tråden får finnas kvar läser folk denna TS och inspireras till bra egna kommentarer.

Sedan kommer det dock ofta någon övernitisk mod och bakar in den nya tråden i en monstertråd från yngre stenåldern. Detta brukar i 9 fall av 10 effektivt ta död på debatten eftersom TS i monstertråden ofta handlar om någon helt annan nu inaktuell aspekt av frågan. Och det är ju denna urgamla TS som folk som hoppar in i fusionstråden läser.

Enda undantaget där en samlingstråd faktiskt kan fungera är om det finns ett ämne av hög aktualitet där debatten flyter snabbt. Då kan det vara bra att samla inläggen på ett ställe eftersom folk som är intresserade av ämnet hänger där. Exempel: Syrientråden i PU.
Citera
2014-01-14, 12:43
Medlem
Hovslättsmannens avatar
Frågan har varit uppe hur många gånger som helst. Slutar alltid med att moderator ber om några exempel, får några exempel och sedan blir det dålig stämning och tråden stängs.
Jättetrådarna är bara sätt att slippa ha så många trådar, vilket självklart går ut över båda kvaliteten på diskussionen och på läsbarheten.
Citera
2014-01-14, 12:52
Medlem
.Chloes avatar
Detta är inget problem i IT-säkerhet eftersom där kan ett ämne vara väldigt töjbart. (FB) Den officiella tråden om TrueCrypt är ett exempel på där diskussioner sker kring hårddiskkryptering och inte bara programmet Truecrypt. Jag tycker det är skönt att kunna diskutera om filsystem och sannolikheten om bakdörrar utan att behöva vänta på en tråd som skapas om ämnet. Jag tror mods håller med mig att OT är svårt att bedöma i en sådan tråd.

Nackdelen med "Stora tråden om X"-trådar är att inläggen oftast försvinner och får inte den uppmärksamhet som de kanske behöver.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in